Jumaat, 5 November 2010

APABILA ANAK2 PANDAI BERBOHONG......

Dalam kesibukan harian aku sebagai Penyampai radio (Deejay) sempatlah juga aku menghadiri satu bengkel.Memang pada mulanya aku menghadiri bengkel ini kerana undangan untuk menjadi pengacara majlis tetapi kerana bengkel ini disampaikan oleh mereka yang pakar jadi aku pun turut serta,sekurang2nya boleh juga menambahkan pengetahuan..
Ramai diatara kita ini memang selalu bercakap bohong,walaupun alasan bohong tetap bohong dan ianya adalah penipuan yang dilakukan oleh penipu dan ramai yang tertipu,bagi kanak-kanak kenapa mereka menipu,dari apa yang aku fahami melalui bengkel ini ialah:-Punca anak-anak berbohong..
1.TERLALU PERCAYAKAN ANAK-ANAK.
Ada ibubapa yang memberikan sepenuh kepercayaan kepada anak-anak mereka walaupun pada usia yang harus diawasi pergerakan mereka,Contohnya seperti yang dipamerkan dalam cerita ANAKKU SAZALI..jadi berikan kepercayaan pada anak-anak tapi pada masa yang sama kenalah ambil tahu.

2.TERLALU KERAS TERHADAP ANAK-ANAK.
Anak-anak mudah belajar,jika dibuat salah terus dimarahi tanpa usul periksa oleh ibu bapa ada juga yang terus mengherdik anak-anak jika membuat salah,untuk mengelakkan dimarahi anak-anak akan berbohong,pleh yang demekian ibubapa kena menasihati anak-anak supaya tidak mengulagi kesilapan dan menerangkan apa yang sebenarnya salah..

3.ANAK-ANAK TIDAK MAHU DIPANDANG RENDAH.
Setiap anak2 menpunyai perlakuan yang berbeza,ada yang lemah lembut,gopoh gapah,kasar dan sebagainya dalam membuat sesuatu perkara,oleh keadaan keadaan mereka ini yang berbeza seringkali mereka melakukan kesilapan dan kesalahan,bagi mengelakkan mereka dimarahi jadi mereka akan berbohong menuding kepada yang lain,ada juga ibu bapa yang membandingkan anak mereka dengan anak orang lain,jadi tidak hairanlah anak-anak akan menipu dan berbohong untuk mendapat pujian dari ibubapa.
 Dan banyak lagi sebenarnya tetapi intipati pada keadaan diatas. untuk menggelakkan anak-anak terus berbohong ibubapa seharusnya...:-
1.TANAMKAN JIWA TAUHID YANG PADU PADA ANAK-ANAK
2.BERIKAN NASIHAT
3.BANTU ANAK-ANAK MELIHAT DIRI MEREKA DALAM KEADAAN YANG LEBIH POSITIF
4.TIDAK MEMBANDING-BANDINGKAN MEREKA
5.BACAKAN KISAH ATAU CERITAKAN KISAH-KISAH MOTIVASI
6.POSITIF TERHADAP ANAK-ANAK.

Anak-anak adalah anugerah dan pada masa yang sama merupakan amanah yang dipinjamkan.Segala bentuk pengajaran dan pembelajaran kepada anak-anak kesannya bukan sahaja pada mereka tetapi juga kepada ibubapa,kalau tidak manakan ada anak-anak yang menghantar ibubapa mereka ke rumah tumpangan ataupun rumah orang2 tua.Lapang dada,lapang fikiran dan sejuk hati bila melihat anak-anak kita menjadi orang yang soleh atau solehah..Ingat...Ayah kencing berdiri,anak berlari,cucu kencing berlari berganti2...
Sekian untuk kongsian bersama....

1 ulasan:

zulkbo berkata...

salam..
betul tu..sayang anak..tangan-tangan kan..tapi biarlah berpada..begitu juga sayang-sayang juga tapi jagan jadi macm citer Anakku Sazali..

CATATAN SEORANG LELAKI.

Mungkin catatan ini ada unsur 18sx tetapi begitulah,lebih baik jujur dari menjadi hipokrit.Zaman sekarang semua perkara mahu dikongsikan di ...