Jumaat, 20 Ogos 2010

SALAM RAMADHAN DARI KU DJ AMIEY MANIS.FM

Alhamdullillah dipanjang umur dapatlah kita sama-sama mengerjakan rukun islam yang ketiga pada tahun ini,semoga amalan kita diterima sepenuhnya dan semoga dengan berpuasa dapat kita menghindarkan dari perkara-perkara yang keji dan mungkar.Sepeti biasa pada tahun ini banyaklah juga jemputan majlis berbuka puasa, ada yang jemputannya secara pribadi dan yang menjemput melalui stesen radio..Apa-pun aku ucapkan terima kasih kepada semuanya yang menghargai kehadiran diriku dalam dunia penyiaran ini..Setakat ini,bila aku menghadiri majlis dan aku memperkenal diri selalu yang keluar dari mulut mereka " ooooo..ini orangnya..selalu dengar suara jer" dan perbualan akan beterusan dan mereka banyak bertanya dan aku pula yang banyak menjawab tapi tak per lah..setiap pertanyaan akan ku jawab dengan cermat dan tingkah laku sentiasa dipelihara kerana bagi aku..aku bukan sahaja membawa diriku tetapi tempat aku bekerja dan juga imej penyampai radio yang lain-lain dari yang popular dan juga yang suam-suam kuku seperti aku ini..

Untuk menjadi penyampai radio yang baik, setiap kritikan hendaklah diterima dengan hati yang terbuka dan setiap pujian hendaklah dijadikan dorongan ataupun motivasi bukan untuk mendabik dada.
Apa yang hendak diperkatakan haruslah dalam lingkungan pengetahuan kita,jangan sesekali bercerita pada perkara yang kita tidak tahu dan juga perkara yang tak pasti.
Seorang penyampai radio yang terkenal pernah berkata kepadaku,kita mestilah menyampaikan sesuatu itu dari dalam hati dengan kata lain..ikhas dengan apa yang kita katakan.
Jangan sesekali menjadi pengajar dalam penyampaian,kerana kita tidak tahu dalam kalangan pendengar kita ada yang pakar dalam hal yang kita perkatakan,jangan kita ditertawakan oleh mereka..apa jua fakta dan topik yang kita nak sampaikan hendaklah kita kongsikan..bukan mengajar aatau menunjuk pandai.
Seorang pnyampai radio mestilah menpunyai mutu suara yang baik,jika tidak,,sekurang-kurangnya apa yang kita perkatakan itu orang faham..dan jika suara kita tidak menpunyai aura kita seharusnya mencari alternatif lain seperti cara penyampaian yang lucu dan sebaganya tapi jangan jadi pelawak jika ingin menjadi deejay radio.
Jika sesuatu hal atau topik yang pendengar sampaikan kepada kita dan ianya bukan dalam lingkup pengetahuan kita,seharusnya kita tidak memperbodohkan diri untuk cuba menjadi jaguh..
Menpunyai aura atau pun Faktor "W" adalah penting untuk menjadi penyampai radio..dengan adanya faktor ini pendengar akan ternanti-nanti apa yang ingin kita perkatakan.
Jangan ulangkan perkara yang sama,cuba cari kelainan tetapi jangan meniru kaedah penyampaian deejay yang lain kerana yang "ori" itu adalah ayng bernilai.
Yang paling sukar dan yang terpenting sekali ialah kenal pasti golongan pendengar kita,genre atau rentak pendengar di pantai timur tidak sama dengan pendengar di pantai barat.Oleh yang demekian kita jangan terlalu "advance" atau terlalu  mundur tapi kita seharusnya berpengetahuan...
Sebenarnya kenyataan di atas aku menjawab soalan-soalan yang sering dikemukakan oleh mereka yang bersua denganku di majlis-majlis terutama pelajar..mereka nie banyak tanya......hehehehe..salam dari ku dj-amiey........

Selasa, 3 Ogos 2010

AKU DAN DUNIAKU...

Minggu yang agak sibuk bagiku pada minggu terakhir bulan July..Bermula dengan Karnival remaja Hotlink Di Padang SIC Kota Bharu, diikuti dengan program yang sama di Kuala Trengganu..dan seterusnya Di Tanah Merah bersama dengan Karnival Isuzu Kelantan...
Pelbagai peristiwa yang menarik sebenarnya berlaku di bulan July..dan perkara terbesar dalam kalendar Islam ialah Nifsu Syaaban...menurut guru mengajiku...pada nifsu syaaban buku amalan kita ditukar..hehehe...kira bukak buku barulah...
Dalam Kalendar Bolasepak Dunia pula pastinya kejayaan pasukan Spain menjulang piala dunia buat julung-julung kalinya...Tahniahhhhh!!!!!!!!!!...buat penyokong setia..nak harapkan Malaysia entahlah...slogan Malaysia boleh!!!!..bilalah agaknya ye...
Sebagai seorang penyampai radio ( DJ )..aku terkejut jugak bila ada artis semasa aku mengendalikan karnival berkata suaraku sedapppp...perhhgggg...cam tak caya jer...tapi sebenarnya dia orang nak suruh aku putarkan lagu dia orang kat radio...ek..elehhhh..aku dah tahu taktik tu..tapi kalau benar suaraku sedap..terimakasihlah...sebenarnya itu adalah gifted dari pencipta..
Lain-lain perkara yang aku rasa nak tergelak sangat bila isu..FELDA BANKRAP...aku pernah bekerja dengan Felda,,satu badan yang berjaya sebenarnya dalam Malaysia..cuma kalau pengurusan tak berapa ok..aku setuju tapi kalau bankrap..melampaulah..Bilalah orang melayu kita nie nak bersatu..bila tak diterima buat tohmahan..bila kalah buat parti baru..konon nak memperjuangkan hak rakyat...cakaplah nak memperjuangkan hak sendiri brooo!!!!!...

ENAM JALAN BAHAYA DI KELANTAN.

Enam laluan dikenal pasti sebagai laluan yang kerap berlaku kemalangan  di Kelantan, perkara ini ditegaskan oleh Ketua Polis Kelantan Deputi...