Khamis, 11 Disember 2014

KREATIF DAN KRITIS

"Lekaslah besar, simanja ku sayang..minumlah susu cap junjung" masih tergiang lagi irama ini walaupun telah lama berlalu, di waktu itu hanya beberapa jenama sahaja susu yang dikeluarkan dan rasanya memang berbeza, rasa lemaknya memang berlainan dengan yang sekarang.
Mudah dan senang difahami senikata dan maksud yang ingin disampaikan dalam iklan susu ini. Dulu sudah menjadi "trademark" setiap produk. Sebagai contoh..sekiranya ubat gigi pastinya colgate..mee segera pastinya manggi... dan jika fastfoood atau jajan..mesti terus menyebut chickidies..Begitulah hebatnya iklan jika ianya melekat dihati pengguna.
Sekarang tertalu sukar untuk melekatkan dalam hati pengguna mengenai produk.adakah kaedah iklan sekarang lebih model menjadikan ianya tidak begitu diingati pada produk yang mahi diiklankan, atau mungkin tiada lagi kreatif dalam mengiklankan produk.Aku yang secara tidak langsung berada dalam industri ini kekadang rasa mual bila pandangan dan pemikiran kreatif terus dikritis tanpa kajian yang lebih mendalam pada sudut "melekat" di hati.

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...