Jumaat, 8 Februari 2013

BUKAN MUDAH SEBENARNYA

Perkongsian itu orang kata tandanya kita mengambil berat, tetapi apa makna yang tersirat di sebalik kata-kata tersebut sebenarnya, dalam hal ini aku sendiri tidak pasti apa sebenarnya istilah " Sharing is caring" ni, Dalam satui sudut yang lain pula, kita sering memberikan nasihat kepada orang yang tidak sepatutnya kita nasihat kerana dia bukan nak mendengar nasihat darii kita tetapi memerlukan pertolongan dan yang selebihnya kita suka memberikan nasihat tapi,dalam masa yang sama kita tidak suka mendengar nasihat dari orang.
Bezanya apabila orang menyayangi kita dia akan memberika nasihat tanpa dipinta, dan nasihat itu akan sentiasa berulang pada benda dan cerita yang sama, tapi kita tidak pula mengucapkan terima kasih tetapi kita kata orang itu membebel dan menyakitkan telinga... sedikitpun kita tidak menghargai.
Dalam erti sebenarnya nasihat itu datangnya dari hati dan ke mulut, dan kita yang mendengarkan dari telinga terus ke hati..ramai yang tidak memahami dan tidak mahu untuk faham atau sekadar buat tak faham.... inilah yang dinamakan "ego"... meletakkan ego terlalu tinggi kekadang boleh merendahkan martabat.. tanpa kita sedari kita akan mula menghina tanpa disedari.
Sebenarnya bukan mudah........................ untuk orang menerima kita dan kita menerima orang lain dalam kehidupan.

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...