Khamis, 26 Mei 2011

MENGENALI PERSONALITI MELALUI TULISAN

Ilmu dalam alam semesta ini memang luas,selagi kita rajin mencari selagi itu kita akan rasa betapa cetek dan dengkalnya ilmu yang kita ada, Melepak bersama seorang insan yang Bernama Ustaz Haji Sulaiman,seorang pesara guru dari Kampung Merkang Pasir Putih Kelantan dan kini merupakan Penceramah Agama, beliau mahir dalam nahu bahasa arab,indah bahasa Al-Quran itu memang mengasyikkan bila mendengar dari seorang yang mahir dan sememangnya menjadi tempat rujukan bagi yang dahagakan ilmu, salah satu cabangnya ialah seni tulisan Khat.Fahamlah aku apa sebenarnya...dan suka aku kongsikan dengan rakan2 membaca Blog aku nie.Kita kongsi perkara yang baik.

Berhubung dengan rahsia melalui tulisan, menurut pakar motivasi ia terbahagi kepada dua kategori iaitu :


Pertama : Tekanan
i. Tekanan yang kuat : Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas. Maka dia adalah seorang yang sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif.
ii. Tekanan yang ringan : Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas. Dia adalah seorang yang kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit.

Kedua : Bentuk Tulisan
i. Tulisan yang bulat-bulat : Semua huruf ditulis dengan bulat. Dia adalah seorang yang emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif).
ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper. Tulisan yang angular dan sharp. Dia adalah seorang yang rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical).

Kesimpulannya,rakan2 yg membaca akan tahu dimana kedududukan diri sendiri,bukan orang lain yang mentafsir tapi diri sendiri,kerana kita yang kenal diri kita.Bila kita kenal diri senanglah untuk kita mengenali orang lain dan orang mudah mengenali kita tetapi perkara yang paling penting " KENAL DIRI MAKA AKAN KENAL TUHAN"....Sekian.

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...