Sabtu, 26 Mei 2012

TOK JANGGUT SIRI 4

Tok Janggut ataupun Mat Hassan menpunyai darah pahlawan yang diwarisi dari Ayahandanya iatu Panglima Munas ( Munah ) darah yang satria yang semasa hayat begitu berpegang teguh pada Rukun Islam dan Rukun Iman, Semangat kesetiaan pada kawan dan taat kepada Raja,
Panglima Munas telah mati terbunuh bersama dengan Mat Tahir iatu Abang kepada Mat Hassan ataupun Tok Janggut…………………
Setelah Pemberontakan Pahlawan Pahang menentang Penjajahan Inggeris gagal pada tahun 1891, Dato Bahaman telah melarikan diri ke Ulu Kelantan, Ketika Panglima Munas mengiringi Baginda Long Mansor berburu di Hulu Sat mereka didatangi oleh Dato Bahaman dan rombongan untuk meminta perlindungan dan perkara itu dipersetujui oleh Baginda Long Mansor dan mengarahkan Dato Bahaman dan ahli keluarganya berlindung di rumah Tengku Ahmad..
Berita tentang kedatangan Dato Bahaman dan pengikutnya ke Kelantan telah diketahui oleh Sultan Mansor yang memerintah Kelantan.. Baginda sultan meminta baginda Long Mansur memberikan perlindungan kepada Dato Bahaman.Tapi hakikatnya Sultan Mansor menpunyai hasrat lain, iatu melenyapkan terus kuasa Keturunan Long Gaffar.
Sejak itu tinggallah Dato Bahaman dibawah perlindungan Long Mansor.Dato Bahaman dan pengikutnya seramai 12 orang telah membuka penempatan di Sungai Ampul cawangan dari Sungai Lebir Hulu Kelantan.
Berita tentang Dato Bahaman mendapat perlindungan dari Kelantan telah diketahui oleh pihak Inggeris, dan meminta Sultan Kelantan menyerahkan Dato Bahaman, Sultan menyatakan kepada Pihak Inggeris bahawa Kelantan adalah negeri bawah naungan siam, Kemudian Inggeris meminta Siam untuk menyerahkan Dato Bahaman.
Ketika Pihak Inggeris yang dibantu oleh tentera siam  mengepung penempatan Dato Bahaman bagi menangkap beliau di waktu Maghrib, Dato Bahaman telah menggunakan Lembing yang diberi nama “ BERINGIN” yang berupa daun sireh, dengan mencacak lembing tersebut ketanah, maka tentera Siam dan Inggeris seakan dipukau, Dato Bahaman dan pengikutnya melarikan diri ke Marang Trengganu.
Diatas kegagalan tersebut, pada keesokkan harinya Tentera Siam telah ke Machang dan menangkap baginda Long Mansor, Tengku Ahmad, Pak Nik Ya, Dato Lela Perkasa Lundang dan Tuan Tabal sebagai galang ganti. Mereka dibawa ke Kota Bharu kemudianya di bawa ke Bangkok untuk ditahan dalam penjara selama 3 tahun , maka muslihat Sultan Mansor untuk menghapuskan Long Mansor keturunan Long Gaffar telah menjadi.
Selepas baginda Long Mansor dan Tengku Ahmad ditangkap dan dipenjara, Long Demor dilantik menaikki Takhta dengan menggunakan gelaran Seri Maharaja Jeram dan pusat pemerintahan di Jeram Pasir Puteh, Panglima Munas terus menaburkan bakti dibawah pemerintahan Seri Maharaja Jeram.
Kemudianya berita dari Bangkok mengatakan Baginda Loang Mansor telah mangkat akibat sakit barah, tetapi sebenarnya itu adalah helah siam semata-mata. Panglima Munas mendapat tahu dari Tok Kancil bahawa Baginda Long mansor telah dibunuh.
Keadaan ini membuatkan Panglima Munas bertambah marah dan beliau mahu membalas dendam
Ikuti Kisah Seterunya Dalam Tok Janggut

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...