- PENGERTIAN PERSONALITI
- JENIS-JENIS PERSONALITI
- a. Extrovert : lincah, cakap banyak, inovatif, aktif, bersosial, optimis
- b. Introvert : pendiam, pemalu, tidak yakin, sosial terhad, suka bersendiri
- c. Ambivert : gabungan extrovert dan introvert
- PERANAN GURU DALAM MEMBANTU KANAK-KANAK INTROVERT
- Libatkan murid dalam program yang banyak pergerakkan
- Kaunseling dan motivasi
- Banyakkan aktiviti kumpulan
- Beri galakkan, penghargaan, jawatan-jawatan penting, dan sebagainya
- Guru memberi perhatian yang lebih sedikit daripada kanak-kanak lain
- FAKTOR-FAKTOR WUJUDNYA PERSONALITI YANG BERBEZA
a) Perspektif islam
Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa faktor-faktornya ada 3, iaitu:-
- i. Hati
Lubbun: introvert
Fuddan: ambivert
- ii. Akal
Dewasa (fikir,lihat,analisis) : ambivert
Tua (fikir,lihat, analisis lebih mendalam) : extrovert
- iii. Nafsu
Mardhiah : extrovert dan ambivert
Kamilah : ambivert (untuk para Rasul)
Menurut Imam Al-Ghazali juga, tahap berfikir manusia ada 3:-
- Akal taakul (sederhana) : extrovert
- Akal tadabbur (lebih tinggi) : ambivert
- Akal biasa (lemah) : introvert
Sigmund Freud (1856-1936) , mengatakan bahawa faktor-faktor personality berbeza ada 3:-
- i. Id (sedar)
Prinsip personaliti:-
- Mempunyai hubungan naluri dengan individu
- Disorong oleh psikoanalisis bawah sedar
- Wujud secara semulajadi
- Berorientasikan kepuasan
- ii. Ego (pra sedar)
Prinsip personaliti:-
- Melibatkan persepsi seseorang tentang harga diri
- Terbentuk daripada pengalaman
- Tidak wujud secara semula jadi
- Berkembang berperingkat
- Mempengaruhi personality seseorang
- iii. Superego (bawah sedar)
Prinsip personaliti:-
- Melibatkan fikiran bawah sedar yang menyedarkan seseorang tentang baik dan buruk
- Rasa bersalah jika buat silap
- Terarah kepada nurani hati
- Impak asuhan ibu-bapa, belajar dari masyarakat, nilai daripada apa yang di lalui
- Penentuan tingkah laku moral
Tiada ulasan:
Catat Ulasan