Selasa, 28 Februari 2012

Evolusi Bukan Turbo........

Berdasarkan pemerhatian dan pendapat secara pribadi tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak, bukanlah aku nak kupaskan secara terperinci kerana sekarang dah tak gunakan sistem inci nie..Menolak sama sekali teori Darwin kita kena akui sekarang ini Evolusi wajah dan fizikal orang-orang dulu dan sekarang jauh sangat berbeza, Lihat kembali album-album gambar orang dulu-dulu.. kira dah hebat sangatlah bila wanita remaja zaman dahalu dapat bergambar depan Televesyen yang boleh tutup buka seperti jendela,,tak pun boleh bergambar sambil memegang ganggang telefon warna oren..habis tidak pun boleh bergambar sambil memegang hujung daun bunga kertas ataupun bunga puding...Cuma bandingkan dengan remaja sekarang nie.. paling lekeh pun mereka akan bergambar dengan menunjukkan muka ( ambil sendiri )... itu yang standard paling rendah..
Mengenai muka pulak.orang dulu kecantikkannya asli... tapi ramai yang comot.. bebudak sekarang nie tak ada yang asli muka pun dah makin cun.. itu waktu ini.. bayangkan kalau ianya 200 tahun lagi.. cuba pejamkan mata.. bayanggggkannn!!!!.. makin cunlah jawabnya..dari segi fizikal pula..orang lelaki dulu,.kasar tubuh mereka..lasak dan mancho penampilan..tapi kini makin lama..yang lelaki makin lembutlah pulak.. mudah sangat sensitif.. tengok AKASIA kat tv pun boleh leleh.. Penyanyi pujaan tak menang Anugerah juara lagu tak lena nak tidur.
Keadaan ini mungkin dipengaruhi pelbagai faktor.misalnya soal geografi dan lingkungan sosial..Kalau dulu nak cari hidung mancung memang sukar..ramai yang kemek2 je hidung nyer..sama paras jer dengan pelepah kelapa... tapi sekarang dan mancung2... bayangkan masa depan..pastinya akan meruncing..
Dulu wajah kita kita adalah wajah melayu..tetapi sekarang ini adunan perbagai bangsa..satu malaysialah katakan... cuma aku terfikir..bayangkanlah perangai dan pegangan orang melayu akan menjadi perbagai mengikut bangsa yang ada dalam dunia..tanda2 kearah itu sememang sudah sekarang...dan seandainya perkara ini berlaku... amankah roh nenek moyang kita????.... kalau rasa was2 nak jawab dan rasa pening nak memikirkan..ayuhlah kita bersama mengajak diri sendiri dan anak2 kita mulai sekarang supaya melangkah kebelakang balik kepada jati melayu yg asal dan sesungguhnya " SERIBU KALI LEBIH BAIK BERPATAH BALIK KERUMAH SENDIRI DARIPADA TERUS MARA SEMATA-MATA UNTUK BERKONGSI RUMAH DENGAN ORANG".... lebih baik cari bangsa sendiri.... dari ikut MAT BANGLA atau TOKSEH KARPET...........

Sabtu, 18 Februari 2012

AMALAN ULAMA

PETUA IMAM SYAFIE

Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Mengiring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Mengiring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

doa.zikir.itulah kekuatan seorang muslim :)

Kalau rajin..tolong sebarkan maklumat ini kpd saudara Muslim Muslimat yg lain agar menjadi amalan kpda kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun beliau sudah meninggal.

Rabu, 15 Februari 2012

LELAKI YANG BAIK...

Golongan lelaki sememangnya ditakdirkan untuk memimpin dan menpunyai nilai fikiran yang pintar walaupun kekadang ramai yang kena "Queen Control" ataupun yang memperolehi 5E dalam keputusan peperiksaan, walaupun apa jua keadaan mereka,hakikatnya mereka, iatu kaum lelaki tetap lelaki.
Lelaki yang baik seperti aku memang banyak, tetapi memang ramai yang lebih baik
Lelaki yang "hensem" seperti aku banyak,tetapi yang lebih hensem memang ramai.
Lelaki yang terpilih boleh memimpin lelaki dan juga wanita,tetapi wanita yang terpilih hanya boleh memimpin untuk kaum wanita sahaja...tak perlua dihuraikan secara terperinci... cuma lihat sahaja bila solat berjemaah..
Lelaki yang baik adalah "Dambaan setiap wanita"..
Sebenarnya mudah jer nak mengenali perangai lelaki yang dikenali..perkara asasnya..dimana anda mengenali lelaki tersebut???... sekiranya kita hendak mengetahui tabiat dan perangai maka bermusafirlah dengan lelaki tersebut.. kaedah bermusafir akan diperjelaskan kemudian....
Bagaimana nak mengenali ciri2 lelaki yang baik?..
Lelaki yang baik menpunyai ciri2 berikut.

1.Suka Kepada haiwan.
Lelaki yang menpunyai kesukaan kepada haiwan peliharaan menpunyai ciri2 lelaki yang pengasih dan mengambil berat serta tahu menilai erti kasih sayang,tetapi ianya bergantung haiwan apa yang mereka gemari.

2.Suka kepada kanak-kanak.
Jika teman lelaki anda sukan kepada kanak2 ini bermakna mereka menpunyai jiwa dan sanggup memberikan perhatian dan kasih sayang yang tidak berbelah bahagi kepada anda.. jika seorang lelaki menangis apabila melihat penderitaan kanak2 itu mengambarkan mereka menpunyai sifat dan naluri tanggungjawab yang tinggi..jangan lepaskan lelaki seperti ini.

3.Menyayangi ibu.
Seorang lelaki memang akan menyayangi ibunya lebih dari segalanya,sebenarnya perkara ini tidak digemari oleh wanita kerana sudah menjadi fitrah wanita tidak mahu berkongsi kasih sayang lelaki kepunyaannya dengan wanita lain,walaupun wanita itu adalah ibu kepada lelaki tersebut..cuma lagi wanita perlu pandai membezakan antara lelaki yang menyayangi ibunya ataupun lelaki "anak mak" iatu tidak menpunyai kepandaian untuk memutuskan keputusan tentang dirinya, segalanya bergantung kepada "maknya".. bagi wanita pula jangan sesekali mempertikaikan lelaki yang menyayangi ibunya kerana suatu hari nanti anda akan menpunyai anak lelaki yang menyayangi ibunya.

4.Memandu
Lelaki sebenarnya akan memperlihatkan sikap yang sebenar ketika mereka memandu, asa masanya kita lehiat seorang lelaki yang berhemah dan bersopan diluar, dan apabila mereka memandu,sikap mereka akan terus berubah, sebenarnya untuk menilai perangai lelaki disinilah tempatnya iatu ketika mereka memandu kenderaan.

5.Menyaksikan sukan yang mereka minati.
Disini jua tempat sebenar bagaimana seorang wanita boleh menilai apa sebenar perangai lelaki, lelaki tidak akan teragak-agak untuk memperkatakan tentang perlawanan sukan yang mereka saksikan..bagaimana mereka meraikan kemenangan dan juga apa keadaan apabila pasukan yang mereka sokong itu kalah.

Sebenarnya banyak lagi perkara2 yang anda sebagai wanita boleh menilai perangai lelaki, cuma jangan tersalah nilai pada pandangan pertama kerana lelaki "Buaya" memanag pandai memperdayakan mangsa melalui penampilan....... sekian.... sekadar coretan untuk berkongi...

Sabtu, 11 Februari 2012

FB punya Citer...Kasanova Facebook

Dengan Kecanggihan teknologi sekarang khususnya dalam komunikasi membuatkan aku kekadang rasa seperti ketinggalan seperti tertinggalnya aku ketika nak menghadiri satu temuduga di Bukit Jalil disuatu ketika dulu..Ketinggalan Komuter lantaran kebinggungan dengan Star LRT...
Dunia tanpa sempadan itulah gelaran yang tepat bagi menceritakan keadaan sekarang..kalau dulu untuk berhubung dengan jiran sebelah rumah terpaksa pergi kepintu dapur..itu bagi perempuanlah hehehe.. tapi sekarang hanya dihujung jari dan didalam selimut pun boleh berinteraksi dengan jiran sebelah..itu yang sebelah..yang dihujung dunia pun boleh.. belum lagi cerita yang "paranormal".. kononnya boleh berhubung dengan yang dah lama meninggalkan dunia ini.
Aku sebenarnya telah diperkenalkan dengan Facebook ini semenjak tahun 2005 lagi..ketika itu aku rapat dengan seorang Jurutera tempat aku bekerja ketika itu, sememangnya dia adalah antara yang pakar dalam bidang IT walaupun dia lebih kepada Teknologi Atom dan mekanikal..ketika itu aku hanya ada akaun FB jer. dan sambutannya tidaklah sehebat 3 tahun kebelakangan ini..sejak tahun 2009 FB ini telah mengalami satu perubahan yang agak ketara dan mendapat perhatian menyeluruh dari masyarakat dunia..kalau dulu pengguna akaun FB ini banyak dari negara India.. perggghhhh memanglah india hebat dalam bidang IT nie..
Sekarang ini,ramai orang menjadikan FB sebagai tempat meluahkan isi hati umpama "Diary" segalanya dicatatkan di "pos" di status..cuma bezanya dulu kita mencatatkan semua dalam diary dan hanya kita membacanya dan diary itu merupakan rahsia kita..tetapi sekarang dengan FB satu dunia tahu apa yang kita rasa..
Fenomena ini sebenar telah meruntuhkan tembok "malu" yang dalam diri kita, dan kesempatan ini diambil oleh sang kasanova ataupun "KASANOMEN"... mereka menjadikan wanita2 yang kesepian sebagai mangsa tanpa disedari melalui post wall.Ramai di antara wanita tidak menyedari bahawa mereka telah "membogel" kan diri mereka untuk tatapan umum.bukan bermakna bogel tanpa seurat benang tapi membogelkan perasaan.
Sudah menjadi lumrah bahawa skill menipu itu tiada pada ramai wanita..kalau ada pun mereka hanya boleh menipu hanya untuk hari ini dan esok tapi bukan untuk lusa dan hari seterusnya..
Apabila sudah terperangkap, seorang wanita akan mula bercerita dan disini akan tersingkap dan runtuhnya tembok malu yang saya perkatakan tadi..maka akan berakhirnya status itu kepada kecurangan kepada yang tidak seharusnya curang...
Sebenarnya wanita itu lemah dengan ayat2 cinta yang memujuk rayu..keras sewalnya tapi akhirnya akan cair..percayalahhhh!!!!... umpama kerak nasi.. akan lembut jua jika lama terendam di air..
Bagaimana kaedah untuk menghidari..jawapannya mudah je.. kerana ianya ada pada diri anda sebagai seorang wanita.......bukan betina....




Rabu, 8 Februari 2012

TAK APALAH NAK WAT CAMANA

Masuk bulan Feb 2012 Stesen tempat kerjaku www.manis.fm masih lagi beroperasi dari Wisma Manis Kota Bharu dan dijangkakan kami akan berpindah bila2 masa sahaja dari sekarang.. ramai jua yang bertanya apakah frekuensi akan berubah.. yang pastinya tetap sama..kalau berubah pun dijadikan satu Frekuensi je untuk siaran pantai timur dan dengarkan online boleh terus ke http://www.manis.fm/?player=true ..
Tanpa ku sedari telah lama jua akan bekerja di stesen ni walaupun banyak juga tawaran2 dari tempat lain tapi memikirkan aku tak mahu keluar dari Kawasan Pantai Timur buat masa ini...jadi KIV je lah..
Antara keseronokkan bekerja di Manis.FM nie ialah berkenaan dengan lagu..kalau Di stesen Radio Swasta yang lain susunan lagu disiap sediakan oleh Music Director..Kat sini bebas sikit jadi masalah kongkongan berkurangan walaupun pada hakikatnya terma dan syarat penyiaran harus dipatuhi,,itu memanggglahhhh.. Kerana lagu yang pelbagai dan agak "masyuk" bagi penduduk pantai timur..kemana saja aku pergi bila ditanya mengenai siaran radio tempat aku bekerja..mereka kata lagu semer best..cuma quality agak kurang... quality dari segi penerimaan..itu memang diakui..almaklummmm sajalah kan... Tentang Deejay tu biasalah pendengar ada hak memilih siapa yang mereka nak dengar..siapa yang bagi mereka menghiburkan...yang pastinya setiap Deejay ada pengikutnya..cuma ramai dengan tidak aje.
Bekerja di Kota Bharu nie..banyak jugalah aku menghadirkan diri dengan pelbagai aktiviti samada yang berkaitan dengan tempat kerjaku atau tidak.Tapi kebiasaannya semuanya berkaitan tentang pengacaraan.Aku dapat mengenali perbagai lapisan masyarakat..mana yang berfikiran agak liberal mudahlah sikit untuk berinteraksi manakala yang autodoks tu aku buat2 dek aje..maklumlah!!!! bukan senang nak bawak diri ditempat orang yang penuh dengan semangat "kekitaan" kot mana pun..luar tetap luar.. tapi yang pastinya kalau kita tak buat hal..takkan orang nak wat hal dengan kita...ataupun kalau ada yang cuba provok... buat2 tak tahu je..
Pengalaman yang mungkin tidak ku  lupakan.. ialah dihalau ketika mahu mencedok nasi dalam pinggan.. di salah satu program anjuran Sebuah kelab.. Kelab ni pada mulanya sentiasa mendapat liputan meluas dari rakan2 sekerjaku..almaklumlah mereka tak kena yang kena aku...
Waktu itu aku dengan rakan setugas Deejay Ewan menghadiri diri disatu majlis.. kerana sebelum majlis tersebut rakan2ku yang lain selalu bercerita mengenai majlis. Tambahan pula Pengerusi Kelab tersebut memang kenalan rapat..
"Para Tetamu bolehlah mengambil makanan yang disediakan dibahagian belakang".. begitulah pengumuman yang dibuat oleh Pengerusi Majlis Pada malam tersebut. Apalagi aku dengan si Deejay Ewan pun mengambil pinggan dan beratur.. bila tiba "turn" kami.. ada suara yang menghendik sambil memandang tepat ke wajahku.." Ooooii tak reti bahasa ke..VVIP tak tiba lagi..siapa suruh memandai ambil makanan".... Perghhhhh aku rasa cam nak campak je pinggan yang ada nasi kuah kari kemuka orang tu...Walhal insan yang berkata demikian,bukan aku tak kenal dan dia bukan tak kenal kami..kalau tak kenal aku mungkinlah sebab aku tak popular tapi kalau tak kenal dengan Deejay Ewan ..memanggggg nawokkk...
Emmm..majlis bermula...Pengerusi mengucapkan terima kasih kepada Stesen Radio yang menguar-uarkan program tersebut....makkkk aaaaiii... tak disebut pun stesen radio tempat aku kerja... padahal berbuih2 macam orang kena sawan rakan2ku bercerita dan mempromosikan majlis tersebut.. Kalau dengan Aiman Lim, rakanku itu kecik2 mata bila bercerita... bila Ira Fathiran...gincu dibibir sampai pudar warna.. begitu jua dengan rakan2ku yang lain...
Dalam hatiku pun berkata " Tak apalah nak wat camana"... kan kan kan..sambil berjalan ke kereta dan terus memecut laju pergi kedai " Senoh janda"........itulah antara coretan memori yang akan kukenang.

Jumaat, 3 Februari 2012

AWAN NANO PUNYA CITER


Aduhai!!!! banyak pulak yang bertanya "Apa itu Awan Nano" Semenjak lagu " Awan Nano" memenangi AJL terbitan TV3 baru2 nie.. camana aku nak jawab ye... aku bukan ahli Geografi..
Tapi lagu tu memang "best" dengan lirik yang penuh bermakna dan membolehkan beribu terjemahan melalui abstrak nyer senikata.. Lagu yang akan menjadi siulan waktu ini. dan pastinya dalam masa 10 tahun lagi akan terus diminati, seperti mana karya2 M.Nasir sebelum ini...Mengangkat tema kemasyarakatan yang rapat dengan orang melayu... memangggglah mudah tersentuh...
Jadi Aku jawablah persoalan mengenai awan tu erk...MAAF lah kalau jawapan ku tidak menepati apa yang ditanya...

PENBENTUKAN DAN JENIS-JENIS AWAN
Troposfera adalah tempat berlakunya pembentukan awan pada bahagian bawah atmosfera.
Hampir keseluruhan awan terbentuk di bahagian tersebut. Terdapat dua kumpulan besar awan:
1) Kumulus ( Cumiliform )
2) Berlapis-lapis ( Stratiform )

Kandungan kelembapan dan kestabilan atmosfera mempengaruhi saiz, bentuk dan warna. Terdapat tiga peringkat atmosfera yang dibahagikan mengikut garis lintang, paras ketinggian dan kekerapan kewujudan awan-awan tertentu. Manakala awan pula diklasifikasikan kepada 10 jenis yang tergolong ke dalam peringkat-peringkat tertentu:
1) Stratokumulus dan Stratus : Awan Peringkat rendah
2) Altokumulus : Awan Peringkat pertengahan
3) Sirus, Sirokumulus dan : Awan Peringkat tinggi
Sirostratus

Awan-awan berkecenderungan mengembang dari satu peringkat ke peringkat lain seperti berikut:
1) Altostratus : Awan Peringkat pertengahan tetapi boleh mengembang
ke peringkat tinggi.
2) Nimbostratus : Awan Peringkat pertengahan tetapi boleh mengembang
ke peringkat tinggi dan rendah.
3) Kumulus dan Kumulosnimbus : Awan Peringkat rendah tetapi boleh mengembang
ke peringkat pertengahan dan tinggi..

Kalau dah begitu keadaanya, mana dia "Awan Nano "... Aduhai....
Tak ramai antara kita memperdulikan kehadiran awan dilangit..tak ramai yang menghargai akan kewujudannya.. Tapi tidak bagi masyarakat Nelayan yang menjadi awan sebagai asas untuk mereka turun kelaut, dari segi jumlah ikan,keadaan cuaca dan laut semuanya bergantung kepada keadaan awan..  Alaaaa..tak jawab lagi apa tu awan nano..nanananannonono...
Bila bahang mentari begitu terik membakar pipi... huhh patutlah panas..awan tak x ada... bila malam terasa dingin... oooo..awan nipis je...
"Hari nak hujan nie"...." mana kau tau"... tu awan dan hitam...tanya pada awan apa sebab hujan..berarak awan kelabu,mengekori langkahku..sepanjang kehidupan yang penuh cabaran....lirik lagu tu sebenarnya..
Persoalan Awan Nano tidak lagi dijawab....eemm..sebenarnya awan nano itu kehadiranya kita tak rasa..tp bila dia tak ada baru kita tercari-cari.... bila kita menyedari dan ambil tahu tentang kehadiran awan.... itulah awan nano... rintik rintik air yang terbentuk dalam proses sejatan..camana erk..KUASA ALLAH TIADA MAMPU TERCAPAI OLEH AKAL MAKHLUK"...

KISAH AKU ANAK PENEROKA ( SIRI 4 )

AKU MAKIN RAPAT DENGAN ABAH. Setelah peristiwa pokok sawit layu dan mati, hubungan aku dengan abah agak rapat,pokok sawit tersebut terl...