Khamis, 17 Jun 2010

PENYAMPAI......

Emm..aku mencoretkan sesuatu hari ni..nak citer pasal hal diriku jer..tidak berkaitan dengan orang lain..Sekarang ni musim cuti sekolah,jadi banyaklah majlis kenduri kahwin dan juga karnival..Sekarang juga musim piala bolasepak piala dunia.
Adalah jugak majlis kenduri aku sempat pergi,dan banyak juga yang tak mampu untuk aku pergi kerana waktu aku bersiaran Jam 2.00 ptg...Aku di kenali sebgai penyampai radio..jadi bila aku pergi kenduri adalah juga yang mintak aku tolong jadi dj dirumah orang kenduri kahwin..Perkara ini tak menjadi masalah bagiku kerana aku pernah melakukan..tapi apa yang nak aku ceritakan disini ialah tentang bayaran..aku pernah menjadi Dj rumah orang kawin dengan mendapat bayaran RM50 untuk 4 jam..bayangkanlah...tapi aku tak kisah dengan bayaran sebabnya yang penting majlis itu meriah..
Kemudian disuatu hari yang lain ada pulak jemputan untuk aku memeriahkan satu karnival..pada asalnya aku dijanjikan bayaran RM300 sejam dan aku diperlukan berada disitu selama 3 jam..Dan diakhir karnival aku menerima bayaran sebanyak RM 1200...aku pun bertanya kenapa lebih..pihak penganjur mengatakan yang mereka berpuashati dengan cara penyampaian..wahhh!!!! yang paling penting mereka menghargai..
Selang dua hari selepas karnival aku diundang pula untuk majlis perlancaran Cafe Bolasepak..Ramai jugalah pemain-pemain standard negeri yang datang..untuk sejam aku dibayar RM700...perghhh..mereka kata profesional Fees..
Apa yang aku ingin ceritakan bukan jumlah bayaran..tapi anggapan mereka tentang seorang juruacara majlis.. walaupun sebagai dj rumah orang kahwin,bakat dan kreativiti tetap diperlukan..begitulah seterusnya..apa yang penting untuk pergi mengacara sesuatu majlis kita seharusnya membuat persediaan atau sekurang-kurangnya ada pengetahuan asas..
Cuma Bezanya di majlis terbuka kita dapat melihat audiens jadi senanglah untuk kita tackle atau catchup mereka..tapi bila Menjadi DJ radio..kita tak tahu siapakah golongan pendengar kita..itu sebenarnya cabaran yang dihadapi noleh penyampai radio..tidak boleh terlalu memperbodohkan diri dan tidak juga boleh untuk menunjukkan yang kita ni pandai...kena ada keseimbangan dalam penyampaian..jangan terlalu kepoh dan terlalu pasif....sekian...

2 ulasan:

zulkbo berkata...

salam..
jangan byk makan
kerbau lembu weh
naik perut tu nanti
he he he

ainazarina berkata...

hhahahhaha bagus2...teruja baca ni,,semangat jer....

ENAM JALAN BAHAYA DI KELANTAN.

Enam laluan dikenal pasti sebagai laluan yang kerap berlaku kemalangan  di Kelantan, perkara ini ditegaskan oleh Ketua Polis Kelantan Deputi...