Khamis, 26 Mei 2011

MENGENALI PERSONALITI MELALUI TULISAN

Ilmu dalam alam semesta ini memang luas,selagi kita rajin mencari selagi itu kita akan rasa betapa cetek dan dengkalnya ilmu yang kita ada, Melepak bersama seorang insan yang Bernama Ustaz Haji Sulaiman,seorang pesara guru dari Kampung Merkang Pasir Putih Kelantan dan kini merupakan Penceramah Agama, beliau mahir dalam nahu bahasa arab,indah bahasa Al-Quran itu memang mengasyikkan bila mendengar dari seorang yang mahir dan sememangnya menjadi tempat rujukan bagi yang dahagakan ilmu, salah satu cabangnya ialah seni tulisan Khat.Fahamlah aku apa sebenarnya...dan suka aku kongsikan dengan rakan2 membaca Blog aku nie.Kita kongsi perkara yang baik.

Berhubung dengan rahsia melalui tulisan, menurut pakar motivasi ia terbahagi kepada dua kategori iaitu :


Pertama : Tekanan
i. Tekanan yang kuat : Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas. Maka dia adalah seorang yang sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif.
ii. Tekanan yang ringan : Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas. Dia adalah seorang yang kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit.

Kedua : Bentuk Tulisan
i. Tulisan yang bulat-bulat : Semua huruf ditulis dengan bulat. Dia adalah seorang yang emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif).
ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper. Tulisan yang angular dan sharp. Dia adalah seorang yang rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical).

Kesimpulannya,rakan2 yg membaca akan tahu dimana kedududukan diri sendiri,bukan orang lain yang mentafsir tapi diri sendiri,kerana kita yang kenal diri kita.Bila kita kenal diri senanglah untuk kita mengenali orang lain dan orang mudah mengenali kita tetapi perkara yang paling penting " KENAL DIRI MAKA AKAN KENAL TUHAN"....Sekian.

Khamis, 19 Mei 2011

KEKUATAN DALAM PERHUBUNGAN

1. Kekuatan berfikir

Cinta bermula dari fikiran kita. Berfikir tentang pasangan ideal yang ingin kamu kenali akan membantu kamu mengenali dia, ketika kamu akhirnya bertemu dengan orang yang tepat tersebut.

2. Kekuatan untuk menghormati
Kamu tidak mampu mencintai seseorang atau apasaja kalau kamu tidak menghormati mereka. Orang pertama yang patut kamu hormati ialah dirimu sendiri. Untuk mulai menghormati diri sendiri, kita patut bertanya pada diri sendiri “apa yang aku hormati dalam diriku?”. Untuk mendapat perasaan hormat dari orang lain, bahkan dari orang yang kamu tidak suka, kita patut bertanya pada diri sendiri.”apa
yang aku hormati dalam diri mereka?”.

3. Kekuatan untuk memberi
Jika kamu mahu menerima cinta, kamu harus mampu memberikannya terlebih dahulu. Makin banyak cinta kamu beri, makin banyak yang akan kamu terima. Mencintai sama ertinya dengan memberi cinta tulus pada dirimu sendiri. Belajarlah untuk melakukan berbagai macam kebaikan. Formula rahsia untuk meciptakan hubungan yang ceria,penuh cinta,dan abadi adalah dengan selalu berfikir “Apa yang dapat aku beri?”dan bukan Apa yang akan aku dapat?”.

4. Kekuatan persahabatan
Untuk mencari cinta sejati,kamu mesti mencari sahabat sejati
terlebih dahulu. Cinta bukan bererti mata kalian saling
berpandangan, tapi lebih bererti bersama – sama melihat ke satu tujuan. Untuk mencintai seseorang seutuhnya, kamu harus mencintai keperibadiannya, bukan fizikalnya.
Persahabatan adalah tanah dimana benih cinta dapat tumbuh. Jika kamu ingin membawa cinta ke suatu hubungan, kamu harus menciptakan persahabatan terlebih dahulu.

5. Kekuatan dari sentuhan
Sentuhan adalah salah satu ekspresi cinta yang paling kuat,
menghancurkan dinding pemisah dan menyatukan suatu hubungan. Sentuhan membuat kita lebih dapat merasakan getaran cinta yang sebenarnya.Tetapi agama Islam melarang kita bersentuh-sentuhan tatkala bercinta, kekuatan ini difokuskan kepada suami isteri..

6. Kekuatan untuk melepaskan
“Jika kamu mencintai seseorang, bebaskanlah dia. Jika dia kembali kepadamu,maka dia adalah milikmu. Jika tidak, maka dia tidak akan pernah jadi milikmu”. Bahkan dalam hubungan percintaan, seseorang perlukan ruang untuk dirinya sendiri. Jika kita mahu belajar untuk mencintai, pertama kita harus belajar untuk memaafkan dan melupakan masa lalu yang buruk serta kedukaan hati kita. Mencintai bererti melepaskan rasa takut, curiga, dan ego. “Hari ini aku melepaskan semua rasa takutku, masa lalu tidak akan dapat mempengaruhiku- hari ini adalah lembaran baru bagi hidupku”.

7. Kekuatan dalam komunikasi
Ketika kita belajar untuk berkomunikasi secara terbuka dan jujur, hidup lalu berubah. Mencintai seseorang bererti berkomunikasi dengannya. Biarkan orang yang kamu cintai tahu bahawa kamu mencintai dan menghargainya. Jangan pernah takut untuk mengucapkan 3 kata magik : “Aku cinta kamu”. Jangan pernah melewatkan kesempatan untuk mengucapkan itu kepadanya. Selalu tinggalkan orang yang kamu cintai dengan kata – kata mesra, kerana ia mungkin boleh jadi hari terakhir kamu melihatnya. Contohnya, jika kamu akan mati tapi diberi kesempatan untuk menelefon orang yang kamu cinta, siapa yang akan kamu telefon, apa yang akan kamu katakan dan apa yang kamu akan berikan.Jadi kenapa tunggu lagi.

8. Kekuatan dari komitmen
Jika kamu ingin mendapatkan cinta yang berlimpah, kamu harus mampu menciptakan komitmen, dan komitmen tersebut akan tercermin dalam fikiran dan tindakanmu. Komitmen adalah ujian cinta yang sejati. Jika kamu ingin memiliki hubungan yang penuh cinta, kamu harus setia
dengan hubunganmu itu. Ketika kamu terikat komitmen pada seseorang, berhenti mencintainya bukan merupakan pilihan. Komitmenlah yang membezakan antara hubungan yang mudah hancur, dengan hubungan yang kuat.

9. Kekuatan semangat.
Semangat, membakar cinta dan membiarkan cinta tetap hidup. Semangat yang terus berkobar, bukan hanya datang dari daya tarik fizikal, tapi datang dari komitmen yang dalam, kemahuan, dan rasa saling tertarik. Semangat dapat diciptakan kembali dengan cara membayangkan saat indah di masa lalu dengannya. Spontan dan kejutan dapat menciptakan semangat cinta. Pokok dari cinta dan kegembiraan selalu sama yang harus kita lakukan adalah mengisi hari – hari kita dengan penuh semangat..

10. Kekuatan dari rasa percaya
Rasa percaya selalu menjadi komponen penting dalam suatu hubungan.Tanpa rasa percaya, seseorang bisa menjadi curiga, cemas, dan takutdan orang lain akan merasa terperangkap dan secara emosional menjaditertekan. Kamu tidak boleh mencintai seseorang secara utuh sehinggalah kamu mempercayainya secara utuh pula. Bersikaplah seakan – akan hubunganmu dengan orang yang kamu cintai tidak akan berakhir. Salah satu cara untuk mengetahui apakah seseorang itu benar – benar untuk kamu, tanyakanlah pada dirimu sendiri “Apakah aku benar – benar mempercayainya sepenuh hati ?” jika jawapannya adalah “tidak”, maka kamu harus berfikir dengan mendalam sebelum kamu membuat komitmen yang lebih jauh dengannya
Berkesempatan mengikuti rakan2 memancing di perairan persisiran pantai Trengganu dan Kelantan di Sekitar Pulau kapas dan pantai Melawi.Jika anda berminat boleh Hubungi 010-7788666 atau email : mahderas@gmail.com
Kata orang merasai keasyikan memancing di laut memang berbeza dan mengujakan.cubalah kalau berkesempatan.
Permandangan ditengah lautan boleh menenangkan jiwa.Masalah bagaikan terungkai bila berada ditengah lautan.Boleh rasai sendiri dan hubungi 010-7788666 atau email : mahderas@gmail.com untuk sebarang keterangan dan maklumat lanjut.

Khamis, 12 Mei 2011

ROCK KEMBALI..

Sememangnya lagu-lagu genre Rock Jiwang,lentok dan sebagainya diterima Kembali dalam Persada seni Tanahair.Bermula Tahun 2009..lagu2 genre sebegini kembali diminati oleh golongan remaja.Sebagai Seorang Penyampai Radio aku dapat menilai antara lagu2 yang diterima oleh pendengar.Sebenarnya orang2 kita ni lemah lembut dan sebab itulah lagu2 yang lembut akan sentiasa terberkas dihati.Tapi sayang kini tiada komposer2 otai yang berani menerbitkan lagu2 genre sebegini..mungkin kerana kekangan idea ataupun permasaran tidak sama..
Antara Kumpulan Rock yang cukup diminati di era Rock Jiwang ialah Desire..Kumpulan yang berasal dari kelantan.Pernah Menjuarai Battle Of Rock Malaysia..Menghasilkan Empat buah album dengan lagu2 yang meletup..BIAS CINTA,MENANTI,PELANGI,OTAK ULAR,CAMPUR DARAB BAHAGI..dan lain2 nyer.Sempena dengan itu pada tahun 2011.Penyanyi yang lahir dari siri program realiti tv telah diumumkan sebagai vocalist kumpulan Desire iatu Shaq.

Sidang Media telah diadakan bertempat di Rebana Hotel Kota Bharu,Kelantan.Pada majlis tersebut dipedengarkan nyanyian SHAQ bersama Desire melalui lagu MENANTI dan PELANGI.
Berita Baik untuk Penggemar Rock dan Peminat kumpulan Desire..Kumpulan yang telah ditubuhkan 23 tahun yang lalu akan menghasilkan Album Terbaru berjudul Ular Vs Naga yang akan dilancarkan pada 11 November 2011.
Kepada Desire semoga akan terus berkarya..