Jumaat, 21 Mei 2010

PERISTIWA DI BULAN MEI

Bulan Mei ini sebenarnya banyak sangat sambutan bagi memperingati sesuatu peristiwa bermula dengan sambutan hari pekerja,kemudian dengan hari jururawat,hari ibu,hari guru dan sebagainya..semuanya adalah mengingatkan kita sesuatu peristiwa,bukan semua dari kita ini pelupa tapi kebanyakannya mudah lupa.
Sebagai Penyampai sebuah Stesen Radio aku cubalah untuk memeriahkan setiap sambutan itu sendiri dalam lingkungan dan ruang pemikiran.
Tetapi peristiwa terbesar yang aku rasakan.yang perlu generasi aku dan pewaris kepada generasi ini kejadian 13 Mei 1969.Peristiwa hitam yang membangkitkan dan seterusnya menyedarkan bangsa aku ini,betapa Melayu itu tidak selamat dan terancam pada bila-bila masa,tidak salahnya bagi aku bangsa melayu itu menjadi rasis,sebabnya ini tanah air kita,inilah negara yang ditunjangi oleh bangsaku sendiri.Walaupun kita merasa bangga kerana ada bangsa kita telah ke bulan,telah ke kutub dan telah kegunung malah mengelilingi laut secara persendirian,tapi persoalannya berapa ramai?...Bukan dengki dengan dengan bangsa lain tapi sekadar bertanya dan bermonolog..
Bangsaku ini sebenarnya masih lagi memerlukan perlindungan yang sewajarnya untuk berdiri supaya tidak rebah tersungkur.Petani masih lagi perlu diberikan benih,nelayan masih lagi disuakan perahu,penoreh masih lagi ditunjukkan pelan...
Bangsaku ramai yang telah jadi jutawan,tapi berapa ramai yang sanggup berkongsi kekayaan mereka itu dengan orang lain,ramai bangsaku telah laju kedepan,tapi pernahkan mereka melihat yang telah mereka tinggalkan.
Lihat sahaja bangsaku di singapura,dimanakah kedaulatan mereka sebelum ini yang sangat dibanggakan,tengok saja bangsaku di seberang sungai golok,keperitan mereka tidak pernah pudar,jerihnya bangsaku di mindanau demi sebuah kebebasan..
Cuma aku tertanya-tanya perjuangan apakah yang dilaungkan oleh segelintir dari mereka yang berpaksi kepada nama dan kebebasan,Kalau penentangan akan menghancurkan bangsa apa makna itu semua,kalau kebebasan akan melenyapkan bangsa apakan itu yang kita mahukan..
Apakah nasib Generasiku pada masa depan,adakah mereka masih lagi menpunyai negara seperti kita???...

2 ulasan:

NaqeebLukhman berkata...

tak pooo la lepas ni kita pakat2 kayoo belako huhuhu

Cak Lam berkata...

http://caklam.blogspot.com/2010/05/loghat-pahang-kembali.html

MAKAN LAJU RISIKO PENYAKIT JANTUNG,STROK,DIABETES

Rupanya cara kita makan pun boleh menjadi punca penyakit selain apa yang kita makan,baca artikel yang dipetik dari BERNAMA ini, mungkin bole...