Jumaat, 20 Ogos 2010

SALAM RAMADHAN DARI KU DJ AMIEY MANIS.FM

Alhamdullillah dipanjang umur dapatlah kita sama-sama mengerjakan rukun islam yang ketiga pada tahun ini,semoga amalan kita diterima sepenuhnya dan semoga dengan berpuasa dapat kita menghindarkan dari perkara-perkara yang keji dan mungkar.Sepeti biasa pada tahun ini banyaklah juga jemputan majlis berbuka puasa, ada yang jemputannya secara pribadi dan yang menjemput melalui stesen radio..Apa-pun aku ucapkan terima kasih kepada semuanya yang menghargai kehadiran diriku dalam dunia penyiaran ini..Setakat ini,bila aku menghadiri majlis dan aku memperkenal diri selalu yang keluar dari mulut mereka " ooooo..ini orangnya..selalu dengar suara jer" dan perbualan akan beterusan dan mereka banyak bertanya dan aku pula yang banyak menjawab tapi tak per lah..setiap pertanyaan akan ku jawab dengan cermat dan tingkah laku sentiasa dipelihara kerana bagi aku..aku bukan sahaja membawa diriku tetapi tempat aku bekerja dan juga imej penyampai radio yang lain-lain dari yang popular dan juga yang suam-suam kuku seperti aku ini..

Untuk menjadi penyampai radio yang baik, setiap kritikan hendaklah diterima dengan hati yang terbuka dan setiap pujian hendaklah dijadikan dorongan ataupun motivasi bukan untuk mendabik dada.
Apa yang hendak diperkatakan haruslah dalam lingkungan pengetahuan kita,jangan sesekali bercerita pada perkara yang kita tidak tahu dan juga perkara yang tak pasti.
Seorang penyampai radio yang terkenal pernah berkata kepadaku,kita mestilah menyampaikan sesuatu itu dari dalam hati dengan kata lain..ikhas dengan apa yang kita katakan.
Jangan sesekali menjadi pengajar dalam penyampaian,kerana kita tidak tahu dalam kalangan pendengar kita ada yang pakar dalam hal yang kita perkatakan,jangan kita ditertawakan oleh mereka..apa jua fakta dan topik yang kita nak sampaikan hendaklah kita kongsikan..bukan mengajar aatau menunjuk pandai.
Seorang pnyampai radio mestilah menpunyai mutu suara yang baik,jika tidak,,sekurang-kurangnya apa yang kita perkatakan itu orang faham..dan jika suara kita tidak menpunyai aura kita seharusnya mencari alternatif lain seperti cara penyampaian yang lucu dan sebaganya tapi jangan jadi pelawak jika ingin menjadi deejay radio.
Jika sesuatu hal atau topik yang pendengar sampaikan kepada kita dan ianya bukan dalam lingkup pengetahuan kita,seharusnya kita tidak memperbodohkan diri untuk cuba menjadi jaguh..
Menpunyai aura atau pun Faktor "W" adalah penting untuk menjadi penyampai radio..dengan adanya faktor ini pendengar akan ternanti-nanti apa yang ingin kita perkatakan.
Jangan ulangkan perkara yang sama,cuba cari kelainan tetapi jangan meniru kaedah penyampaian deejay yang lain kerana yang "ori" itu adalah ayng bernilai.
Yang paling sukar dan yang terpenting sekali ialah kenal pasti golongan pendengar kita,genre atau rentak pendengar di pantai timur tidak sama dengan pendengar di pantai barat.Oleh yang demekian kita jangan terlalu "advance" atau terlalu  mundur tapi kita seharusnya berpengetahuan...
Sebenarnya kenyataan di atas aku menjawab soalan-soalan yang sering dikemukakan oleh mereka yang bersua denganku di majlis-majlis terutama pelajar..mereka nie banyak tanya......hehehehe..salam dari ku dj-amiey........

4 ulasan:

zulkbo berkata...

Salam..bertandang lagi..
apa khabar?Semoga anda selalu
sihat dan di rahmati Allah jua
hendaknya..

SkreMpes! berkata...

Salam,
Salam ziarah..Selamat berpuasa juga.

Jejaka Desa berkata...

Selamat berpuase...

akuanakpahang berkata...

Selamat hari raya maaf zahir dan batin.

MAKAN LAJU RISIKO PENYAKIT JANTUNG,STROK,DIABETES

Rupanya cara kita makan pun boleh menjadi punca penyakit selain apa yang kita makan,baca artikel yang dipetik dari BERNAMA ini, mungkin bole...