Jumaat, 29 Januari 2010

Saperlah Koi Nie....

Termangu dalam mencari konklusi diri,sering bertanya pada diri sendiri siapalah aku ini???,bukan pertikaian orang terhadapku tetapi pertanyaan pada diri sendiri menjengah dalam kotak pemikiran dan kadang-kadang dah macam kotak kayu jer.." Diri nak koner tu"...teringat kembali bait-bait kata orang kampung.." weh!!! rodong upernya".." Gu Kita " " Saing hambo" " Ganu kite"..perlambangan ungkapan pada sebuah keakraban dan pertalian..Sememang Pantai Timur ini PAHANG,TRENGGANU DAN KELANTAN menpunyai kaitan rapat sejak berzaman dulu..Wan Embong, Tok Janggut,Tok Kenali,Mat Kilau,Syed Zainal Abidin Al-Atas ada kaitan sesama mereka..itu belum susur galur yang lain lagi..
Dari Berguru di Gunung Jerai..Zaman Reformasi di UM,.semuanya ku titipkan jadi sejarah dan kenangan dalam lipatan kehidupan walau hakikatnya aku tak pernah melipat kain hehehe...
Bagaimana Dato Dr Jamaluddin Jarjis tidur dibawah kakiku pada Satu Program Gerak Gempur di Daerah Jerantut..Sejuk sampai ketulang hitam..tak tahulah kat mana tulang tu..bila kena rendam di kem nusa dalam soal intergriti..Berbahas tentang isu dan kemajuan..di Kem Agro Negeri Sembilan..orang teruk ku bidas Kini Bergelar YB Dato Wan Hamizan....
Masih terasa lagi bahang kehangatan pertikaian Di Chebong...Aduhai bangganya dapat berpidato bersama-sama dimimbar jalananan..Depan Kedai KEK di Kg Baru..Ruslan Kassim,Zahid Hamidi..Teruknya aku dibrainwash  sampai 3 hari aku tak wash2 badanku..di bukit Kluang Trengganu..Bagaimana semangatnya aku berpidato dalam ruang dewan Kuliah untuk pelajar tajaan MARA oleh INTAN dibawah kendalian En.Roslan..
Melihat terbujur kaku arwah pak saudara aku,diselimut dengan bendera sebuah Parti Politik,Mengenang betapa taksubnya dia,berbahas denganku tentang idealogi perjuangan.Malang juga bagiku kerana diheret ke lokap atas tuduhan membakar dewan UM satu waktu dahalu..Semuanya kekadang membakar perasaanku..Mendaki Kolej Sejati tidak sama mendaki Gunung Everest..tetapi aku tetap mendongak kelangit dan menuduk kebumi..Persis baru semalam aku menjadi juara Pidato peringkat kebangsaan..Bagai kelmarin aku melaungkan amaran dan pada Pergerakan Pemuda Didewan PWTC...dan bagaikan baru saja,aku membentang usul di dewan Muktamar...Aduhai!!! malu juga sebagai Ketua pelajar aku dikenakan tindakan disiplin..Terlalu sarat dengan peristiwa..terpahatkah namaku nanti dalam Kejayaan menganjurkan Sukan Komanwel 1998..Terpampangkah gambarku di Wisma FAM dalam Skuad Tempo 88..
Cerita semalam itu adalah sejarah bagi aku dan mungkin jua keturunanku nanti..Apa yang penting segala peristiwa yang penting itu aku terlibat.Menghadapi masa yang mendatang dengan perbagai karenah dan perangai..Berjuang bukan mendepakan tangan dan mengarahkan senjata..berjuang adalah membuka minda..Tranformasi,inovasi bukan hanya boleh dilaungkan dengan kata-kata..ianya memerlukan ilmu,pengetahuan dan pergalaman.."Kalau kail panjang sejengkal,lautan dalam jangan diduga"....

Rabu, 27 Januari 2010

CARTA ROCK RETRO 28HB JAN.2010


KEDUDUKAN CARTA RETRO PADA 28/01/2010



01.IZINKANLAH – QFACE

02.HIASAN-OLAN

03.RELA-TILA

04.ANDAI DAPAT KU UNDURKAN MASA-AXLS

05.UNTUKMU SAYANG-FEBIANS

06.TERINGIN-SHIMA

07.CINTA PANTAI MERDEKA-TROPIKA

08.DUA INSAN BERCINTA-ELLA

09.CINTA KENANGAN SILAM-XPDC

10.ANTARA GADIS-DINAMIK

11.SENDIRI-MAY

12.BILA BUNGA DIPETIK ORANG-SEJATI

13.SEANDAI TUHAN MENGIZINKAN-STING

14.BADAI ASMARA-SERA

15.UTUSAN RINDU-SPIN.

16.INTAN RUPANYA KACA-ESPIRANZA

17.ARUS CINTA-SUP

18.KEKASIHKU DIAMBIL ORANG-LEMON T

19.BUTAKAH CINTA-SPRING

20.TEGUH-KASAWARI

21.PERTAMA & TERAKHIR-GET

22.TERLANJUR MENYINTAIMU-FAIR

23.KAU MUTIARA SEGALANYA-STRATEGI

24.KU RELAKAN KAU PERGI-OKAY

25.RACUN PUJANGGA-CANDY

26.MAYA PERCINTAAN-U-TOPIA

27.RANGGI METROPOLIS

28.MANISNYA RINDU-SLAM

29.ANTARA WAJAH-WAJAH SAYANG-MENARA

30.LYDIA-ANTZ



TERIMA KASIH KERANA MENGUNDI……….


Sabtu, 23 Januari 2010

INI JAWABNYA PART II

Aduhai!!!..nak dibuang kang nangis pulak,,kalau dah nangis payah nak pujuk..Banyak lagi aku aku terima email yang bertanya itu,ini,begitu,begini..Lepas ni rasanya nak buka kaunter pertanyaanlah pulak..
Antara soalan-soalan yang ditanyakan ini pun setelah kutapis dengan penapis tebu cap rambutan
Soalan:.Abg Amiey,kat tempat saya banyak betullah pendatang asing,nak tackle awek pun payah dia orang suka sangat pada mat bangla..Abang Amiey ada petua tak?
Jawapanku: Khusus untuk mereka yang terancam dengan kehadiran mat bagla nie,ini cara-cara bagaimana nak menackle awek2 tempatan,Mesti belajar menyimpan bulu dada,kalau ada seurat pun kira bulu dada jugakkan?..Mesti rajin-rajin dengar lagu hindustan,mensti pandai mengurat secara berpuak-puak dan yang palaing penting mesti pandai sebut " BARU" "LAMA" "BERAPA MAHU" "PENUH KA ?".
Soalan: Saya selalu dengar ucapan-ucapan dari pendengar,ada sesetengah mereka nie,bercinta-cinta dalam ruang udara, adakah mereka ini kurang siuman ?..
Jawapanku: HEHEHEHE kurang Siuman?,,HEHEHEHEHEHE
Soalan : Selalu je saya dengar waktu abang bertugas, abang amiey selalu saja mengutuk kaum perempuan, kenapa abang amiey ni benci sangat kaum perempuan ?..
Jawapan : Ikut suka hati sayalah nak benci siapa-siapapun!!!! hehehehe
Soalan: Abang Amiey..kenapa orang lelaki ni suka sangat tengok perempuan dahi licin?..
Jawapanku: Sebab dahi orang lelaki jendol tak licin.
Soalan: Kenapalah bila saya nak buat sesuatu,ayah ngan mak selalu cakap,fikir masa depan,semer benda dia cakap gitu,kekadang rimaslah..Kenapa ek, mereka cakap begitu abang amiey?..
Jawapanku: sebabnya kita berjalan kedepan bukan mengundur,Kalu mengundur mesti parents adik akan suruh adik fikir masa belakang..Kan? kan? kan adik kan?...
Soalan : Tauke tempat saya bekerja ni, asyik hendak untung je..kalau rugi memang saya kena marah,Kenapa orang berniaga ni asyik fikir untung jer tak mahu rugi langsung?..
Jawapanku: Sebab dia berniaga,bukan nak bagi saja.
Sekian dululah yang sempat kujawaba email-email dari rakan-rakan pendengar,harap puashati dengan jawapan.Untuk tidak susah hati kita jangan cari susah..

Jumaat, 22 Januari 2010

ADUHAI....LAMA KE BARU...

Selera manusia ni selalunya menjuruskan pada yang baru-baru.Apabila sesuatu itu telah lama dimiliki mulalah berkira-kira nak menukarnya.Soal yang lama telah banyak berbakti tidak timbul dan tak ambil peduli pun dan yang sedihnya sudah dianggap tak berguna dan mereka tenggelam dalam keserakahan nafsu nak menukar dan mengganti.Mungkin mengambil iktibar dari lumba lari berganti-ganti..yelah takkan sorang jer yang nak penat kan?..
Amat benar dan tidak disangkal lagi bahawa minat kepada yang baru membawa penemuan perkara-perkara yang baru.Columbus menemukan dunia baru,kerana minat tersebut jugalah adanya penemuan-penemuan dan kaedah terbaru dan canggih..Siapa ye yang bertemu dulu dengan kampung baru?....
Walau apapun bagi aku,dalam apa jua keadaan dan situasi,keghairahan menukar kepada yang baru ini kekadang membawa banyak masalah baru yang mungkin mengusutkan lagi masalah-masalah lama.Sebagai contoh orang nak berkereta baru ataupun berbini baru terpaksa bermuka buruk sepanjang tahun dan berjalan dengan muka mengheret tanah.
Memelihara sesuatu yang lama itu lebih afdal sebenarnya dari terkejar-kejar pada yang baru,bunyinya macam pasif,tapi itulah hakikatnya,kalau diperbaiki,sentiasa diserbis,digilapdijaga dengan betul-betul ianya akan terus berguna dan bertambah nilainya,,lagi-lagi bila dah dikategorikan sebagai antik..Fuyooo...mahal tu!!!..Apa kata pas ni korang try mengorat mak-mak janda ataupun pakcik duda lak...
Benda-benda yang baru ini bukan saja membabitkan kos tambahan,malah ianya melibatkan kesan psikologi jika dibandingkan dengan benda lama,Kalau kereta baru eksiden,pasti tuannya tak senang duduk berbandingkan dengan tuan kereta yang lama.Rasa suami, yang isteri barunya lari dari rumah, tak sama dengan rasa suami yang isteri tuanya lari..dan yang lebih pentingnya yang baru itu belum tentu tahan lama berbanding benda yang lama yang memang sudah teruji akan ketahanannya.Kalau tak tahan masakan ia dipanggil lama.
Sama-samalah kita mengingati dan menginsafi diri supaya berhati-hati sebelum tertarik untuk menukar apa-apa, jangan ghairah dengan "barunya" Ingatlah bahawa nasi tidak menjadi lauk, semata-mata kerana kita menukar periuk".Kalau nak menukar bini,,ingatlah masa barunya,,..kerana kita jugalah menjadi yang baru itu kepada yang lama..Oleh yang demikian kita ini bukan lama duduk didunia..Ehh..dah lama ke membacanya..sampai disini barulah anda berhenti...sekian..

Khamis, 21 Januari 2010

SENARAI SIAR SEGMEN 678 23 JAN 2010


SENARAI SIAR 60AN

01.IDAMAN TERCAPAI-AZIZAH MOHD &ORKES NIRWANA

02.KACAMATA-RAFEAH BUANG

03.LAMBARAN SUCHI-MUSTAFA SALEH & LES MALINJA

04.SIAPA GERANGAN-ABU BAKAR SALIM & THE BEE 5

05.MUDA-MUDI-JAAFAR OSMAN & DENDANG IRAMA

06.HARLINA-RAHIM ALI & WENDY FIVE

07.HASRAT HATIKU-SHA’ARI & THE RYTHMN BOYS

08.CHINCHIN DI JARI-K.SAEMAH

09.HARAPAN KECHEWA-FATIMAH M AMIN & THE CLANS

10.KESAH DITAMAN BUNGA-L.RAMLI & ORKES TERUNA RIA

11.MIMPIKU-M.OSMAN & ORKES NIRWANA

12.BERTEMASHA-RAMLAH AZIZ & THE RYTHMN BOYS

13.PUJAAN HATIKU-SALIM I & THE WISMA

14.MENANTI DINDA-HUSEIN ISMAIL & THE SAND BLUES

15.MERAYU KASEH-M.AMINUDDIN & THE FAMILYS

16.PANGGILAN ROHANI-NORMAH ZAINAL

17.MENCHARI LAIN-D SULAIMAN& THE VULTURES

18.PENGORBANAN- FATIMAH HS & LES FENTONES

19.HILANGNYA HARAPAN-F HASHIM RASHID & THE SILENCERS



SENARAI SIAR 70AN.

01.KUNANTIKAN KAU PULANG – A.RAMLIE

02.GADIS YANG KURINDUKAN-A.RAZAK

03.PEMANDU PELANCUNG-ANITA SARAWAK

04.INGIN BERSUA-DJ DAVE

05.SEJAMBAK BIRU-RAHIMAH RAHIM

06.WANITA DAN TERUNA-R ISMAIL & S AYESHA

07.PURA-PURA-SITI SALMAH

08.MULUT DAN HATI-S.AFENDY

09.MUDA MANJA-SANISAH HURI

10.SAYANG DI SAYANG-MUSCHIN & TITIEK SANDHORA

11.KESAL-J.MIZAN & J.AINON

12.MALU-MALU-FAUZIAH NAWI

13.KU BERANGAN-ANGAN

14.HATIKU MENANGIS KERNA MU-M.RIZAL

15.AKU TAK MAHU DIMADU-S.AHMAD & S.ROHANI.

16.RINDU-VIVI SUMATHI

17.TIDURLAH ADEKKU-ZALEHA HAMID



ANTARA LAGU 80AN.

1.DILEMA SEKUNTUM CINTA-ALLEYCATS

02.KEKASIH-STREETLIGHT

03.HATI SEPI SEORANG PEREMPUAB-LINDA ELIZEBETH

04.GADIS BERLESUNG PIPIT-MALEK REDZUAN

05.KESETIAN-BUBBLES

06.PENGEMIS MUDA-SHEILA MAJID

07.DISUDUT PERHENTIAN DUKA-NAS ATEA

Dan Banyak Lagi Hehehehe…….


REQUEST EMAIL

1.GEE-SNSD
2.HOTEL RROM SERVICE-PITBULL

DIKIR HITZ

1.GILA-RAJA DIKIR3
2.BALA-RAJA DIKIR 4
3.KASIH DUA PENJURU-ADIK WANI
4.KAKI TIPU-ADIK WANI
5.MAPUH MODA-BARUDING

KEDUDUKAN CARTA ROCK RETRO 21/01/2010


 CARTA ROCK RETRO PADA 21/01/2010



01.IZINKANLAH – QFACE

02.HIASAN-OLAN

03.RELA-TILA

04.DUA INSAN BERCINTA-ELLA

05.UNTUKMU SAYANG-FEBIANS

06.TERINGIN-SHIMA

07.ANTARA GADIS-DINAMIK

08.ANDAI DAPAT KU UNDUR MASA-AXLS

09.SENDIRI-MAY

10.CINTA PANTAI MERDEKA-TROPIKA

11.CINTA KENANGAN SILAM-XPDC

12.BILA BUNGA DIPETIK ORANG-SEJATI

13.BUTAKAH CINTA-SPRING

14.UTUSAN RINDU-SPIN

15.BADAI ASMARA-SERA

16.INTAN RUPANYA KACA-ESPIRANZA

17.PERTAMA DAN TERAKHIR-GET

18.KEKASIHKU DIAMBIL ORANG-LEMON T

19.SEANDAI TUHAN MENGIZIN-STING

20.TEGUH-KASAWAR

21.ARUS CINTA-SUP

22.TERLANJUR MENYINTAIMU-FAIR

23.KAU MUTIARA SEGALANYA-STRATEGI

24.KU RELAKAN KAU PERGI-OKAY

25.RACUN PUJANGGA-CANDY

26.MAYA PERCINTAAN-U-TOPIA

27.RANGGI METROPOLIS

28.MANISNYA RINDU-SLAM

29.ANTARA WAJAH-WAJAH SAYANG-MENARA

30.LYDIA-ANTZ



TERIMA KASIH KERANA MENGUNDI……….


Rabu, 20 Januari 2010

GURUKU..huhuhuhuhuhu

SELAMAT HARI GURU KEPADA SEMUA GURU YANG PERNAH MENGAJARKU DAN MEREKA YANG BERKEJAYA SEBAGAI GURU........
Salam semer yang membaca nie…yang tak membaca tak payah lah ek..Sedar tak sedar kita nie dah berada di Pertengahan bulan Mei iatu 16hb.Aku nak nak mengucapkan selamat HARI GURU  pada mereka yang menjadi guru sekolah..dan juga tukang kebun sekolah..sebab tukang kebun sekolah nie macam guru jugak ,tak tipu nyer..Kepada adik-adikku mendengar aku masa bertugas..timbalah ilmu tu dengan serajin-rajinnya..Jangan kupa bagi cikgu hadiah ye!! Sebab kalu kita timba air pun kena bayar sekarang ni..apalah lagi kalau nak timba ilmu.Bercerita pasal guru ni..Ingatan aku kepada guru yang pernah mengajar aku..Sampai sekarang aku ingat.,berikut adalah senarai guru yang aku ingat..

YANG PERTAMA-TAMANYA.
Guru besar sekolah,masa aku darjah satu.Cikgu Hashim namanya.Sihat orang nyer..Tubuh macam buah tembikai ( Tang perut lah)..Pandangan jauh dari belakang sebijik sinaran suria pagi..ada tiga sebab kenapa aku ingat sangat kat dia ni.
i. Hari pertama sekolah,tiga kali aku tengok dia,tiga kali aku terkencing..
ii. Hari Kedua Sekolah,Dua kali aku tengok dia,dua kali aku terkencing
iii.Hari ketiga sekolah aku payah nak kencing,jadi aku cari dia..senang je nk kencing you!!!

YANG KEDUA-DUA
Guru kelasku masa Darjah 4.Cikgu Hamidah namanya,orang kelantan.Peh!!! masa tu aku rasa tiada makluk yang secantik dia,kerana dia aku banyak makan dan kerana dia aku berdoa siang dan malam supaya cepat besar,Tiga sebab kenapa aku jadi begitu:-
i. Aku nak bertunang dengan dia
ii. Lepas tu aku nak ajak dia kahwin.
iii.Lepas tu aku nak kurung dia dalam rumah supaya dia tak payah pergi mengajar dan aku tak perlu pergi kesekolah hehehehe..   .

YANG KETIGA-TIGA
Cikgu Rosni.Guru Bahasa Inggeris masa aku darjah 5.Dia ni gila barang kemas,Lengan kiri kanan,telinga,jari, semernya berkilau. Ada dua perkara sebab aku ingat kat dia ni.
i. 3 kali aku ikut emak aku pergi kedai emas, 3 kali jugaklah aku terserempak dengan dia.
ii. 5 kali aku ikut ayah pergi kedai pajak gadai. 5 kali jugaklah aku bertembung dengan cikgu nie,,rupanya dia pun sengkek macam ayah aku jugak.

YANG KEEMPAT-EMPAT
Cikgu rahim,Guru kelas masa aku darjah enam.Dia ni kiranya termasuk dalam golongan lelaki yang bertuahlah,apa taknya dia ada empat isteri.Sebab aku tak boleh lupakan dia.
i. Satu hari tu.isteri pertama dia ikut dia kesekolah,kemana dia pergi.isteri dia akan ikut sampaikan ke dalam  kelas..duduk sebelah aku pulak tu..
ii. Satu hari yang lain pulak,isteri dia yang kedua dan ketiga wrestling kat padang sekolah,,satu sekolah dapat tengok gusti free..Eeee..orang prempuan ni kala dah bergusti memang tak ada nilai kesopanan langsung.Buat malu kaum jer..Terselak sana sini..kurap panau dijadikan bahan pameran..
iii.Yang terakhir, isteri pertama,kedua dan keempat berperang kat kantin sekolah,isterinya yang no.2 intai-intai dari luar pagar sekolah..Cikgu rahim???..dia mengintai dari tandas guru..Nasib badanlah cikgu weh..Tak ada penyakit cari penyakit.

YANG KELIMA-LIMA.
Guru Disiplin masa aku Tingkatan Dua.Cikgu Mokhtar namanya..Garang weh!!..antara sebab kenapa aku ingat sangat kat dia.
i. Dia jirus aku ngan air stoking, sebab tak pakai stoking.
ii. Dia kena pulas telinga ngan bini dia sebab minum kat kedai timah janda
iii. Anak Dia cantik..Masyukk r..hari-hari dia suruh aku cuci longkang rumah dia,aku sanggup,,yang penting boleh usha anak dia yang comel ( Aku dan pandai menggatal hahahahaha)

YANG KEENAM-ENAM
Guru Matematik tambahan masa Tingkatan Lima,Rokiah namanya,dia ni pula suka berniaga,hari-hari ada saja benda yang dijual dalam kelas,Perkara yang menyebabkan aku teringat kat dia:-
i. Dia cantik.
ii. Dia selalu cubit perut aku
iii. Laki Dia…Sebijik macam Doraemon.

YANG KETUJUH-TUJUH.
Cikgu Manaf,Guru Fizik masa aku Tingkatan Enam..Dia nie gila politik..Apa saja yang keluar dari mulut dia mesti pasal politik..semer benda dan perkara tak kena je..Sebab aku ingat sangat kat cikgu ni:-
i. Satu hari sedang dia tidur dalam kelas,pengetua masuk berdiri disebelah meja dia.
ii. Suatu hari yang lain pula,baru jer dia nak menelungkupkan mukanya untuk tidur,guru penolong kanan duduk sebelah meja..terkantoi tak boleh tidur..kita orang pun sama jugak...
iii. Masa hujung tahun dia letak jawatan,bertanding dalam pilihanraya kawasan aku,undi yang dia dapat???ek..eleh!!!macam undi budak sekolah dalam je..hehehe nak politik.sangat .hilang duit pertaruhan lumba kuda..Kelakar jer..ada keje elok-elok tak bersyukur
Biar siapa dan bagaimanapun kita,yang pasti kita tak akan terlepas dari berguru,tidak kiralah guru sekolah rendah,menengah,sekolah memandu,silat,..Kalau pun tidak berguru dengan hantu syaitan kita akan berguru dengan alam sekeliling,setiap perguruan dah tentu akan meninggalkan kenangan,Itulah kenangan aku…
YANG KEDELAPAN...
He..he..rahsialah..nak tahu jugak ker?...aku nak mengorat cikgu hahahahaha.....

Selasa, 19 Januari 2010

REQUEST EMAIL

1.ANANG-SEPARUH JIWAKU PERGI
2.MERAYU-THOMAS ARYA

INI JAWABNYA...

Emmm..Semak-semak email yang diterima, selain ada yang memberi cadangan dan yang memberikan buah fikiran tanpa putik..minta lagu disiarkan ada jugalah yang bertanya soalan-soalan maut..eeeeeeee..seram jugak bila fikir soalan maut nie..boleh dikatakan semua orang tau apa soalan maut itu..tapi tak semua orang boleh jawabnya..erti kata lain soalan bocor...haaaaaa!!!!!! itu soalan maut dalam kubur..ni soalan yang aku terima dari pendengar melalui email..antaranya ialah:-
1.Abg amiey..Bagaimanakah caranya untuk nak memujuk lelaki yang gemar merajuk dan suka merayu yang bukan-bukan pada kita?...agaknya dia fikir kaum wanita ini mudah makan pujuk agaknya.
2.Bilakah agaknya Abang Amiey nak kawin..kalau dah kawin siapalah agaknya perempuan yang bertuah itu ye?...
3.Abang amiey tak minat ke nak wat koleksi gambar-gambar pendengar wanita yang minat  kat abang amiey masa bertugas..macam saya nie..
4.Apa pendapat abang amiey tentang mereka yang suka bercinta melalui sms tanpa kenal?...

Sebenarnya banyak lagi yang bertanya tapi inilah ajelah yang sempat aku check out pada waktu yang terluang..Setelah difikir masak-masak walau hakikatnya aku nie tak berapa pandai nak masak.Inilah jawapan yang sebaiknya..
1.Kau pujuk ngan penampar jer..tak pun ngan kasut tumit tinggi yang beli hutang dari katalog shop
2.Perempuan bertuah ker?..yang aku tahu bertuah tu pada ayam jer..sebab ada pepatah kata "tuah ayam nampak dikaki"..satu lagi tuah untuk hang je..depa tak ada tuah..
3.Minat jugak nak kumpul-kumpul wat unggun api.
4.Tak payah bagi pendapatlah..mereka bukan nak dengar dan nampak pun, pandangan mereka kabur sebab cinta itu buta..tengoklah orang bercinta,jalan berpimpin-pimpin itu maknanya mereka tak nampak..hehehe tak nampak dosa yang dicatit...
Itulah saja jawapan dari pertanyaan rakan pendengar melalui email..Salam Semer..

Ahad, 17 Januari 2010

LAGI KES MENYAMAR...





Aduhai..terkejut beruk,monyet,musang biawak..tikus kena kejar kucing pun ada..balik kerja lepak kat kedai yang selalu aku minum,tetiba datang dua anggota Polis minta aku selesaikan satu kes...wah!!! terer jgk nie aku ek..Leh masuk geng CSI..Sampai jer aku kebalai,aku tengok ada seorang perempuan..cantik..peeewwwitttt..( dalam hatilah)..Aku pun perkenalkan diri..ehh jangan salah fahamlah...bukan kat perempuan tu tapi pada anggota polis kat balai..Selepas anggota polis tersebut tanya perempuan yang tadi " Awak kenal ke dia ni..???".. "errr..tak kenal encik..siapa encik" perempuan tersebut tanya balik dengan nada yang lemah tapi dalam ketakutan (aku agaklah).." Ehhh..mana boleh awak tak kenal,,kan dalam aduan awak cakap,dia yang......."( aduhai nak terpitam aku dengar ayat tersebut)." Bukan dia encik, yang saya jumpa tadi lain...dia nie hensem jgk encik..yang tadi tak" jawab perempuan ( Hehehe bangga jugak aku..rasa nak panjat syiling)....
Itulah antara dialog-dialog yang melibatkan seorang wanita dan anggota polis..Sebenarnya perempaun itu telah ditipu oleh seorang lelaki yang menyamar sebagai DJ AMIEY dan dia nyaris2..nasib sempat lari...
Yang menghairankan aku disini..Kenapalah perempuan tu banggang sangat..mudah sangat percaya..padahal masa dia berjumpa dengan lelaki tersebut waktu aku bertugas..Huhuhuhu..nasiblah dah selesai....Sebab itulah aku letakkan gambar aku..supaya tidak ada lagi yang kena tipu..Wassalam....

DIKIR HITZ

Lagi lagu2 dikir dan loghat kelantan
1.DOK CARI KASIH-ADIK WANI
2.ABE RIZAL-KAJOL & RIZAL
3.KAWE TAK SEKO-ROZI KEMBANG BERDURI
4.KAYU LARIK-RADEN MAS UJI
Ok Ini dulu Ye!!!!!...

Rabu, 13 Januari 2010

KEDUDUKAN CARTA ROCK RETRO 14/01/2010


01. IZINKANLAH-Q FACE

02. HIASAN-OLAN

03. ANDAI DAPAT KU UNDURKAN MASA-AXLS

04. RELA-TILA

05. DUA INSAN BERCINTA-ELLA

06. BILA BUNGA DIPETIK ORANG-SEJATI

07. UNTUKMU SAYANG-FEBIANS

08. TERINGIN-SHIMA

09. ANTARA GADIS-DINAMIK

10. CINTA PANTAI MERDEKA-TROPIKA

11. SENDIRI-MAY

12. UTUSAN RINDU-SPIN

13. BUTAKAH CINTA-SPRING

14. BADAI ASMARA-SERA

15. CINTA KENANGAN SILA-XPDC

16. KURELAKAN KAU PERGI-OKAY

17. PERTAMA DAN TERAKHIR-GET

18. TERLANJUR MENYINTAIMU-FAIR

19. ANTARA WAJAH-WAJAH SAYANG-MENARA

20. KEKASIHKU DIAMBIL ORANG-LEMON T

21. TEGUH-KASAWARI

22. LYDIA-ANTZ

23. KAU MUTIARA SEGALANYA-STRATEGY

24. SEANDAI TUHAN MENGIZINKAN-STING

25. MANISNYA RINDU-SLAM

26. MUTIARA-MUTIARA

27. HARUM SUBUR DIHATI-BPR

28. KEHENDAKNYA-TERRA ROSSA

29. SUCI-YANTZEN

30. MAHLIGAI SYAHDU-HATTAN

TERIMA KASIH KERANA MENGUNDI

SEGMEN 678.

Bermula sabtu 16HB Jan 2010 satu segmen yang diberikan nama 678..Segmen ini akan di keudarakan pada setiap hari sabtu.Dalam segmen akan disiarkan lagu-lagu dari zaman 60an,70an dan 80an.Ini berdasarkan ramai permintaan yang diterima dari pendengar melalui email.Jika anda nak dengar lagu-lagu dari zaman tersebut bolehlah email kepada saya amiey@manis.fm dan dj_amiey@yahoo.com. atau dalam chatbox dlm blog ini.Sekiranya anda menpunyai informasi dan lagu-lagu dari zaman tersebut pun boleh berkongsi.Apa yang mengejutkan saya permintaan ini bukanlah dari kalangan mereka yang veteran sahaja malah yang muda-muda juga meminati lagu-lagu dari era tersebut.

Isnin, 11 Januari 2010

AKU DJ AMIEY

Nak tergelak pun ada..kekadang sakit hati pun ada jugak..tapi nak buat camana kehidupan harus diteruskan dan cabaran itu haruslah ditempuhi..dan aku masih lagi di sini meneruskan kerjaya sebagai penyampai radio ( DJ ) di Manis.FM..Sejak kebelakangan ini tawaran datang mencurah-curahlah pulak...emmm kalau fikirkan duit dah lama cabut ,selagi boleh, aku mahu bertahan disini , aku kesini dulupun kerana nak lari dari kesibukan kotaraya yang amat menyesakkan kepala otak.

Aku seronok bekerja disini kerana "rating" bukanlah menjadi keutamaan sangat dan bagi aku, tiada tekanan langsung walaupun kekadang aku tidak berapa setuju dalam sesetengah perkara,tapi biasalah sebab aku dulu pernah bekerja dengan orang yang mementingkan kesempurnaan, setiap perkara ada fakta dan juga angka jadi perkara itu mungkin menpengaruhi cara aku berfikir.

Aku amat beterima kasih dengan teguran dari rakan-rakan lama dan juga rakan media yang sentiasa memberi kritikan, cuma lagi,aku tak sampai hati nak sampaikan kritikan mereka ini kepada rakan setugas yang lain, maklumlah, bukan semua orang boleh menerima kritikan. Adalah juga dulu aku cuba-cuba untuk menegur agar mereka membaiki kaedah dan cara,,tapi aku yang kena sindir hehehehe..sabar ajelah...bila kena ayat " Macamlah kau tu bagus sangat" terus terkedu hehehehehe...

Teringat kembali pesanan Ibu Fauziah Nawi sewaktu menghadiri satu bengkel di Sebuah Dewan di Kuantan pada tahun 2005..untuk menjadi seorang penyampai radio yang bagus kena ada beberapa faktor, semua orang boleh bercakap tapi tidak semua yang bercakap itu boleh bertutur dengan baik..Seorang penyampai radio yang bagus tidak semestinya popular tetapi seorang penyampai yang popular itu pastinya dari kalangan orang yang bagus..Banyak kriteria sebenarnya yang perlu ada,selain bakat dan minat.

Walau apa sekalipun aku masih lagi dsini..Di Manis FM..Bersiaran untuk sebahagian dari kelantan,sebahagian di Trengganu dan beberapa kawasan di Negeri Kelahiranku Pahang Darul Makmur.

Sabtu, 9 Januari 2010

KENALI WATAK MELALUI BENTUK KUKU

Balik kerja sempat jugalah menyemak dan membaca..Apa yang aku perolehi rasanya elok juga dikongsikan dengan rakan-rakan.Bentuk kuku kita memiliki makna yang berbeza. Bagaimanakah bentuk kuku kawan baik anda? Kenalilah wataknya

1.Kuku yang baik, rapi dan indah :
Menunjukkan watak orang yang halus perasaannya. Bentuk kuku seperti ini jarang dimiliki orang yang bertubuh besar dan kuat.

2. Bentuk kuku pendek tetapi lebar :
Biasanya orang yang memiliki kuku yang seperti ini memiliki sikap yang praktis dan cekap dalam ilmu, otaknya cerdas dan ingatannya tajam. orang yang memiliki kuku yang seperti ini sukakan muzik dan lagu.

3. Bentuk kuku yang agak panjang dan berwarna pucat :
Menunjukkan orang tersebut terlalu banyak rancangan dan cakap, tetapi tidak membuat sebarang kerja sehingga sering mengelamun melayani perasaan. Ia juga agak malas dan kalau ia melakukan sebarang kerja sering dalam keadaan ragu-ragu.

4. Bentuk kuku sedang dan warna merah sedikit :
Menunjukkan pemiliknya mempunyai motivasi yang baik dalam pekerjaan, selalu menjaga kebersihan dan memiliki rasa persaudaraan yang tinggi.

5. Bentuk kuku bersegi tetapi rata :
Biasanya orang ini memiliki sifat yang kurang pandai bergaul, sedikit kewibawaan, tidak mudah menjadi kaya dan kurang pengetahuan.

6. Berbentuk kuku lansing :
Orang yang memiliki bentuk kuku ini biasanya halus budi pekertinya tetapi sering merasa was-was, mudah ditimpa kesialan dan kurang berwibawa.

7. Bentuk kuku panjang bulat berwarna kuning :
Bentuk kuku seperti ini menandakan pemiliknya orang yang jujur, sabar, pandai , tinggi darjatnya dan boleh hidup mulia dengan anak isterinya.

8. Bentuk kuku runcing kebawah atau seperti biji timun :
Menunjukkan orang yang memiliki kuku seperti ini sering was-was, bodoh, mudah diserang penyakit, mudah terkejut dan tak kuat bekerja.

9. Bentuk kuku runcing tetapi besar dan tebal :
Biasanya orang yang memiliki kuku yang seperti ini memiliki sifat keras dengan pendiriannya, sering berpindah randah tempat tinggalnya, suka berjalan jauh dan suka berkahwin atau suka bertukar pasangan hidup.

10. Bentuk kuku bersegibahagian bawah sedikit runcing :
Menunjukkan orang yang memiliki kuku seperti ini tidak memiliki kewibawaan, bodoh dan kalau bekerja hanya diperingkat rendah shj.

11. Bentuk kuku besar dan banyak garisan :
Biasanya orang yang memiliki kuku yang seperti ini biasanya akan menjurus pada susah dan sering berdepan dengan bahaya. Tetapi garisan tersebut tidak selama-lamanya kelihatan di kuku. Kalau garis tersebut sudah hilang dan kelihatan bersih menandakan orang itu akan memperolehi berkat.

12. Bentuk kuku yang banyak seratnya (serabut) :
Menandakan jika orang tersebut sering ditimpa kesusahan jauh dari sanak keluarga boleh mati disebarang tempat.

13. Bentuk kuku seperti kikir :
Bila seseorang memiliki bentuk kuku seperti ini menandakan kemungkinan orang itu akan memperolehi halangan yang besar atau akan memperolehi bahaya.

14. Kuku yg banyak titik-titiknya dibahagian bawah kelihatan hitam :
Kedudukan kuku seperti ini memberi suatu petanda bahawa orang tersebut dalam situasi bahaya besar yang boleh juga membawa kematiannya.

*catitan: Ini hanya ramalan dan kajian yang dilakukan oleh mereka yang pakar.Kebenarannya tidaklah boleh dipercayai sepenuhnya.Mungkin ada betul dan mungkin tidak..Terima Kasih Kerana sudi membaca..

Sekian..Wassalam..

Jumaat, 8 Januari 2010

KISAH DIKIR...

Orang lelaki ni memang geramkan orang perempuan geram dalam bahasa loghat kelantan gere..Namun begitu kita seharusnya ada tatasusila dan pandai memikat barulah adik kasih abe saye..Bila hati dah bertaut kasih bolehlah melansungkan perkahwinan dan undang rakan-rakan untuk makan nasi minyok.Bila tiba masa kenduri akan tumbanglah seekor dua lembu,bila musim orang nikoh kekadang ada yang berebut lembu. Kaum keluarga merasa suko hati terutama ayah dan mama kerana dapat menantu semoga tak dapat anak hantu..
Itulah sketsanya kalau rakan-rakan nak lagu tersebut cuma klik je ye pada huruf yang bergaris.
sekian,selamat menikmati sketsa.

HIDUP LELAKI!!!!!

Hari ini sarat dengan atvt,selesai rakaman suara kendalikan pula majlis..petang baru selesai.Bersiar-siar di Tok Bali melihat panorama yang indah..Agung sungguh ciptaan yang tak terjangkau oleh akal dan kemampuan manusia seperti kita..Indah,unik dan mengasyikkan tapi tak harus kita leka tapi seharusnya mensyukuri..Manusia hidup berpasangan dan kerana pasangan itu manusia lengkap.Cuma hati dan jantung tidak bersama tapi punca kehidupan.
Lelaki hidup kerana wanita..atas sebab kehidupan seorang lelaki mengikut peringkat tapi bukan darjat.
berikut adalah kehidupan seorang lelaki:-
1.Bayangan Hidup.
2.Pandangan Hidup
3.Pegangan hidup
4.Bantuan Hidup
5.Asalkan hidup
6.Tak mahu hidup-hidup
Mungkin apa yang aku perkatakan sukar difahami...ada maksud yang tersirat..aku serahkan kepada anda semuanya mentafsirkan maknanya..Tapi itulah hakikat seorang lelaki..tanpa peringkat diatas,tiada makna seorang lelaki..
sekian....

RENUNG-RENUNG ,TENUNG-TENUNG

Salam semer..ermm rasanyanya nya nak mencoretkan sesuatulah tapi x tahulah apa ye???Tapi tak per lah aku mencoretkan sesuatu ,Yang nampak mudah tapi payah,yang kelihatan ringgan tapi  berat yang bunyi simple dan sempoi tapi maknanya bersimpul siul..Untuk faham apa yang  diperkatakan kenalah dalami dan perhatikan betul-betul.Kena renung dan tenung betul-betul..tapi bukan seperti merenung lelaki memakai tuala tapi renunglah seperti melihat perempuan yang sedang berkemban...hehehe..renungan makrifat..
Aku yakin dan percaya apa yang  perkatakan ini ada kebenaranya jika diteliti dengan penilitian yang sempurna.Manusia tak kira muda belia atau yang tua bangka lagi bongkok,umumnya mengharapkan panjang umur,orang yang terbujur dipembaringan seperti ikan talapia atas jalan tar pun mengharapkan panjang umur tidak keterlaluanlah bila dikatakan manusia nak hidup sampai bila..Tapi yang menghairankan mereka ni nak hidup lama tetapi tak mahu tua ( Perempuanlah ni)....
Tak Percaya ke????..semua nak hidup lama..kalau tidak,tidak akan ada pelbagai tongkat dan macam -macam serba mak nenek kacip yang terjual dipasaran sekarang ni..dan juga macam-macam kaedah dan produk kesihatan sekarang ini.
Nak Hidup lama tapi tak mahu tua dan kekadang ada sesetengah yang tak mahu mengaku dirinya tua..Aci Potong kukulah kalau ada yang nak tua..Rasionalnya memang manusia ni tak siuman sebenarnya.Cuba tanya dan buat tinjauan"berapa orang yang mahu hidup senang tapi malas bekerja...Yang ingin sihat tapi takut makan ubat..Yang mahu pandai tapi malas belajar..Yang mahu dirinya dipuj,tetapi tak mahu berbuat baik..Yang nak duit banyak tetapi sentiasa pecah tabung termasuk tabung anak..Yang nak naik atas tapi takut jatuh kebawah"????...ramai kan..atau anda salah seorang darinya hehehehe...Jangan marah.
Meneliti dari fenomena ini secara halus-halusan akan menghalakan dan menjuruskan kita bahawa manusia ini bukan saja sekadar keliru dengan apa yang mereka perlukan tetapi mendorong mereka melakukan penipuan demi penipuan bukan sahaja menipu orang lain tetapi menipu diri mereka sendiri..mereka tahu yang umur panjang akan mebuatkan mereka tua,tetapi oleh kerana keliru mereka tidak mengaku,Mereka juga tahu,untuk senang mestilah bekerja tapi dek kerana malas mereka terus mengaku senang...
Barangkali anda dan saya tergolong dari kalangan mereka diatas,tetapi barangkali kita juga tidak terlewat untuk memperbaiki keadaan dan menerima seadanya..Usaha kearah itu mungkin akan memperbaiki diri kita dan kaum sejagat kita.
Dalam usaha untuk kita memperbaiki diri kita ini,mungkin elok ikut cicak..Cicak tidak merayap dilantai tapi disyiling dan sentiasa kelihatan tinggi dimata manusia.Kebanyakan masanya banyak diatas kepala manusia.
Jadi,selepas ini..janganlah kita mengharap untuk hidup lama tapi cukup sekadar hidup sampai tua.Janganlah berhajat nak senang tapi tekadkan nak susahkan diri dengan bekerja.Tak perlu fikirkan macammana nak pandai cuma  kita harus bersungguh-sunguh belajar,Tak Perlulah kita mengumpat mengata,tengok sajalah pada fakta..Jangan jadi orang lain,kalau orang lain itu kita tak kenal.
Saya yakin setelah berubah kita akan dapat hasilnya..yang tua itu akan beruban,tak perlu ditambah warnanya..lihat pada wajah, jika ada kedutan ..anggaplah itu sebagai seni abstrak yang nilainya pada garam bukan pada gula...Bukan kita bongkok tapi memberi hormat,,..sekian..salam.

Khamis, 7 Januari 2010

DIKIR HITZ

Sila nikmati rentak dikir ini...
1.TIONG-FENDI
2.JEPUT PISANG-ZAIDI & MAT GLAMER
3.SELOKA CEMBURU-ZAIDI & ROSALINDA
4.JANDA MUDO-AZIZI
5.MADU LEBAH-JALI BUNGA TANJUNG (JBT)

CARTA ROCK RETRO 7HB JAN.2010

01.RELA-TILA

02.DUA INSAN BERCINTA-ELLA

03.IZINKANLAH-QFACE

04.ANDAI DAPAT KU UNDUR MASA-AXLS

05.BILA BUNGA DIPETIK ORANG

06.UNTUMU SAYANG-FEBIANS

07.UTUSAN RINDU-SPIN

08.SENDIRI-MAY

09.HIASAN-OLAN

10.ANTARA GADIS-DINAMIK

11.TERLANJUR MENYITAIMU-FAIR

12.TERINGIN-SHIMA

13.BUTAKAH CINTA-SPRING

14.KEKASIHKU DIAMBIL ORANG-LEMON T

15.TEGUH-KASAWARI

16.ANTARA WAJAH-WAJAH SAYANG-MENARA

17.CINTA PANTAI MERDEKA-TROPIKA

18.LYDIA-ANTZ

19.CINTA KENANGAN SILAM-XPDC

20.KURELAKAN KAU PERGI-OKAY

21.BADAI ASMARA-SERA

22.PERTAMA DAN TERAKHIT-GET

23.KAU MUTIARA SEGALANYA-STATEGI

24.MUTIARA-MUTIARA

25.MANISNYA RINDU-SLAM

26.SEANDAI TUHAN MENGIZINKAN-STING

27.HARUM SUBUR DIHATI-BPR

28.KEHENDAKNYA-TERRA ROSSA

29.SUCI-YANTZEN

30.MAHLIGAI SYAHDU-HATTAN



Terima Kasih Kerana Mengundi……


Rabu, 6 Januari 2010

KENAPA AGAKNYA EKK!!


Aduhai!!!!! ari nie rasa berserabut sikit..tak tahulah kenapa..huhuuhu..lupa nak mkn tadi agaknya..ekkk ada juga orang terlupa makan..ermmm..tapi itulah aku..terkejar sana sini kekadang macam tak sempat jer..walau kekadang masa tu banyak terluang..tapi tak per "agi idup agi ngelaban"

PENYANYAYI PILIHAN MANIS.FM HARI INI 06.01.2010


Kumpulan Yang Popular di Malaysia.Dianggotai dari kalangan bukan melayu dan menghasilkan 27 album dari tahun 1978-2006





Aku Kongsikan Beberapa lagu yang menjadikan kegemaran pendengar.
1.ANDAINYA AKU PERGI DULU
2.SEKUNTUM MAWAR MERAH SEBUAH PUISI
3.GERIMIS SENJA
4.SENANDUNG SEMALAM
5.ISTANA PASIR
Terima kasih kepada yang mengirim sms dan email mengenai info mengenai Kumpulan Alleycats..minggu depan penyanyi pilihan yang lain pulak...

Selasa, 5 Januari 2010

SILA SEND KE 333TIANG





Ini Kisah akibat leka Ber"sms"..Seorang pemandu Van telah Ter"send" vannya ke tiang letrik,oleh yang demikian tiang letrik tersebut telah reply dengan kemek2 dihadapan dan cermin pecah.Pemandu tersebut telah terima share kredit dengan tangan patah dan luka-luka dibahagian dahi.Kejadian berlaku ketika aku pulang dari Airport Kota Baharu pada 2hb Jan 2010 jam 10.30 pagi..Macam-macam hal ek...

LAGU BRAZIL

1.PITBULL-CALLE OCHO
Lagu di request Lien Polis

LOGHAT PAHANG

BEBERAPA LOGHAT PAHANG INGIN DIKONGSIKAN:
RODONG-KAWAN ATAU SAHABAT
KOI-MEMBAWA MAKSUD SAYA
BOCONG-BEKAS AIR
KELOMPIN-BAG PLASTIK

Isnin, 4 Januari 2010

SENARAI 30 CARTA ROCK RETRO.MANIS.FM

1.RELA-TILA

2.UNTUKMU SAYANG-FEBIANS

3.DUA INSAN BERCINTA-ELLA

4.ANDAI DAPAT KU UNDUR MASA-AXLS

5.BILA BUNGA DIPETIK ORANG

6.IZINKANLAH-Q-FACE

7.UTUSAN RINDU-SPIN

8.SENDIRI-MAY

9.HIASAN-OLAN

10.TERLANJUR MENYINTAIMU

11.MUTIARA-MUTIARA

12.ANTARA WAJAH-WAJAH SAYANG-MENARA

13.BUTAKAH CINTA-SPRING

14.KEKASIHKU DIAMBIL ORANG-LEMON T

15.LYDIA-ANTZ

16.TERINGIN-SHIMA

17.CINTA PANTAI MERDEKA-TROPIKA

18.TEGUH KASAWARI

19.CINTA KENANGAN SILAM-XPDC

20.KURELAKAN KAU PERGI-OKAY

21.HARUM SUBUR DIHATI-BPR

22.PERTAMA DAN TERAKHIT-GET

23.KAU MUTIARA SEGALANYA

24.ANTARA GADIS-DINAMIK

25.MANISNYA RINDU-SLAM

26.MAHLIGAI SYAHDU-HATTAN

27.BADAI ASMARA-SERA

28.KEHENDAKNYA-TERRA ROSSA

29.SUCI-YANTZEN

30.SEANDAI TUHAN MENGIZINKAN-STING

Anda Juga boleh mencadangkan senarai lagu dengan menghantar email kepada saya amiey@manis.fm atau dj_amiey@yahoo.com atau diruangan chatbox di http://dj-amiey.blogspot.com

DIKIR HITZ

Berikut adalah lagu yang boleh kita kongsi-kongsikan
1.KOK KREK AYAM DENAK
2.JANDA MUDO-AZIZI
3.TAK BOLEH NAK HARAP-ADIK WANI
4.SUSAH-NORIN

PANAS!!!! HANGAT!!! DAN MENGGEGARKAN

Aku Kongsikan Beberapa lagu Dikir..
1ACI ROYAT BETUL-ROSALINDA & SOTA
2.JENAYAH CINTA-MAN KHAN & JBT
3.WAT NYANYO KO BINI-ADIK WANI

Ahad, 3 Januari 2010

TERBABAS!!!!..

Oppsss...Tak ada tempat lain ke bas ni nak menyondol..Dalam banyak-banyak tempat kedai juga yang menjadi mangsa.Kejadian berlaku di Hadapan Sek Pak Badol.Tiada Kemalangan jiwa dan kecederaan dalam kejadian tersebut, cuma kerugian kepada pengusaha bas dan juga pengusaha kedai..Banyak-banyak bersabar yer!!!..Zakat Perniagaan Dah Bayar???

Salam Bahagia...

Aku terpaksa memindahkan nama blog d-jamie.blogspot.com kepada dj-amiey.blogspot.com kerana ada beberapa masalah teknikal mengenai penggunaan nama..apapun aku tetap bersabar jer..maklumlah aku ni bukanlah sesiapapun..hanya insan biasa..amboi2 ayat hehehe

CATATAN SEORANG LELAKI.

Mungkin catatan ini ada unsur 18sx tetapi begitulah,lebih baik jujur dari menjadi hipokrit.Zaman sekarang semua perkara mahu dikongsikan di ...