Isnin, 30 Disember 2013

AKU DAN KENANGAN SERTA PENGORBANAN.




Gambar yang dipaparkan di atas mungkin nostalgia bagi sesetengah orang, dan mungkin juga pelik bagi segelintir orang terutama yang lahir zaman " Api dipetik, air dipulas".. tapi bagi yang lama2 dan hidup sekitar tahun 90an dan sebelumnya, tidak hairan bagi mereka.Kerana keperitan dan kepayahan ini mereka berjuang dan mampu bersaing, meneruskan usaha bagi mengubah cara kehidupan dan penghidupan.
Mungkin "praktikal digunakan kembali, memandang tarif elektrik yang bakal naik pada tahun 2014.. mungkin cara penjimatan yang tidak sempat dicadangkan oleh "menteri" yang berkaitan.. biarkan sahaja letrik digunakan untuk menerangi bandaraya dan replika2 apatah lagi ianya akan mencantikkan permandangan ditambah pula Tahun Melawat 2014... seperti biasalah kita kan suka meraikan orang asing...biarlah orang asing diterangi cahaya elektrik dan kita yang masih terpinggir di kampung ini, menggunakan cara lama..mungkin boleh mengajar anak cucu akan kesempitan dan kesusahan... Semoga generasi kita menghayati kesusahan kerana dibimbangi tika senang akan lupa akan asal-usul... Akhir kata untuk kali ini saya petik kata2 dari Dr.MIZA...
" PARA MENTERI PERLU BIJAK
Satu perkara yang perlu disedari oleh mereka yang menjawat jawatan menteri atau apa-apa jawatan tinggi dalam negara ini ialah rakyat negara ini sudah jauh lebih berpengetahuan dan bijak menilai dibandingkan dahulu. Ini disebabkan banyak faktor termasuk perkembangan teknologi maklumat terutama media sosial, latar pendidikan dan lain-lain. Maka kenyataan kenyataan 'tidak cerdik' atau disebut dalam bahasa lunaknya 'kenyataan tidak berasas' atau dalam bahasa kasarnya 'kenyataan bodoh' oleh seorang menteri ataupun mereka yang berjawatan tinggi mungkin diterima pada zaman dahulu atas sikap feudalisme Melayu atau atas sebab kekurangan maklumat rakyat, namun hari ini kenyataan yang seperti itu hanya menjatuhkan nilai menteri yang terbabit dan memperlihatkan kerajaan tidak berkualiti kerana memilih mereka tidak ada kualiti untuk memimpin negara terutama di era ini..banyak kenyataan dari pihak kerajaan kebelakangan ini membentuk persepsi rakyat bahawa negara sedang dipimpin oleh mereka yang tidak berkelayakan..maaf ini sekadar pandangan saya seorang rakyat marhaen."


Ahad, 29 Disember 2013

AWAM YANG MENJENGKEL

Dulu dengar sahaja rungutan orang ramai tentang mutu "PERKHIDMATAN AWAM" dari penjawat awam..tapi apabila saya melalui sendiri dan cuba dapat pendapat dari orang ATASAN mereka.. apa yang saya perolehi sangat menghampakan... salah mereka atau sistem...
Pada hemat saya cara permikiran mereka perlukan rombakan yang besar-besar... buka masalah intergriti ataupun sebagainya..tetapi pemikiran cara kolonial mereka itu yang perlu diubah... mereka sebenar adalah golongan penggerak yang seharusnya bekerja untuk rakyat bukan hanya sahaja berteriak dan bertempik tentang masalah mereka. tentang kenaikan gaji mereka..tentang pembayaran bonos.. mereka terlalu banyak mendapat keistimewaan, tapi sedikit pun tidak cuba mengendahkan apa yang sepatut mereka lakukan...
BAIK BERHENTI DARI TERUS MENGHABISKAN DUIT.

KUASA YANG GILA KUASA

KUALA LUMPUR - Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengingatkan ahlinya berhubung kuantum baharu Simpanan Asas yang menetapkan RM196,800 sebagai amaun minimum ahli yang perlu ada dalam akaun KWSP mereka menjelang umur 55 tahun berkuatkuasa bulan depan.
Pengurus Besar Perhubungan Awam KWSP, Nik Affendi Jaafar berkata, kadar baharu itu ditanda aras dengan pencen minimum pekerja sektor awam yang bersamaan RM820 sebulan untuk tempoh 20 tahun daripada umur 55 hingga 75 tahun.
Nik Affendi berkata, ia akan disemak setiap tiga tahun berdasarkan kepada
keperluan persaraan, kadar inflasi dan kos hidup.
"Dengan mengambil kira faktor kos hidup semakin meningkat, jangka hayat
rakyat Malaysia yang panjang dan kadar inflasi.
"KWSP telah membuat keputusan meningkatkan Simpanan Asas untuk memastikan 13 juta ahlinya mempunyai tahap simpanan yang mencukupi bagi menikmati persaraan yang mampan," katanya dalam satu kenyataan di sini.
Nik Affendi berkata, Simpanan Asas semasa adalah RM120,000 pada umur 55 (RM500 sebulan bagi tempoh 20 tahun) mungkin tidak mencukupi bagi menampung persaraan ahli kerana berada di bawah garis kemiskinan. - Bernama
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Mungkin undang2 dibuat untuk pekerja.menjaga kebajikan pekerja, tapi itu pada dasarnya..tapi yang timbul makin bercelaru.. Makin bercelaru.. semuanya akan hancur.. Mungkin jua ada benarnya kata-kata seorang rakan.. "Kami Bukan Gilakan kuasa tapi kami mahu mengambil kuasa dari orang yang gila"
Dalam perkara KWSP ini... semuanya tindakan atau undang2 adalah pandangan sebelah pihak..dana yg terkumpul itu begitu banyak..maka senang2 mengambil keputusan atau mengubah dasar.. sebagai pencarum kita juga patutnya berhak..kerana itu duit kita yang ditabungkan.. Adakah mereka yang mengambil tanggungjawab ini bertanya atau meminta kebenaran dari pemilik wang..hala mana duit itu mahu dilaburkan..apa kaedah terbaik.. APAKAH KERAJAAN MAKIN TERDESAK untuk menutup "BUDGET OUTCOMES" yang dibentangkan baru2 ini. semata2 untuk membayar BONOS Kakitangan Kerajaan dan Pembayaran BR1M.. Seadainya tiada wang atau sumber tak perlulah membebankan pekerja golongan swasta yang gaji bukan besar mana..Seharusnya KERAJAAN memikir cara mana untuk mencari jalan penyelesaian bukan dengan mengambi hak orang lain..
Pembayaran Bonos kepada kakitangan kerajaan bukan kaedah terbaik untuk memenangi hati mereka dalam PRU.. bayar banyak mana sekalipun mereka bukan sepenuhnya MENGUNDI... Kita perlukan perlaburan dari wang luar untuk membangunkan negara, dan negara bukan terbangun dengan golongan kakitangan kerajaan sahaja.. itu belum termasuk belanja mengurus pihak kerajaan yang terpaksa ditanggung oleh golongan bekerja swasta atau berniaga..
Mencanangkan sana-sini bahawa BR1M mengurangkan kesempitan hidup rakyat.. marilah kita kira dengan kaedah mate-matik mudah..
RM 650 Setahun.. Dibahagi dengan 12 bulan bermakna lebih kurang RM 54.16 sen sebulan. kita bahagikan dengan 30 hari.. lebih kurang RM 1.80 sen je sehari... Bangga sangat ke dapat menanggung beban rakyat dengan hanya RM 1.80... Dan Bukan semua dikalangan rakyat yang mengundi itu dapat.. Mengikut SPR jumlah pengundi pada PRU13 lebih kurang 12 Juta.. Dari jumlah tersebut 5 juta penduduk tidak termasuk yang boleh mengundi memperolehi BR1M RM 1.80 sehari.. 7 juta diabaikan... dalam kalangan yang memperolehi BR1M bukan semua mengundi kerajaan... dan Dah Tentu dari Kalangan 7juta tu hanya suku sahaja yang mengundi dan memilih Kerajaan yang ada..
Bukan niat saya membuat perhitungan dalam politik.. walaupun saya tidaklah terlalu taksub dan ada faedah ketara dalam politik..tapi inilah yang dilakukan maka....Kami tunggu PRU14.. jika panjang umur...

Selasa, 17 Disember 2013

BIJAK ATAU CERDIK

Memikir dan berfikir walaupun pada kata asasnya adalah "fikir" adalah dua perkara yang berbeza..dan perbezaan itu lebih kepada keputusan dari pemikiran.. nak jadi bijak tidak perlu belajar ke sekolah atau ke pusat penganjian.. tapi untuk menjadi seorang yang pandai harus lakukan perkara tersebut.. Kepandaian itu bukan kebijaksanaan.. Dalam perkembangan dan kemajuan peringkat dunia waktu sekarang terkadang perkara ygn tak dijangka oleh akal orang yang pandai pada suatu masa dahalu kini telah berlaku, tetapi orang yang bijak dia akan menggunakan kaedah semasa untuk memperolehi hasil dari permikirannya..
Akhirnya " Hang Nadim" dibunuh kerana kerana bijaknya dia..

Isnin, 16 Disember 2013

DITIPU LAGI.. HAHHAHHAHA

                                           Gambar dari Sinar Harian.....

Terima Kasih kerana menambahkan lagi penderitaan rakyat. Terima Kasih kerana meneruskan penipuan kepada rakyat. Terima Kasih dan kami bersyukur kerana Malaysia Masih Aman... Lebih 50 tahun dah kami ucap Terima Kasih, Terima Kasih, Terima Kasih... tapi masih kena tipu lagi....... Kata bijak pandai : Orang yang berakal tidak akan disengat 2 kali... Tapi kita berkali2 disengat.....

p/s : Nampak macam posting 'politik' kan? Bukan... ini luahan hati.. kalau tak 'terasa', takpe... sepanjang masa la masuk lubang haiwan berbisa, dan kena sengat lagi....


Isnin, 18 November 2013

WANITA ITU

Memang benar wanita itu sukar dimergertikan apabila kita cuba tidak memahami mereka, tetapi kita akan mengerti apabila membuat penilaian, tetapi siapakah kita untuk menilai seseorang...Mudah tapi sukar, sukar tetapi mengembirakan... apapun disebalik kejayaan seseorang pastinya adanya WANITA disebaliknya, begitu jua jika GAGAL.. jadilah wanita bukan hanya sekadar perempuan..Sekian

Khamis, 14 November 2013

HUJAH PRO DAN KONTRA

Hujah 1..
Saya rasa dah bertahun-tahun rakyat solat hajat untuk menumbangkan kerajaan zalim sejak zaman Tun M..Doa rakyat yang dizalimi akan termakbul, tetapi hingga sekarang BN masih lagi memerintah hasil doa dan solat rakyat yang ingin mejatuhkan kerajaan zalim,Percaya pada Islam saya yakin kerajaan BN tidak zalim, tetapi persepsi sesetengah pemimpin itu yang membuatkan rakyat berfikiran kerajaan zalim, namun Alhamdullillah rakyat masih lagi dapat menikmati kehidupan dengan aman dibawah BN...

Hujah 2.
Rakyat Pelestin sudah dizalimi sejak sekian lama, jutaan umat Islam seluruh dunia berdoa dan solat hajat untuk kejatuhan Zionis, tapi Zionis tidak pernah tumbang, adakah zionis tidak pernah menzalimi rakyat pelestin???..

Diatas adalah dua bentuk hujah, iatu pro dan kontra, sebagaimana zaman berubah begitu permikiran, semuanya pantas dan semuanya bernas, bagaimana kita menetapkan mana benar mana batil ialah atas pengetahuan dan ilmu yang kita miliki..Setiap hujah yang baik itu adalah besertakan dengan dalil..sekarang ini besertakan fakta... yang menjadi kekeliruan dan kecelaruan dalam permikiran kita, adakah dalil atau fakta yang digunakan itu benar...
Sekarang ini, ramai tidak memikirkan setiap dalil atau fakta itu benar atau tidak.. tetapi lebih kepada logikal dan boleh diterima pakai.Dari zaman para sahabat lagi berhujah itu sudah menjadi amalan untuk meleraikan kekusutan, tapi waktu itu semuanya berpandu pada dalil, nas, hadis..bukan pada dalil akal... dalil akal ini hanya berkesan untuk mematahkan hujah tapi bukan mencari kebenaran.
Jika YA...jelaskan kenapa... jika TIDAK.. berikan pandangan yang terbaik untuk menjadi rumusan di penghujung hujah.. kebatilan itu cepat diterima tapi natijahnya keburukkan akan diperolehi, manakala kebenaran itu memerlukan masa, tapi bahagia dipenghujungnya...

BALAS JASA YANG MEMBINASA

Episod baru membabitkan Penjawat awam tertinggi ini adalah antara kemelut yang dihadapi oleh kerajaan  yang bersabit perlantikan pegawai-pegawai teratas atau penyambungan kontrak mereka yang berulangkali setelah tempuh mereka bersara lama berlalu.

Amalan menjadikan beberapa jawatan teratas dalam Perkhidmatan Awam dan badan separa kerajaan, seperti Bank Negara, sebagai 'personel-to-holder' (khas untuk penyandang) telah membawa kepada KEALPAAN, KELEKAAN dan PERSEKONGKOLAN dimana mereka saling LINDUNG-MELINDUNGI.

Ada persara yang diberi lanjutan jawatan hingga lima tahun yang tidak pernah diamalkan sebelum ini. Turut dikhuatiri ialah penjawat seperti itu menggunakan maklumat dan rahsia kerajaan sebagai senjata..!! PENAWAR dan PENDINDING daripada TATA-TERTIB dan UNDANG-UNDANG.

Sementara itu, akibat menopoli jawatan oleh penyandang tertentu menyebabkan proses PERWARISAN jawatan terbantut atau TERHENTI TERUS.

Ramai para pegawai lain yang lebih layak dan sampai waktu mengambil alih tidak dinaikkan PANGKAT atau dipindahkan ketempat lain. Ada yang pencen tanpa sampai ke jawatan dan gred yang menjadi hak mereka. Ini adalah antara punca banyak kakitangan awam tidak berpuas hati terhadap kerajaan dan selepas bersara MEREKA BERPALING TADAH.

Bukan sahaja di peringkat Kerajaan pusat, budaya ini jua kian menular ke kerajaan Negeri yang beralasan menlanjutkan Kontrak kerana ingin mengenang jasa dan perkhidmatan,Sedangkan gaya permikiran mereka sebenarnya sudah tidak relavan dengan keadaan semasa, ada sesetengah pegawai kanan berfikiran seperti era Kolonial, minta dihormati dan diraikan pada tahap melampau, Ada juga sesetangah itu konon menjadi TEAM THINK bagi wakil rakyat. Perlu diingatkan cara permikiran mereka ketika mengetahui jabatan tidak sama di padang MASYARAKAT... di Pejabat mereka mungkin boleh memerintah tapi tidak di khalayak RAMAI... Kepada Ahli Politik Kerajaan atau Pembangkang... berhati-hati dengan pegawai berkenaan..Kebanyaakn dasar yang dibawa oleh pihak Kerajaan, tidak kiralah mana2 kerajaan persekutuan atau kerajaan negeri, DIGAGALKAN oleh mereka ini

P/S kepada remaja yang ada sijil tu simpanlah dalam album buat kenangan jer..nak dapat kerja dengan kerajaan 'sistem sambung kontrak telah diamalkan sekarang - 5 tahun, 10 tahun atau berkhidmatan sampai JIUN U All

Isnin, 11 November 2013

SEBUAH PERJALANAN ATAS KEJAYAAN

                                         
PERJALANAN INI (Sajak khas buat Pakcik Majid)

Aku impikan sebuah kejayaan
Membalut pasukan yang jadi kebangaan
Sekian lama diulit kegagalan
Walau usaha bermati-matian
Keringat gugur dipertengahan

Lalu aku tanamkan impian
Jika Pahang ku beroleh kejayaan
Akan ku atur sebuah perjalanan
Dari negeriku yang makmur dan aman
Menuju medan saksi kejuaraan
Dengan langkah dan kudrat jantan
Tak akan kutunggang sebarang kenderaan

Lalu segalanya sudah ditentukan
Tok Gajah negeriku mendukung kejuaraan
Menggembirakan hati segenap watan
Termasuk aku yang masih sendirian
Memikirkan apa yang aku nazarkan
Sesunggunya aku tetap kotakan

Dingin subuh bangkitnya kekuatan
Selesai azan dan tunai kewajipan
Aku melangkah dengan harapan
Semoga laluan tiada halangan

Tiada pelepasan, tiada paluan
Tiada imbuhan, tiada tajaan
Aku tekad menuju haluan
Bukan acara yang aku harapkan
Cukuplah sekadar doa keselamatan
Semoga aku dilindungi Tuhan

Beberapa hari aku berjalan
Dibakar mentari disimbahi hujan
Kudrat tuaku masih bertahan
Aku tekad meneruskan perjalanan
Hingga tiba arah tujuan
Walaupun lamanya hingga sebulan

Kata nista mula bertaburan
Caci dan keji menjadi santapan
Di laman maya berjuta tohmahan
Iringi langkahku dengan kutukan
Hanya sedikit menghulur minuman

Biarlah mereka teruskan umpatan
Bernazar perkara yang bukan-bukan
Kudrat tua yang tidak bertepatan
Mereka semua aku maafkan
Barangkali mereka dah cukup amalan

Aku bersyukur padamu tuhan
Itu semua bukanlah permintaan
Aku tak minta pangkat kebesaran
Atau disanjung sebagai pahlawan
Cukuplah sekadar menadah tangan
Mohon aku beroleh kesejahteraan
Kerana aku punya kesedaran
Aku hanyalah pengawal keselamatan

Bebarapa hari aku berjalan
Tak putus-putus membalas lambaian
Dari mereka yang punya kesedaran
Ada misi harus kusempurnakan

Seringkali aku terhenti berjalan
Pabila didatangi si anak watan
Turut merasa bahang kemenangan
Mengekori aku sehingga perhentian
Merakam potret sebagai kenangan
Ada yang sudi menjadi peneman
Kerana bimbang aku keseorangan

Kata mereka, aku kini menjadi tumpuan
Demi Allah, bukan itu yang aku hajatkan

Segala bantuan mereka berikan
Sebagai bekal dalam perjalanan
Walau itu bukanlah permintaan
Tapi mereka ikhlas berikan
Aku bersyukur padaMu tuhan
Untuk membalasnya tak punya kemampuan
Hanya padaMu kupohon balasan

Kata semangat yang mereka taburkan
Membuat aku terus bertahan
Memunggah kudrat atas sokongan
Anak watan yang berkongsi perasaan
Sehingga aku tiba di medan
Memacak bendera yang jadi kebangaan
Hitam Putih akan berkibaran
Menjadi saksi sebuah kejayaan.

Wahai negeriku yang makmur dan aman
Nantikan aku pulang ke pangkuan
Untuk aku teruskan kehidupan
Setelah misiku selesai dilaksanakan

Rabu, 30 Oktober 2013

TIKET BOLA UNTUK FINAL PIALA MALAYSIA..KELANTAN VS PAHANG





Gambar-gambar diatas adalah suasana peminat bolasepak untuk mendapat tiket perlawanan akhir Piala Malaysia antara Pasukan Kelantan dan Pahang.Perbagai aksi dan reaksi dari mereka dan suasana itu dirakamkan di Stadium Kota Bharu, Darul Makmur dan Stadium Shah Alam.
Saban tahun perkara yang sama akan berlaku, dan diawalnya mereka yang bertanggungjawab menjanjikan perbagai bagi menjamin keselamatan dan kekecohan dapat dikawal, tapi hakikatnya tidak seperti yang dijanjikan.
Kepada semua peminat bolasepak khususnya pasukan mereka ke final, selamat menonton, SEMOGA YANG DISOKONG akan beroleh kejayaan.
Tarikh : 3 Nov 2013.
Lokasi : Stadium Shah Alam
Masa : 8:45 malam...
Sehingga artikel ini ditulis, Kelantan telah mengumumkan cuti peristiwa pada 4hb Nov, dari Pahang tak dengar ceritanya....





Khamis, 19 September 2013

MENGAWASI SUAMI YANG GATAL VS MIANG.

Saya bukanlah ahli psikologi atau mahir dalam menasihati orang, tetapi kekadang pada masa bertugas sering kali juga diajukan dengan soalan atau yang meminta saya memberikan pandangan mengenai golongan-golongan suami yang gatal, bagaimana untuk menanganinya?
Kita semua sudah cukup dewasa untuk sedia maklum bahawa tiada kisah cinta yang berakhir bahagia selama-lamanya. Lelaki semakin tua, semakin naik ulat bulu.
Jadi bagaimana untuk selamatkan perkahwinan anda daripada masalah kecurangan suami? Ikuti tip berikut!
*Klausa pengecualian: Ini sekadar gurauan, jangan ambil hati dengan saya. Untuk tip serius, sebaiknya rujuk kepada pakar perkahwinan

Jangan bagi suami kacak sangat
Ada lelaki yang semakin tua semakin buruk, dan ada juga yang semakin tua semakin tampan. Contohnya George Clooney dan Robin Thicke. Biarpun usia semakin menghampiri 40 tahun, wajah mereka masih menjadi igauan anak gadis. Mudah nak elakkan suami curang, pastikan beliau tidak melaram apabila keluar rumah. Awasi pemakaian cologne dan baju baru yang membuatkan beliau kelihatan segak. Biarkan suami anda gendut sedikit jadi orang lain tidak berkenan nak melayan kalau dia gatal pun.

Pastikan anda sentiasa kelihatan menarik
Apabila anda sentiasa kelihatan menarik, ini tidak memberi peluang kepada suami untuk mencari alasan untuk menduakan anda. Kalau beliau masih menggatal dan curang diluar, orang luar dan juga anda tahu bahawa suami miliki masalah psikologi dan bukan salah anda kerana anda sudah lakukan yang terbaik. Cari sahaja yang lain dan usah buang air mata kerana beliau.

Temani suami ke setiap acara pejabat
Contohi isteri-isteri pemimpin kita. Pernahkah anda lihat menteri kesayangan kita ke mana-mana tanpa ditemani isteri tercinta? Semestinya tidak, dan anda juga harus begitu. Apabila menemani suami ke majlis dan acara pejabat atau sosial, suami tiada ruang untuk mengorat anak dara lain. Biasalah lelaki, apabila isteri tidak di depan mata, mudah sahaja mengaku bujang.

Ahad, 15 September 2013

Interest and reconcile

 The atmosphere in the morning from the balcony
 Space Room to room


 Night Mood
The scenery that can be seen

If you find good-looking for accommodation while on vacation to Kelantan, I suggest that you spend the night at Danga In. you certainly will not be disappointed with the condition of the room comfortable and beautiful landscapes, so wait no longer feel the peace and quiet.
 Stirring the soul regain their composure if you spend your vacation time here, close to the city of Kota Bharu Airport Terbang.Percayalah day and you feel just a moment if being here.
Do not wait any longer .. savor and enjoy .. Contact
+6097769828/ zul+60148177222/ pokja +60127275277
 

Isnin, 9 September 2013

RAHSIA DISEBALIK JARI KAKI


Orang Terdahalu menpunyai cara-cara tersendiri jika ingin membuat telahan atau pandangan terhadap seseorang dan semuanya diambil dari kitab kitab lama, cuma zaman sekarang tidak dipraktik, walau kuat adat mereka dalam memilih TETAPI mereka tetap berpaksi kepada ajaran ISLAM, cuma pengetahuan begini dijadikan sampingan.
Antara KAEDAH yg digunakan ialah melihat jari-jari kaki, sebab itulah orang tua2 dulu menyorokkan jari2 kaki dari dilihat oleh orang lain

Ahad, 8 September 2013

MALAYSIAKU TANAH TUMPAHNYA DARAHKU

PADA 5 JULAI 2013, Bank Negara menguatkuasakan peraturan baru menghadkan: 
(i) pinjaman peribadi setakat 10 tahun maksimum (dahulu 25 tahun); 
(ii)pinjaman hartanah dan rumah 35 tahun (dahulu 45 tahun), dan (iii) tidak membenarkan lagi pinjaman pra kelayakan.

Alasan yang diberikan Bank Negara adalah untuk menangani kenaikan hutang isirumah yang meningkat dari RM465.2 bilion pada tahun 2008 kepada RM754.6 bilion pada pertengahan tahun 2013. Dengan harga rumah mahal, harga kereta mahal dan kos hidup yang mahal, rakyat Malaysia adalah ‘juara’ dalam membuat hutang, iaitu hutang isirumah kita adalah 140% berbanding dengan pendapatan, Singapura 105%, Amerika 123%, Korea 101%, Thailand 53% dan Indonesia 38%.

Akibat hutang yang banyak ini, kadar individu yang diisytiharkan bankrap pada tahun 2012 ialah 19,575 ataupun 53 orang sehari dalam setahun, di mana 50% adalah dari golongan berumur 25-44 tahun. Jumlah individu yang bankrap dari tahun 2007 sehingga 2013 adalah 245,000 orang yang mana faktor utamanya adalah disebabkan oleh kegagalan untuk membayar pinjaman (hutang).

Persoalannya, kenapa hutang rakyat kita tinggi? Menurut data Bank Negara, 64% pinjaman yang dibuat oleh isirumah adalah dari pinjaman perumahan dan kereta sahaja. Pinjaman peribadi jatuh ke tempat ketiga paling banyak.

Pertanyaannya, mengapa harga rumah mahal sehingga boleh membuatkan kita terhutang sampai ke tua? Bila rakyat bertanya hal ini, jawapan pemaju mudah sahaja, iaitu kerana barang kos pembinaan seperti simen, pasir, batu-bata dan seribu satu macam perkara lain lagi naik harga. Bagi ahli ekonomi, mereka menjawab kerana permintaan melebihi penawaran.

Saya pun hairan kenapa kerajaan tidak boleh mengawal harga rumah ini? Apakah payahnya sangat untuk kerajaan menetapkan harga rumah mampu milik kepada rakyat, iaitu rumah yang boleh dibeli oleh golongan berpendapatan sederhana yang harganya dalam lingkungan RM100-RM200 ribu sahaja.

Ini kerana saya lihat harga rumah yang ditetapkan oleh pemaju sekarang sudah di luar dari istilah rumah mampu bilik. Bayangkan bagaimana seorang yang baru bekerja boleh memiliki rumah jika harga rumah dua tingkat di Bandar Baru Bangi dengan keluasan 20”X70” pun sudah mencecah RM500 ribu. Bayangkan harga rumah kondominium di Bangsar yang seluas 2,000 kaki (185 meter) persegi dijual pada harga RM2.4 juta seunit dan harga sebuah rumah semi-D di Sri Hartamas berharga RM1.5 juta. Siapakah yang mampu membelinya?

Bayangkan pula kalau ada hutang kereta, anak kecil 3 orang, kena beli lampin anak, bayar orang gaji, kad kredit, pakaian, persekolahan, minyak kereta dll, maka apa lagi yang tinggal? Bagaimana mungkin mampu untuk membeli rumah semahal ini jika pendapatan suami isteri hanya RM5 ribu sebulan sahaja dengan bayaran yang ditetapkan dalam masa 35 tahun. Jika suami isteri berpandapatan RM5 ribu pun tidak mampu, bagaimana bagi mereka yang berpendapatan lebih rendah dari itu?

Saya cukup risau dengan harga rumah yang tidak terkawal dan over priced ini. Sekarang ini pun dengan gaji RM6 ribu sebulan, belum tentu dapat membeli rumah yang berharga RM400 ribu. Andaikan si pembeli meminjam RM400 ribu sahaja daripada bank dengan purata kadar faedah enam peratus setahun, peminjam perlu membayar ansuran bulanan sebanyak kira-kira RM2,400 selama 30 tahun. Ini bermakna peminjam yang membeli rumah teres pada usia 30 tahun hanya akan habis membayar hutang pada usia 60 tahun. Persoalannya, berapa ramaikah rakyat kita memiliki pendapatan RM6 ribu sebulan sekarang?

Apabila melihat kepada masalah harga rumah yang semakin ‘tidak masuk akal’ sekarang ini, saya terpanggil untuk membincangkan masalah ini. Saya sedih melihat nasib rakyat yang terhimpit dengan masalah ini kerana biarpun sudah berumur 45 tahun dan berkelulusan universiti, sehingga sekarang pun masih ‘menyewa’ lagi. Itu belum lagi mengambil kira mereka yang bekerja di bawah dari tahap gaji pegawai yang berkelulusan universiti.

Atas masalah harga rumah yang tinggi ini, saya mencadangkan kepada pihak kerajaan supaya mengambil tindakan berikut:

i. Turunkan kadar faedah daripada 4% kepada 2% sahaja untuk pinjaman kerajaan dan dari 6% kepada 3% sahaja untuk pinjaman bank bagi rumah pertama. Ambil perhatian kerajaan Kelantan tidak mengenakan faedah kepada kakitangan awamnya dan Public Bank hanya mengenakan kadar faedah sebanyak 1% sahaja kepada kakitangannya.

ii. Naikkan elaun perumahan untuk kumpulan sokongan dari RM180 sebulan kepada jumlah yang lebih wajar. Di Kuala Lumpur, sewa sebilik pun sudah RM250-500 sebulan. Bagi pekerja swasta pula, kerajaan perlu mewajibkan syarikat membayar elaun perumahan kepada pekerjanya campur dengan gaji minimum yang baru diwajibkan.

iii. Kerajaan sendiri membina lebih banyak rumah sesuai dengan permintaan dengan tidak lagi menyerahkannya kepada pemaju swasta. Sekiranya syarikat swasta mahu juga membinanya, kerajaan perlu meminda akta supaya segala pembangunan perumahan yang dilakukan oleh syarikat swasta hendaklah mengikut syarat-syarat ketat harga yang ditetapkan kerajaan supaya harga menjadi terkawal dan tidak lagi melampau.

iv. Menteri Perumahan yang baru sepatutnya merangka mekanisme untuk menurunkan harga rumah sama ada dengan mengurangkan kos pembinaan dan lain-lain tindakan yang wajar.

v. Jika harga rumah mahal disebabkan oleh harga tanah, maka kerajaan hendaklah menetapkan harga siling bagi setiap kaki persegi tanah kerana tanah adalah milik kerajaan yang boleh dikawal.

vi. Jika harga tanah di bandar mahal untuk membangunkan perumahan, maka binalah apartment ‘layak duduk’ yang sesuai untuk golongan berpendapatan rendah. Mereka tetap perlu disediakan rumah kerana itu adalah keperluan asas manusia yang perlu disediakan oleh kerajaan untuk rakyatnya. Jangan pula cari alasan ‘kalau ayam mahal jangan makan ayam’, atau ‘kalau rumah di bandar, mahal sewa atau belilah rumah di kampung’.

Saya yakin jika kerajaan boleh membuat pelbagai program seperti Hari Sukan, Hari Wanita dan Hari Belia dengan kos yang berjuta, tentunya tidak sukar bagi kerajaan untuk mengambil langkah lebih adil bagi menyediakan perumahan kepada rakyat ini.

Mengingatkan tentang hutang rakyat kita yang terlalu tinggi dan ramai lagi dari kalangan mereka yang masih belum mempunyai rumah sendiri, hati saya mengeluh. Semoganya tidak lagi selepas ini...

- Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff
Penganalisis Politik, Pensyarah UKM

Khamis, 29 Ogos 2013

SAYA BUKAN DOKTOR ATAU PAKAR PERUBATAN

Kadang2 dalam tugasan seharian juga ditanya tentantang penyakit, sinctom awal tentang penyakit.. nak dijawab bukan bidang kepakaran, tidak dijawab nanti dikatakan tidak melayani kerenah atau dikatakan sombong... kadang2 jawapan itu lebih kepada logik bukan fakta..
Soalan : Apakah tanda2 awal penyakit Diabetes atau kencing manis.

Jawapan Mudah :-

  • Tahap 1 - Bila Kencing, semut datang mengelilingi kencing anda.
  • Tahap 2 - Bila nak pergi kencing semut dah "follow" di belakang.
  • Tahap 3 - Bila nak kencing semut dah tunggu kat bilik air.
  • Tahap 4 - Kencing Keluar semut.
DAN TAHAP PALING TERUK IALAH ANDA KENCING KAWAN ANDA.. bukan saja anda ada Diabetes silap2 hilang kawan atau mungkin kena belasah.. dan paling teruk lagi kena "tembak"..


Khamis, 22 Ogos 2013

MENGENALI PERANGAI MELALUI RAMBUT..

01) RAMBUT LURUS
- bijak- seorang yang happy
- bergaya
- cemburu
- pandai dalam menguruskan sesuatu tanpa pertolongan
02) RAMBUT KERINTING TEBAL
- kurang bijak
- degil
- cemburu kuat
- romantic
- banyak pergaulan
- susah dalam menyelesaikan masalah diri
- tidak suka termenung

03) RAMBUT KERENTING NEGRO
- bijak
- ego
- cemburu buta
- romantic
- memilih
- mudah mengamuk bila susah hendak selesaikan masalah
04) RAMBUT IKAL MAYANG
- bijak
- berfikir sebelum melakukan sesuatu
- berfikiran terbuka
- banyak pergaulan
- mudah memaafkan seseorang dengan kesilapan lalu
05) RAMBUT HALUS/LEMBUT
- bijak sangat
- memilih
- pemaaf
- manja
- tegas
- cepat melakukan perkerjaan dengan bersungguh-sungguh
06) RAMBUT SIKIT
- bijak- sentiasa berfikiran negatif pada seseorang
- ego
- pandai membuka perniagaan walaupun kecil
07) RAMBUT PERANG
- kurang bijak
- berfikiran terbuka
- pemaaf
- sosial
- bijak lari daripada masalah
08) RAMBUT TEBAL
- bijak
- degil
- cemburu
- romantic
- kasar
- banyak kawan
- pandai mengambil hati seseorang
09) RAMBUT KUSUT
- sangat bijak
- berfikiran terbuka
- banyak pergaulan
- garang
- susah nak memaafkan seseorang
- pandai dalam mengurusan sesuatu tanpa pertolongan
- (kalu nak nampak bijak mcm empunya pesen rambut gini.... usaha kasik kusut rambut korang.. )
10) RAMBUT BERUBAN
- kurang bijak
- suka termenung
- social sikit
- berfikiran terbuka
- pandai selesaikan masalah diri
11)TIADA RAMBUT
- (Botak)
- kesian..
* Tidak semua yang dinyatakan ini betul... kalau ianya betul itu adalah kebetulan

Ahad, 28 Julai 2013

UMNO OR UM NO

PRU13 telah pun berakhir dan pengundi telah memilih apa yang mereka mahukan, ada juga tindakan-tindakan yang dilakukan oleh segeleintir mereka yang tidak berpuashati dengan mengatakan bahawa PRU tersebut dicemari dengan amalan2 yang tidak sihat, Bagi diriku yang bertugas secara langsung dari detik penamaan calun hinggalah hari membuang undi, aku berani menyatakan bahawa permilihan yang dilakukan oleh mereka yang berdaftar mengundi itu adalah bersih dan sah, cuma lagi sekiranya berlaku elemen2 tertentu tidaklah termasuk dalam penyelewengan, cuma dari segi kempen dari mereka yang bertanding dan menyokong ku lihat semakin biadap, bukan kempen terbuka seperti ceramah parti politik yang ku maksudkan, kalau siri ceramah itu biasalah sedikit "bergurau" sebagai umpan "gelak tawa" hadirin, dan sememang itu yang dilakukan untuk mengelakkan pendengar merasai bosan, cuma yang aku takuti ialah wabak fitnah yang kuat dan makin membahang ialah kempen melalui "media maya" makin teruk dan begitu menakutkan, memang akan terpesong bukan saja pegangan politik tapi akidah, bayangkan dengan hanya duduk dirumah semua perkara di coretkan melalui ketukan "keyboard" dari seribu yang membaca mungkin ada 10% hingga 30% yang mempercayai..dan kesannya ialah pada perpaduan...
Tidak jua aku mempersoalkan sangat bagaimana semuanya berlaku, tetapi sekurang2 mereka yang menyebarkan kempen melalui Media Maya menpunyi sedikit sebanyak elemen tanggungjawab sosial, biarlah selepas PRU ini rakyat hidup bersatu dengan pengangan fahaman politik masing-masing, jangan disambungkan atau dinyalakan api kebencian..
Dalam hal kemenangan BN masih lagi kekal memerintah Kerajaan Malaysia dan juga kekal sebagai peneraju pada BN ialah UMNO..Mereka masih lagi relevan utuk memimpin Negara ini, tetapi beberapa perkara perlu dikaji dan dibaiki.. terutama Tradisi dalam UMNO.. dan mentaliti pemimpin2 UMNO peringkat Cawangan, bahagian mahupun peringkat tertinggi.
Di Melaka, Apabila bekas ketua menterinya kalah beliau menyatakan bahawa rakyat setempat tidak mengenang jasa, mungkin ya mungkin tidak, bagi aku sepatutnya, rasional itu yang menjadi asas utamnya, kenapa beliau kalah..tidak dapat dinafikan semasa beliau menjadi Ketua Menteri, terlalu banyak yang dilakukan untuk menaikkan imej Melaka yang yang menjadi Mercu tanda melayu nusantara sewaktu dahalu, tapi itu yang dimahukan, bagi aku mudahnya, Air muka beliau yang bengis dan bercakap lepas yang menjadi titik tolak kejatuhan beliau, walaupuan Ketua Menteri sebelum beliau juga menpunyai cara yang sama ketika bercakap tapi Ali Rustam dalam wawancara lebih kepada nada2 sombong walaupun beliau bukanlah yang sombong, Begitu juga dengan bekas Menteri Besar Johor, kalau diperhatikan cara beliau itu yang membuatkan dia tewas, bukan cara beliau bekerja.Di Pahang, kawasan yang dipegang oleh Menteri Besar iatu Bentong kerusi DUN nya ditawan oleh parti pembangkang, bukan rakyat kawasan tersebut tidak mengenang jasa yang dilakukan oleh Datuk Nan.. tapi kekadaang orang cuak dan muak serta mual dengan "memek" muka.. tidak mesra terutama dengan golongan wartawan seperti kami ini, tidak mesra disini bukan beliau tidak menjawab atau mengherdik tapi mutu jawapan dan gaya menjawab itu menjadikan ianya seperti bongkak walhal beliau bukanlah orang yang sombong..
Beberpa orang exco di Terengganu tewas dalam PRU13, dan perkara ini pernah aku bincangkan dengan beberapa orang kawan dan kami setuju dan awal2 lagi sudah menjangkakan mereka ini akan kalah, bukan mereka tidak popular, bukan mereka tidak bekerja, tetapi kerana sikap mereka yang berlagak dan sombong apabila dkritik, mereka lebih senang mendengar pujian dari orang2 sokongan atau kata lain tukang kipas, mereka tidak sedar yang kesibukan mereka dalam bekerja sebagai exco telah membuatkan pengundi dikawasan mereka berkecil hati dengan sikap2 pengawai yang dilantik oleh mereka,pada PRU13 yang lalu terus terang aku katakan calun BN yang kalah itu sebenarnya mereka tidak buat kerja dan cuma pandai mengipas dan Kesannya Menteri Besar Terengganu yang menanggung akibat, Dalam banyak2 menteri Besar di Malaysia ini aku tidak pernah berjumpa lagi seseorang seperti Mohd Said, bukan saja menpunyai pandangan hadapan tapi nilai kerja yang betul2 komited, tapi sayang beliau terkontang-kanting keseorangan, mengharapkan Kakitangan sokongan dari Kerajaan persekutuan dan Negeri yang bertugas di Terengganu, sebenar beliau ditipu terus,Maaf cakap, Kakitangan Perkhidmatan Di Terengganu,Kuat Bodek.. tidak mahu menerima pandangan luar, terlalu berpuak-puak... aku tidak menulis jika aku tidak mengalaminya, Syarikat GLC yang diterajui oleh orang Terengganu kebanyakkan bertahan tahap cukup makan,jika tidak dibantu oleh kerajaan negeri, terlalu banyak dan terlalu mementingkan urusan kendiri, dan terlalu kuat membodek untuk kenaikkan pangkat..
Seterusnya mengenai permilihan calun yang bertanding, sudah menjadi kebiasaan calun yang dipilih adalah calun yang layak dari segi akademik dan penampilan, susur galur itu menjadi panduan untuk pucuk pimpinan memilih, tapi tidak sebagai seorang pengundi, Sejak akhir2 ini, UMNO cukup gemar memilih calun mereka dikalangan kumpulan Pertadbiran, asalkan mereka ahli UMNO, cukuplah, tidak salah sebenarnya tapi kekadang ianya mengundang risiko, Seorang pegawai di Jabatan dipilih untuk menjadi calun sebenar satu perjudian yang berisiko, kerana pegawai yang berkhidmat ini selalunya menjadi naluri mereka ialah "memerintah dan mengarah" dan peel ini terbawa-bawa dan ini tidak disenangi oleh masyarakat setempat yang tidak menpunyai kepentingan dalam pemilihan wakil, Mungkin calun yang dipilih tip-top dalam bidang kerja di Jabatan masing2 tapi tidak top dikalangan Masyarakat, UMNO perlu ingat yang banyak mendokong pergerakan dan aktiviti UMNO itu sendiri adalah mereka yang berkejaya rapat dengan orang ramai, seperti Guru, Doktor, Nilai mendidik dan membantu ada pada mereka ini... Jika dilantik Jurutera Daerah, Pegawai Daerah, orang yang berkaitan sahaja mengenali mereka, tambahan lagi jika kemana saja pergi berkereta mewah dengan ada pemandu pribadi.. orang ramai segan untuk merapati, malu untuk beramah mesra, mengapa tidak pilih dikalangan mereka yang rapat dengan orang ramai... Kalau kawasan nelayan cari nelayan yang berjaya dan ada karisma, sekarang tidak susah kerana ada juga nelayan  yang berijazah..Jika kawasan Peneroka, Pilih saja dikalangan peneroka, kalau tidak pun anak2 Peneroka, ramai yang berjaya, ramai yang mesra, sama2 mengait buah sama2 menoreh getah,, barulah UMNO itu sendiri tidak kena KITAI oleh bangsa yang mereka perjuangkan...
Sebenarnya aku bukan sesiapa dikalangan masyarakat, ini cuma tulisan dari pandangan pribadi.

Jumaat, 26 Julai 2013

HON BERBUNYI

MAKSUD TERSIRAT.....


Kadang-kala sesuatu isyarat atau hint itu tidak dipelajari dari mana2 sekolah atau pusat2 pengajian tinggi.. sebagai contoh bahasa2 isyarat diwarisi secara turun menurun yang tidak tahu mana asalnya... Contoh ketika memandu dan berselisih, kenderaan dari depan memberikan lampu tinggi sebanyak dua kali..itu bermakna ada sekatan jalanraya dihadapan,sekiraya lampu diberikan tiga kali atau lebih..bermakna ada kemalangan..

Begitu juga apabila ada kereta parking di tepian jalan, dan di atas bumbung kenderaan tersebut diletakkan botol air atau tabung minyak pelincir, fahamlah kita bahawa kenderaan tersebut ingin dijual. Sekiranya memandu dan melihat Bonet kereta dibahagian depan dibuka, begitu juga bahagian belakang..ini bermakna kenderaan tersebut rosak dan memerlukan pertolongan, Isyarat2 ini sebenarnya tidak diajar di sekolah2 memandu atau terdapat dalam buku undang2 lalulintas.. Di Semenanjung, pemandu sesuka hati membunyikan Hon Kenderaan dalam apa keadaan sekalipun.. tetapi jika anda berada di Sabah atau Sarawak janganlah membunyikn hon kenderaan sesuka hati, akibatnya boleh mendatang kemudaratan.. Disini saya kongsikan beberapa kaedah bunyian hon yang selalu digunakan.. betul atau tidak anda yang menentukannya
Maksud disebalik bunyi-bunyi hon :
1x HON PENDEK - pemandu tu nak cakap “HAI” ... 2x HON PENDEK - pemandu tu nak cakap “TERIMA KASIH” atau “JUMPA LAGI”
3x HON PENDEK - pemandu tu suruh kenderaan depan tu cepat sikit (biasanya kat traffic light time dah hijau tak reti-reti nak jalan)
1x HON PANJANG - pemandu tu beri amaran kereta lain bahawa diorang memandu secara merbahaya dan hampir menyebabkan kemalangan
2x HON PANJANG - pemandu tu marah “HOI!!!… BODOH XDER OTAK KE”
4X atau lebih HON PENDEK -pemandu tu cakap ; “TIIILAM! TIIILAM!… TILAM LAMA,
sekian.........

JERAWAT OH JERAWAT

SEKADAR BAHAN BACAAN.........

Kenapa Jerawat Tumbuh Di Kawasan Tertentu Di Muka?
Antara tempat- tempat yang sering diterjah oleh jerawat iaitu :- (bahagian muka je)

DAHI - Jerawat di dahi ini kemungkinan disebabkan haba badan melampau, peredaran darah tidak baik. Minda dan badan anda mungkin terlampau letih. Oleh itu, amalkan tidur awal dan bangun awal. Dapatkan tidur yang mencukupi dan minum air banyak.

HIDUNG - Jerawat di batang hidung bermaksud tulang belakang anda mungkin bermasalah. Jika di hujung hidung mungkin kerana haba perut yang melampau dan sistem penghadaman anda bermasalah. Di salah satu hujung hidung pula boleh dikaitkan dengan masalah ovari atau sistem reproduksi. Oleh itu, berhati-hati ek bagi kaum wanita.

DAGU - Fungsi buah pinggang terjejas atau sistem endokrin (rembesan dalaman) lemah. Kaum wanita mudah mendapat jerawat di sekitar dagu mungkin berpunca daripada haid yang tidak teratur dan sistem peranakan yang bermasalah.

PIPI KIRI - Fungsi hati mungkin kurang lancar termasuk dilanda masalah rembesan, menyaktoksin dan penghasilan darah.

PIPI KANAN - Fungsi paru- paru mungkin tidak normal

PADA BADAN ( BELAKANG DAN DEPAN) - Sistem perkumuhan yang bermasalah, sembelit. Amalkan pemakanan yang sihat dan diikuti piramid makanan bagi memastikan toksin dapan disingkirkan dengan lebih baik.

Sekadar perkongsian, kadang- kadang jerawat juga punca daripada masalah resdung, dan hal ini juga boleh dikaitkan dengan faktor genetik.

Khamis, 20 Jun 2013

ALAHAI ORANG BESAR .......

Negara Malaysia ni dah pun merdeka lebih dari 50 tahun, tapi ciri-ciri penjajahan dalam pemikiran masih lagi tidak bebas sebenarnya, terutama bagi mereka yang berpangkat atau dengan kata lain mereka yang berjawatan tinggi dalam Kerajaan.. Bongkak dan Ego mereka begitu ketara, walaupun tidak semua tapi unsur Kolonial itu masih lagi wujud..
Kebanyakkan dari Kakitangan Kerajaan yang berpangkat ni sukar untuk merima kritikan dan teguran terutama dari golongan yang mereka "Andaikan" tidak setaraf dengan mereka.. tapi mereka tidak sedar sebenar jawatan yang mereka sandang itu bukannya lama, akhir sekali memerlukan orang lain juga untuk memakaikan baju, bawa mereka dan tolong mereka masuk dalam rumah... Wahai yang berkenaan tak ingat mati ke... tak perlu nak bongkak sangat dengan jawatan dunia yang tidak kemana....

Ahad, 16 Jun 2013

HARI AKU BERBICARA

Salam kepada semuanya semoga diberkati apa yang dilakukan, kerana dalam apa jua yang berlaku dan yang dihadapi serta yang dialakukan jika tidak mendapat keberkatan memang akan menjadi kegelisahan dalam hidup.
PRU13 telah pun mendapat keputusannya dan pemenang elah pun membentuk kerajaan dan yang tewas membentuk pembangkang, Aku tidak berminat  sangat untuk menyentuh tentanh kemenangan dan ketewasan parti2 politik yang bertanding, cuma yang menang itu sewajarnya menang dengan apa yang mereka lakukan dan yang tewas itu sepatutnya lebih menjurus kepada nilai tambah untuk memenangi dan akhirnya boleh mengubah keputusan pada masa akan datang cuma satu perkara yang perlu diingatkan " KETENTUANNYA" tidak ada siapa dari kalangan manusia mampu mengubahnya cuma kita mampu merancang..............
Kalau di Era tahun 70an 80an dan Awal 90an.. YB adalah seorang yang sukar ditemui, tapi jika "peel" ini diteruskan diwaktu ini maka "KALAH" adalah pasti.. dan apa yang menarik minat aku ialah bagaimana isu "racist" dijadikan propaganda yang sungguh berkesan sehinggakan mereka yang berada diluar arus media akan terpedaya..memutarkan kata2 memang kekadang menjadi sesuatu yang memberikan manafaat jika pandai menggunakannya sebagai contoh " UMNO telah meneraju Kerajaan sejak 60 tahun yang dulu.. terlalu banyak penyelewengan yang berlaku " itu kata seorang penceramah dan tambah beliau  lagi " Sepatut kita semuanya telah menukarnya kepada yang baru"... kemudian, ditanya kepada penceramah tersebut " Kalau yang kita tukar ini juga menyeleweng camana?"... maka dijawab oleh penceramah " Tak boleh elak dah sebab mereka juga manusia bukan malaikat".... disini aku melihat kebijaksanaan dalam bermain dengan kata2 yang boleh membuatkan orang ramai "terkalih"... dan ini adalah anugerah yang hanya dimiliki sesetengah orang sahaja.. apapun hingga waktu ini..apa jua yang dilakukan oleh kerajaan memerintah dikatakan "POLITIK" dan apa jua tindak tanduk atau kesalahan yang dilakukan oleh pihak pembangkang di katakan " ITU SEMUA FITNAH"...................... sekian

Ahad, 5 Mei 2013



Aku Bukan Penganalisa Politik pun..tak tahu sangat pasal2 apa yg diperjuangkan... kerana bagi aku apa yang penting kesejahteraan, kestabilan dan keamanan.. Bila rakan2ku selalu sahaja mengungkap kata2 ini...aku mula terfikir.. orang yang kecewa ini akan melakukan pelbagai cara untuk membalas atas rasa sakit hatinya... kita tak tak tahu sebabnya yg ada kat dalam hati bukan ada tulis pun kat dahi, namun pun begitu kita masih lagi punyai akal dan boleh berfikir....  yang pasti sakit hati ini merupakan penyakit yg boleh membawa mudarat kepada si pesakit dan juga kepada orang simpati kepada pesakit... Ada yang sanggup mengenepikan nilai moral... nilai insan dan pelbagai nilai.... kerana sakit hati................ santau........... kerana sakit hati... bunuh... kerana sakit hati...... fitnah... Sakit hati orang yang berpelajaran dengan tidak adalah berbeza dari segi tindakan... maka sebelum membabi buta... baiklah buka mata.. kerana babi itu haram.........Untuk menjadi sebahagian dari sejarah sekurang2nya kita tahu apa maksud sejarah..jangan menjadi sejarah kepada yang dibutakan dan yang dipekakkan..

Ahad, 7 April 2013

KELANTAN OH KELATE.. DEMO KELANTAM KO ????

Salam kepada semuanya, sekarang ini semuanya sedang sibuk, antara memang sibuk atau menyibukkan diri, tapi situasinya memang sibuk... Mana yang berpolitik akan sibuk melobi sana-sini mencuba sesuatu yang menjadi kegemaran ramai... 03.04.13 adalah tarikh Pembubaran Parlimen yang dilakukan oleh Perdama Menteri sempena genapnya 4 tahun pentadbiran beliau setelah mengambil alih teraju pemerintahan negara dari perdana menteri terdahalu..
Apa yang aku ingin kemukakan bukanlah terlalu menyentuh mengenai politik dalam negara dan juga kepincangan pentadbiran atau tentang perancangan pihak pembangkang dalam usaha memenangi hati para pengundi dalam PRU13 dan seterusnya menang dalam pilihanraya yang begitu sinonim dengan Angka 4... Mana tidaknya 4 Tahun Dato Najib Mentadbir.. 03 angka sebelum 4... April adalah Bulan Ke 4 dalam Kalendar Masehi.. 1+3 bersamaan dengan 4.. dan banyak lagi yang berkaitan dengan 4 akan menghiasi PRU 13....
Aku lebih suka menganalisa sesuatu perkara itu dengan kejadian yang berlaku dan kejadian2 yang aku alami sendiri, bercerita tentang kisah Pantai timur.. Kawasan yang terkebelakang dalam pembangunan itu hakikat yang harus diterima, mungkin kerana faktor Geografi dan Sejarah.. Bila memfokus kepada sejarah, semuanya memerlukan fakta dan bukti, cerita yang dibawa dari mulut tanpa fakta dan bukti itu adalah cerita dan cerita terlalu banyak diceritakan oleh sang tukang cerita.. kita sebenarnya tidak memapu mengubah sejarah atau meminda sejarah cuma kita mampu berada dalam sejarah atau mencipta sejarah...
Dalam ketiga-tiga Negeri Pantai Timur ini. ianya berkait rapat antara satu sama lain..dari segi geografi negeri dan sejarah.. akan sentiasa akan berkait rapat...Sejarah perjuangan..sejarah pembangunan..sejarah sukan dan pelbagai lagi..semuanya akan berkait rapat...
Pengalaman aku bersama dengan orang2 kelantan yang berada di Negeri Kelantan dan mereka yang berada diluar negeri tetapi masih "KELATE ".....
Seperkara yang perlu aku akui bahawa orang kelantan tidak akan memburuk2kan negeri mereka, mereka tidak malu untuk mengaku dan bercerita tentang kehebatan negeri kelantan.. Tanyalah saja kepada orang Kelantan yang berada diluar Negeri Kelantan.. Dimanakah tempat menarik yang harus dikunjungi jika ke Kelantan.. Pasti mereka akan bercerita dengan panjang lebar akan keseronokan dan juga tempat2 hebat di Kelantan... tidak sesekali mereka mengatakan tiada tempat menarik di Kelantan .................. bersambung ........

Khamis, 14 Mac 2013

HIKMAH JANGGUT

Sabda Rasulullah SAW, ”Cukurlah kumis dan peliharalah janggut.” (HR. Muslim)

Kajian terhadap janggut menyerlahkan satu lagi bukti saintifik tentang apa yang disunnahkan oleh Nabi kita sejak lebih seribu tahun dahulu.

Dr Jamnul Azhar Mulkan, seorang doktor perubatan, pemilik rangkaian klinik juga seorang pendakwah, dalam satu ceramah, mendedahkan hasil kajian yang sangat luar biasa mengenai khasiat janggut. Ia bukan tunggul gerigis, bukan penyeri atau penyerabut wajah tetapi jauh lebih hebat daripada itu.

Menurutnya, kajian oleh saintis dari Massachusetts Institute of Technology, Amerika Syarikat yang berjudul The Amazing Fact of Human Body mendapati janggut lelaki mengandungi hormon testosteron yang amat diperlukan bagi kesuburan wanita. Ia mampu menstabilkan kitaran haid selain menggalakkan pertumbuhan telur wanita.

SUBHANALLAH!

Caranya bagaimana? Hanya melalui sentuhan. Jadi kepada sesiapa yang belum punya anak kerana ada masalah kesuburan, ataupun jarang anak dan mahu dirapatkan lagi, mintalah suami simpan janggut, dan belailah selalu janggut suamimu itu.

Ini sekali gus jadi bukti apa yang disaran oleh Islam sejak zaman silam, boleh dibuktikan secara saintifik akan hikmah dan kelebihannya.

p/s: simpanlah janggut mcm koi ni.....akan nampak lagi kehensemannya...kehkehkehkeh...

Jumaat, 22 Februari 2013

MELAYU .... ME LAYU

Sekarang ini dimana-mana akan kelihatan bendera atau panji-panji dari parti politik yang terdapat di negara ini, suasana yang seakan mengambarkan bahawa Piliharanya Umum akan diadakan dalam bulan ini, dari Negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang, kawasan atau Negeri yang begitu sinonim dengan diriku, memang meriah dengan bendera parti, dan pelbagai slogan akan terpampang, tujuannya hanyalah untuk menarik perhatian dan ianya penuh dengan warna-warni.
Begitu juga dengan rentak warna-warni kempen, semuanya cuba mencari sesuatu, dan mencuba untuk memenangi hati para pengundi, daripada mengungkit kisah sejarah, sehingga kepada ketelusan badan yang bertanggungjawab, semuanya dijadi agenda dan cuba diangkat menjadi isu... apa sahaja perkara akan cuba dipolitikkan atau cuba mengalih minda pengundi untuk menyokong mereka, Persoalan yang selalu timbul dipemikiran aku ini, APA YANG DAPAT YE????.... apa faedah dan untungnya mereka yang menjadi pencacai politik... dari segi moral dan nilai... apa yang mereka perolehi... berbanggakah mereka apabila berjaya memecahbelahkan perpaduan...
Apabila bercerita berkenaan bangsa, sebenarnya bangsa aku ini... melayu.. terlalu lemah dari penilaian, terlalu sensitif dengan isu-isu yang meremehkan, hati mudah tercalar dan juga hati muda terpaling dengan hanya sedikit kebaikan, mudah sangat digula-gulakan.... mungkin asuhan dari kecil, kalau boleh buat itu dan ini akan mendapat hadiah pemberian ibubapa, ataupun dapat menonton siaran kegemaran.. itu salah satu ajaran gula2 yang sejak dari kecil telah diajarkan.
Pemimpin dan kepimpinan dari segi pentadbiran terlalu lemah, lemah dalam konteks  perasaan, kalau tegasnya seperti singa tapi dalam masa seakan memijak semut, penuh dengan ketakutan.. jarang ku jumpa mereka yang mentadbir menpunyai pendirian jitu, lemah dalam menghadapi cabaran, terlalu kuat bermain dengan emosi.................................... itu sebenarnya yang terjadi.... sejak dari dulu... emosi berkenaan kepentingan diri, mengatasi segalanya.... sebelum menyerang Tanah Melayu Selama 5 tahun pasukan risik jepun telah menghantar pasukan oerisik mereka mengkaji kelemahan dan kekuatan bangsa melayu..." HUTANG EMAS BOLEH DIBAYAR HUTANG BUDI DIBAWA MATI".......... hutang budi..... itulah sebenarnya kelemahan yang paling ketara dan sindrom cuba membalas budi menjadi aset penting bangsa lain menjatuhkan dan melemahkan orang melayu... Aku hanya memerhati dari sudut luaran tidak seperti mereka yang pakar dan mahir dalam manusia dan kemanusiaan...sekian

Ahad, 10 Februari 2013

POLITIK VS AGAMA

" SETELAH LAMA MENCARI AKHIR AKU TEMUI APA ITU AGAMA TIDAK BOLEH DIPISAHKAN DENGAN POLITIK DAN TIDAK BOLEH BERPOLITIK DALAM AGAMA "
Memang ungkapan itu mudah untuk dibaca tapi sukar untuk ditafsirkan, setelah sekian lama aku mengikuti ciri ceramah dan bertanya, namun jawapan yang diberikan mereka bukannya tidak betul tetapi akal aku tidak dapat menerima, mungkin kerana aku bertanya atau mengikuti perkembangan oran gyang menpunyai kepentingan dalam sesuatu perkara, dengan cara mudah faham.. nak cari makan.. aku sebenarnya bukan untuk cari makan tapi untuk memahami, dan mencari maksud yang mudah yang pernah aku baca dalam sebuah kitab tafsir yang ungkapan itu pernah diungkapkan oleh Saidina Omar R.A..
Selama mana aku mencari tidaklah aku kira dengan "detail" tetapi cukup akau katakan memang lama bagi aku,
Akhirnya pada petang tadi aku menjumpainya dengan seorang Guru yang mahir dalam bahasa arab iatu nahu arab, dia menerangkan dengan detail apa maksud tersebut dan aku memahami bahawa sebelum ini apa yang didakwa oleh mereka sebagai Tok Guru tidak benar.. bila bercerita perihal Tok Guru, aku pernah beberpa bertemu bual dengan beliau, beliau seorang yang baik dan mempunyai pandangan dalam sudut agama yang agak baik,namu aku tidak lah membahasakan dirinya Tok Guru, walaupun beberapa kali aku diarahkan oleh pembantu pribadinya memanggil tok guru, namun bagiku yang menpunyai prisnsip dan agak dangkal dalam pengetahuan ini... Tok Guru hanya aku panggil jika aku belajar ilmu agama ( akhirat ) atau ilmu dunia.. jawapan ku mudah aku tidak pernah belajarpun dari beliau cuma menemuramah, sebenarnya orang yang dipanggil tok guru itu tidak pernah nak mendabik dada dia adalah tok guru, tapi pengikutnya dah terlalu taksub, aku juga tidak pernah untuk menyalahkan pengikutnya kerana mereka jua punya alasan yang tersendiri dan pasti ada fakta yang mendokong hujah meraka, cuma satu perkara yang aku pasti.. kekadang orang yang berkepentingan ini akan melakukan apa saja demi " Cari Makan ".
Makna tersirat disebalik kata diatas telah aku perolehi jadi lengkaplah sudah pencarian aku dalam bab ini, namun begitu selagi akau bernyawa, aku tidak akan berhenti dari belajar dan terus belajar..
Tergerak hati untuk aku menghadiri majlis maulid telah menemukan aku dengan satu jawapan yang dicari..Sekian........

Jumaat, 8 Februari 2013

BUKAN MUDAH SEBENARNYA

Perkongsian itu orang kata tandanya kita mengambil berat, tetapi apa makna yang tersirat di sebalik kata-kata tersebut sebenarnya, dalam hal ini aku sendiri tidak pasti apa sebenarnya istilah " Sharing is caring" ni, Dalam satui sudut yang lain pula, kita sering memberikan nasihat kepada orang yang tidak sepatutnya kita nasihat kerana dia bukan nak mendengar nasihat darii kita tetapi memerlukan pertolongan dan yang selebihnya kita suka memberikan nasihat tapi,dalam masa yang sama kita tidak suka mendengar nasihat dari orang.
Bezanya apabila orang menyayangi kita dia akan memberika nasihat tanpa dipinta, dan nasihat itu akan sentiasa berulang pada benda dan cerita yang sama, tapi kita tidak pula mengucapkan terima kasih tetapi kita kata orang itu membebel dan menyakitkan telinga... sedikitpun kita tidak menghargai.
Dalam erti sebenarnya nasihat itu datangnya dari hati dan ke mulut, dan kita yang mendengarkan dari telinga terus ke hati..ramai yang tidak memahami dan tidak mahu untuk faham atau sekadar buat tak faham.... inilah yang dinamakan "ego"... meletakkan ego terlalu tinggi kekadang boleh merendahkan martabat.. tanpa kita sedari kita akan mula menghina tanpa disedari.
Sebenarnya bukan mudah........................ untuk orang menerima kita dan kita menerima orang lain dalam kehidupan.

Selasa, 5 Februari 2013

MEMBENTUK PESONALITI

  • PENGERTIAN PERSONALITI
Iaitu ciri-ciri keseluruhan tingkah laku yang tetap pada seseorang individu, tetapi berlainan dengan orang lain. Ia mewakili perwatakan seseorang individu dan dapat di perhatikan dan dinilai melalui tingkah lakunya di dalam situasi pada suatu ketika.
  • JENIS-JENIS PERSONALITI
Carl Jun (1875) mengatakan bahawa personality terbahagi kepada 3:-
  1. a.      Extrovert : lincah, cakap banyak, inovatif, aktif, bersosial, optimis
  2. b.      Introvert : pendiam, pemalu, tidak yakin, sosial terhad, suka bersendiri
  3. c.       Ambivert  : gabungan extrovert dan introvert
  • PERANAN GURU DALAM MEMBANTU KANAK-KANAK INTROVERT
Antara peranan guru ialah:-
  1. Libatkan murid dalam program yang banyak pergerakkan
  2. Kaunseling dan motivasi
  3. Banyakkan aktiviti kumpulan
  4. Beri galakkan, penghargaan, jawatan-jawatan penting, dan sebagainya
  5. Guru memberi perhatian yang lebih sedikit daripada kanak-kanak lain
  • FAKTOR-FAKTOR WUJUDNYA PERSONALITI YANG BERBEZA
Faktor-faktor wujudnya personality yang berbeza terbahagi kepada 2:-
a)      Perspektif islam
Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa faktor-faktornya ada 3, iaitu:-
  1. i.                    Hati
Qalbun: extrovert
Lubbun: introvert
Fuddan: ambivert
  1. ii.                  Akal
Kanak-kanak (fikir dan lihat) : introvert
Dewasa (fikir,lihat,analisis) : ambivert
Tua (fikir,lihat, analisis lebih mendalam) : extrovert
  1. iii.                Nafsu
Amarah : introvert
Mardhiah : extrovert dan ambivert
Kamilah : ambivert (untuk para Rasul)
Menurut Imam Al-Ghazali juga, tahap berfikir manusia ada 3:-
  1. Akal taakul (sederhana) : extrovert
  2. Akal tadabbur (lebih tinggi) : ambivert
  3. Akal biasa (lemah) : introvert
b)      Perspektif barat
Sigmund Freud (1856-1936) , mengatakan bahawa faktor-faktor personality berbeza ada 3:-
  1. i.                    Id (sedar)
Iaitu personaliti yang melibatkan prinsip kenikmatan dan kepuasan semata-mata.
Prinsip personaliti:-
  1. Mempunyai hubungan naluri dengan individu
  2. Disorong oleh psikoanalisis bawah sedar
  3. Wujud secara semulajadi
  4. Berorientasikan kepuasan
Contoh: minum, berjalan, membaca buku
  1. ii.                  Ego (pra sedar)
Iaitu menggunakan prinsip realiti, nyata, jelas, releven
Prinsip personaliti:-
  1. Melibatkan persepsi seseorang tentang harga diri
  2. Terbentuk daripada pengalaman
  3. Tidak wujud secara semula jadi
  4. Berkembang berperingkat
  5. Mempengaruhi personality seseorang
Contoh: tidak perasan sesuatu yang berlaku, tapi bila focus boleh ingtanya kembali.
  1. iii.                Superego (bawah sedar)
Iaitu menggunakan prinsip moral
Prinsip personaliti:-
  1. Melibatkan fikiran bawah sedar yang menyedarkan seseorang tentang baik dan buruk
  2. Rasa bersalah jika buat silap
  3. Terarah kepada nurani hati
  4. Impak asuhan ibu-bapa, belajar dari masyarakat, nilai daripada apa yang di lalui
  5. Penentuan tingkah laku moral
Contoh: mimpi, khayal, melatah

Isnin, 4 Februari 2013

AKU PUN SAMA

Kekadang menjadi seorang penyampai radio ini, tidak dapat lari dari menerima kritikan dan juga pujian, ada juga kekadang kritikan itu boleh membina dan menjadikan kita lebih baik, dan kekadang juga boleh melemahkan semangat, terus-teranglah untuk menjadi seorang yang bagus sebagai penyampai radio memerlukan pemikiran yang kreatif serta kritis dalam apa jua isu dan juga harus peka dengan keadaan sekeliling supaya kita mengetahui dengan apa yang berlaku, jangan sampai ketinggalan.
Ramai yang beranggapan bahawa penyampai radio ini perlu tahu mengenai artis, tetapi hakikatnya tak perlu sangat, cukuplah sekadar kita mengenali melalui lagunya, tak perlulah diikuti cara hidup atau gosip2 mengenainya.
Dimana jua penyampai radio bekerja, perlulah mengikut arus yang perlu dibawa oleh pihak pengurusan, dengan kata lain ikut cakap pengurusanlah, kerana kita dibayar untuk untuk itu.Apa yang hebatnya menjadi seorang penyampai radio?... hebatnya mungkinlah tidak seberapa, cuma yang menjadi rasa dihargai apabila, kemunculan suara dan telatah kita dinanti-nantikan.. Ramai juga yang cuba menyasarkan golongan tertentu, tetapi ramai yang tidak cuba mengkaji golongan atau peringkat umur yang mengikuti kita, atau tidak cuba menyelidiki peringkat profesinalisme pendengar mereka, apa yang pasti yang mendengar memerlukan sesuatu yang membuatkan mereka terhibur, terlalu banyak sangat bercakap membuatkan pendengar naik mual dan muak, terlalu sikit pula dikatakan tidak punyai idea.
Bagi memenuhi segalanya memang tidak termampu, cukuplah sekadar kita lakukan sesuatu kerja itu dengan hati yang suci, atau kata lain gembira dengan kerja yang kita lakukan. Tidak ramai yang mampu meninggalkan masalah mereka ketika bekerja, tapi itulah yang harus dilakukan oleh seorang penyampai, mereka perlu gembira dan ceria ketika diudara, bukan menceritakan hal pribadi kepada pendengar, sebolehnya cerita pribadi tidak perlu dijaja walau apa jua bidang kerja kita kerana ianya dikhuatiri boleh menganggu prestasi.
Pantang bagi mana2 pekerja ialah mendedahkan kelemahan majikan walaupun dengan orang luar walaupun tidak berpuashati, ada saluran tertentu yang boleh digunakan.
Ragam pendengar radio ini perbagai, ada yang suka nama mereka disebut-sebut oleh penyampai, ada juga yang cuba menpengaruhi dengan perbagai cara.Semuanya harus ditangani dengan cara berhemah, kerana kita tidak tahu dan tidak kenal siapa mereka, jika ada yang menpunyai sentuhan pribadi, maka penyampai seharusnya tidak terlalu emo. kena layan sama rata.
Apa yang penting bila kita bersuara di corong radio... tiada yang "off" siaran kerana suara yang hancur dan tidak menepati syarat sebagai seorang penyampai.Sekarang ini sudah menjadi trend bagi setengah penyampai radio terjerit-jerit.. sebenarnya itu bukan kaedah yang baik...
Dengan kepesatan media massa kini, ada jua yang semakin gila "glamour" tetapi semuanya itu tak kekal lama, kepada yang berminat untuk menjadi seorang penyampai, mantapkanlah mutu penyampaian bukan menyentak diri dengan perbagai jualan cerita pribadi untuk menarik orang..jangan sampai orang meluat................. TQ



Jumaat, 1 Februari 2013

TERUSKAN USAHA

"ORANG YANG BERJAYA ITU ADALAH DARI KALANGAN ORANG GAGAL TAPI TIDAK JEMU BERUSAHA, MANAKALA ORANG GAGAL ITU ADALAH MEREKA YANG JEMU UNTUK BERUSAHA"............mungkin telah terbiasa mendengar atau membaca ungkapan ini..tetapi berapa ramai yang betul2 memahami dan cuba menghayati maksudnya.. adakah ianya sekadar ungkapan yang hanya bacaan mulut dan tidak cuba untuk menyelongkar maksud sebenar...
Berjaya adalah satu keputusan yang mengembirakan, bagi orang memperolehinya atau pun yg berada disekeliling pada keputusan tersebut.
Gagal pula merupakan satu keputusan yang membuatkan orang tidak gembira, sedih dan juga rasa malu dan mungkin jua akan rasa terhina.
Jemu pula ialah satu perasaan yang memualkan, rasa serik atau rasa kecewa, seringkali jemu itu dikaitkan dengan sikap atau cara permikiran, tiada istilah jemu dalam makan, kerana ianya ada hak asasi manusia, manusia akan melakukan apa saja tanpa rasa jemu untuk mendapatkan makanan...
Berusaha adalah sifat yang inginkan melakukan sesuatu perkara itu lagi dan lagi tanpa henti2. seumpama kita menghirup nafas... kita tidak akan berhenti kerana itu merupakan nadi pada hayat..
Apa yang saya perkatakan diatas ialah hanya sekadar makna biasa biasa yang mungkin tidak mendatangkan apa2 makna bagi sebahagian orang..TQ....

Selasa, 29 Januari 2013

AKU DAN MEREKA SAMA SAJA

Salam kedamaian, Hampir sebulan kita telah sama-sama menempuh tahun baru 2013, walaupun jika dihitung pada bilangan harinya masih terlalu sikit dan panjang lagi yang harus dihadapi, persoalannya adakah kita tahu yang esok kita masih lagi ada?... atau kita tidak dapat megharungi cabaran dihadapan, tahniah kepada mereka yang telah berjaya mengharungi dan menjadi kejayaan pada hari yang telah dilaluinya.
Memulakan cabaran 2013 dengan pertanyaan dan teka-teki bilakah Pilihanraya umum akan diadakan yang bakal menentukan pucuk pimpinan negara, dan ramai yang sentiasa mencanang segala hal tentang isu dan cerita, tapi bagi aku yang sekadar pemerhati ini, kebanyakkan ahli politik dan penulis politik hanya sekadar berpolitikus dan bukannya seorang ahli politik yang menpunyai nilai propaganda diri dan parti, mereka terlalu mengangkat isu kepincangan untuk dijadikan tema perjuangan dan kepentingan pribadi, bukan menjadi isu itu sebagai propaganda, Mereka seharusnya mengkaji bagaimana harus memenangi hati "etnik" dengan tidak melagakan isu dan memainkan sentimen maruah bangsa, yang menunjuk tidak membuat yang membuat hanya menunjuk-nunjuk, itu dari hasil pemerhatian aku sebagai warga.
Memberikan majoriti mudah kepada pihak pemerintah ada baik dan buruknya, baiknya bila kestabilan politik itu kukuh maka perkembangan ekonomi akan dapat dijanakan dengan mampan dan rakyat dapat menikmatinya, tapi persoalannya adakah keseluruhan rakyat mendapat faedah, bila dilihat senario sekarang, mereka cuba mendapatkan undi dari golongan muda, golongan penentu kata mereka.. segala jenis bantuan atau berlanjawan terarah kepada itu, segala jenis jenis ceramah cuba menarik golongan ini untuk turut serta, dari yang berbentuk agama mahupun hiburan, semuanya menjurus kepada politik yakni bagaimana nak memenangi pengundi.. Pengundi muda yang mereka maksudkan ialah 21 tahun hingga 35 tahun..
Kemudian diberikan juga nilai sentimen menjaga hati kepada yang berumur antara lingkungan 50 dan keatas, hati mereka ini senang di usik dengan nilai " Mengenang budi " cerita sedikit mengenai itu dan ini pasti hati mereka terusik, almaklumlah usia emas, jiwa terlalu sensitif..
Tapi mereka lupa, semuanya lupa.. baik pemerintah yang ada sekarang maupun pembangkang yang mencanang... golongan 35 - 50 tahun... adakah mereka ini tidak layak untuk menerima, adakah mereka ini seolah dipinggirkan..mungkin dengan alasan usia begini ekonomi dah kukuh, tapi tidak mereka terfikir walaupun kalau terfikir mereka buat tak mengerti, dalam usia beginilah tanggungjawab bertambah dan bebanan kewangan meningkat, sebenarnya bagi mereka yang mengikuti perkembangan di barat khususnya Politik Eropah, Golongan usia beginilah pencetus atau "master key" bagi kejayaan kesinambungan pihak kerajaan dan pembangkang...
Golongan antara pelajaran dan pengalaman.. itulah maksud yang ingin saya perkatakan...

ENAM JALAN BAHAYA DI KELANTAN.

Enam laluan dikenal pasti sebagai laluan yang kerap berlaku kemalangan  di Kelantan, perkara ini ditegaskan oleh Ketua Polis Kelantan Deputi...