Selasa, 2 Ogos 2011

KALAU DAH NAMANYA PEREMPUAN

Salam Ramadhan..Hari pertama puasaku..berbuka di konti..perghhh...itulah dinamakan kerja..suka tak suka terima ajelah..tapi kesempatan ini bukan nak cerita pasal berbuka puasa tidak juga pasal nak raya..cuma aku tertarik nak kongsi satu sms yang dihantarkan oleh seorang wanita di screen komputer 33080..Cerita mengenai keluh kesahnya dan kisahnya...aku nie bab2 menyelesaikan masalah orang bukan pandai sangat masalah aku pun berbaris tak diselesaikan..
Cerita seorang perempuan yang berkahwin hampir 15 tahun lamanya dengan seorang lelaki yang yang dicintainya macam nak roboh satu dunia dahalu,dan telah ada 4 orang anak dan 2 orang mertua ( sebab yang pertama meninggal dan mertuanya kahwin lagi)
Sekarang perempuan itu mengeluh tentang perkahwinan,katanya masa belum kahwin dulu dia selalau berdoa supaya ditemukan jodoh dengan lelaki yang baik yang bukan kaki pukul bini apatah lagi kaki perempuan,dan semua doanya dimakbulkan tuhan,pendek kata dia betul2 dapat suami yang diidamkan,tapi setelah 15 tahun baru dia teringat yang dia cuma berdoa mahukan suami yang baik dia terlupa meminta suami bukan saja baik tapi berduit,atau bahasa mudahnya "kaya"...sekarang dia mengeluh siang malam tentang wang ringgit,baik saja tidak cukup kalau tak berduit..emm pulak dah..inilah perempuan.
Saya rasa bukan pengirim sms ini je yang mengeluh tentang perkara yang sama,bersepah disekeliling kita,untuk orang lelaki ni nak bagitahu,sebenarnya orang perempuan nie tamak,tak pernah cukup walau sebanyak mana yang kita beri,lagi banyak yang kita beri,lagi banyaklah yang mereka minta,kalau kau orang fikir dengan menjadi lelaki baik dah cukup sebenarnya kau orang dah silap besar,kebaikan akan menjadi sampah jika tidak disokong dengan harta benda dan duit ringgit ( dollar lagi bagus )..
Memanglah,kebanyakan orang tahu wang ringgit dan harta benda bukan lambang kebahagiaan tapi kalau tak ada lagilah tak bahagianya,senang cerita kalau boleh mereka mahukan suami yang kacak,baik,sayangkan mereka seorang je dan kaya raya,alim dan sebagainya..tapi mana nak ada lelaki macam tu kan?.
Tak pasti jugalah kenapa perempuan perangai cam nie..mungkin sebab banyak sangat melalut melihat filem hindi,ataupun membaca novel,tidakkan melihat sinetron kat tv.
Apapun sebab musababnya,nie nak bagi peringatan kat adik2 perempuan yang sedang hangat bercinta,beleklah puas2 rupa pakwe kau orang tu..tak hensem pun tak pe..janji berkenan dihati tapi satu je yang perlu diperhatikan adakah pakwe korang tu akan muncung bila tengah2 bulan..kalau itu keadaannya berhati2lah..kalau nak beli rokok pun minta loan ngan mak bapak..emmmm..payah tu..bukan apa...nanti jadi seperti cerita kakak yang hantar sms tadi, dah nak monopaus asyik cerita pasal ketidakmampuan suaminya menyediakan itu dan ini..dunia sekarang nie bukan saja berlandaskan cinta..tak leh hidup dengan semata-mata cinta kalau nak masuk tandas pun pow duit kita..
nak membina masa depan memang sukar tapi nak melingkupkan masa depan mudah aje.Sekarang nie duit adalah segalanya,nak harapkan cinta aje..makan pasirlah jawabnya..itulah moralnya.