Jumaat, 29 Oktober 2010

PIALA MALAYSIA 2010

Tahniah kepada Pasukan Kelantan dan Pasukan Negeri Sembilan kerana sekali lagi berjaya layak ke Partandingan Akhir Piala yang paling berprestij di Negara ini."PIALA MALAYSIA" yang dulu di kenali sebagai HMS MALAYA..Pastinya kejayaan kedua-dua pasukan ini layak ke Pertandingan Akhir membuktikan memang mereka hebat.Bagi aku laluan untuk pasukan Kelantan ke Peringkat akhir ini lebih berliku berbanding dengan Negeri Sembilan Hoben Jang Hoben.The Red Warior telah berjaya menumbangkan The Red Giant dan menyentap terus keegoan pasukan Selangor yang penuh dengan tradisi kerana Piala Malaysia adalah sebahagian dari mereka.Selepas tumbangnya Gergasi Merah yang digeruni,Sang Kenari pula disembelih di Stadium Keramat Sultan Mohamad ke iv dan apakah seluruh pasukan kelantan akan merasai nikmat masak lemak cili api nanti?..
Sebenarnya disebalik kejayaan kedua-dua pasukan ini  memasuki pertandingan akhir ada pencetak dan pencetus kepada kejayaan.Bagi Negeri Sembilan pastinya Menteri Besar dan juga orang No.1 dalam Persatuan Bolasepak Negeri Sembilan yang memberi sokongan dokongan juga dibantu oleh jurulatih yang penuh dengan Karisma Coach Wan Jamak..Seorang yang mahir dalam selok belok permainan bolasepak di negara ini,bahkan beliau juga yang memimpin Pasukan Kebangsaan menjadi Naib Juara Kejohanan Bolasepak Piala Tiger ( Negara-negara Asean )..Jika tidak kerana Kealpaan Azami Azli mengawal Fendi Ahmad dalam perlawanan akhir tersebut pastinya Malaysia sudah menjadi Juara.Siapa K.Sambagaran sebelum kejohanan itu..tetapi dengan penilaian yang tepat dan teliti WAN JAMAK..pemain dari selangor itu merupakan aset negara diketika itu.Namun selepas itu Wan Jamak dipecat kerana kegagalan malaysia dalan Temasya Sukan Sea.
Tapi Bagi aku Kejayaan kelantan dicetuskan Oleh Jurutera Bolasepak Moden ( Bagi Malaysia,kerana eropah telah lama mempraktikkannya ) iatu Tan Sri Anuar Musa.Selepas mengambil alih KAFA pada tahun 2007 dengan hutang tertunggak yang melebihi jutaan ringgit,dengan tiada kerjasama dari kerajaan negeri ( Maaf,tapi ini hakikat ) beliau telah cuba memanggil pulang Pemain-pemain yang berasal dari Kelantan yang mewakili negeri atau kelab-kelab di Negara ini,Menitis airmata beliau kerana ada dikalangan pemain di panggil tersebut bertanya " Mampu ke bayar gaji?".....Apatah lagi diketika itu untuk mencari penaja terlalu sukar kerana Pasukan Kelantan Bermain dalam LIGA FAM dan baru di dinaikkan ke LIGA PERDANA.
Berbekal pemain dari Skuad Presiden yang tidak laku kerana negeri lain tidak berminat serta dengan Pemain Kelantan yang menyahut cabaran Beliau..antaranya Mohd Badhri Mohd Radzi (PIYA) serta dibimbing oleh Jurulatih Norizan Bakar dan Dibantu oleh Wan Zahasmi serta tiga tenaga import,Pasukan Kelantan Mula Mengorak langkah pada tahun 2008.
Tan Sri Anuar bercita-cita tinggi dan berani untuk melakukan tranformasi."FOOTBALL IS BISNES" itulah yang beliau perkatakan dan itu yang menjadi teras dan kayu ukurnya adalah kejayaan.beliau juga mahukan pemain Kelantan sebagai ikon dan langkah pertama yang dilakukan ialah menjadikan para pemain PENCINTA ALAM SEKITAR..disamping itu beliau mahu melihat bolasepak itu sebagai sumber penyatuan kerana di Kelantan  terlalu kuat atau taksub dengan pegangan politik,jadi untuk merapatkan saf beliau mencuba sesuatu yang diminati..dan akhirnya mereka ( Penyokong ) bersatu walau berlainan fahaman politik tiada lagi BENDERA PAS ATAU UMNO dikibarkan sewaktu pemainan berlansung dan yang ada hanya BENDERA KELANTAN DAN MALAYSIA..
Aku menjejak kaki ini di kelantan pada tahun 2007 dan diwaktu itu dipadang bola hanya penuh dengan kemucup dan lembu..Merata tempat aku mencari untuk bermain bolasepak.aku terpaksa ke besut..tapi kini aku tidak dapat juga bermain kerana padang semuanya penuh bila anakmuda bermain bolasepak..Aku melihat apabila anakmuda remaja bermain bolasepak,mudahlah kerja-kerja mencungkil bakat-bakat baru.Tahniah Tan Sri!!!! anda memudahkan kerja-kerja FAM.
Sebenarnya aku mahukan Kelantan menjulang Piala Malaysia bukan kerana aku terlalu menyokong pasukan Kelantan,tetapi aku mahu kemeriahan penyokong berterusan dalam PERTANDINGAN AFC..kejohanan Bolasepak Kelab-kelab ASIA...kerana sudah sekian lama mengharapkan ada Pasukan dari negara kita menggegar ataupun mencabar dalam kejohanan tersebut.Pada Tahun Lepas.Negeri Sembilan menarik diri dengan alasan tiada pemain import..sebelum itu pasukan KEDAH yang menjuarai kejohana Tripple pun bungkuih..gara-gara antar pemain entah apa2..selangor tiap tahun wakil malaysia..tetapi layu sebelum mekar..merah tukar hitam...Apa makna juara 25 kali kalau peringkat pusingan kedua pun tak lepas..bukan menghina tapi hakikat..dan hakikat mentaliti perlu diubah..

Ahad, 24 Oktober 2010

LAGU....

Harapnya puas atylah nyer...aku sempat naikkan yang nie jer....
1.Suzanne-MUAH!!!!!!

Sabtu, 2 Oktober 2010

KESIAN................

Kasihan..kasihan..hah!! kau tersampuk setan ker...itulah antara dialog dari Filem Madu Tiga yang menjadi kesukaan bukan saja aku tapi pastinya ramai di kalangan rakyat malaysia..Ye Dalam kehidupan ini perkara yang penting ialah kasihan pada diri sendiri..Sebenarnya kasihan ini adalah perasaan simpati yang di anugerah..Orang tidak akan jadi kejam jika ada naluri kasihan dalam diri mereka..Aku kesian bila orang politik berceramah supaya bersatu..bersatu..menggunakan pelbagai kaedah dan cara...tapi sebenarnya kerana politik orang berpecah belah...aku tidaklah nak melangkau luar bidang..bukan politik peringkat negara..cuma lihat saja akan politik peringkat pejabat..atau medium lebih besar sikit peringkat kampung...kerana nak berebutkan pangkat perbagai kaedah dibuat..akhirnya adalah puak-puak yang menyokong orang itu dan menyokong orang ini..disitu dah ada perpecahan..kasihan..kasihan..
Ada juga dikalangan kita ni cakap jer lebih..semua yang orang buat tak betul..semuanya salah..kuat sangat memberontak..tapi bila kita berikan tanggungjawab..hampeh!!!!..nak bercakap demi kebenaran terketar-ketar..keluar peluh jantan betina...Kasihan kan!!!...Oleh yang demekian sebelum kita nak membela nasib kaum ataupun bangsa...kasihankan diri sendiri yang tertipu dengan diri..kemudian dengan ahli keluarga...kalau semuanya sudah berjalan lancar dan teratur barulah berkira-kira nak membela orang lain..janganlah jadi hipokrit dengan diri sendiri....KASIHAN DIRI SENDIRI SEBELUM KASIHAN ORANG BARULAH KITA AKAN DIKASIHANI....

KISAH AKU ANAK PENEROKA ( SIRI 5 )

AKU DAN SEPUPU SERTA MAKCIK,PAKCIK. Aku dan sepupuku dibesarkan di sebuah ceruk kampong yang jauh dengan orang ramai, kemudian apabila ...