Khamis, 13 Januari 2011

AKU DAN ENCHU.....

Berjumpa Kembali..diluang masa jua tuk aku meneruskan cerita..tapi sebelum itu, keterangan gambar di atas..Perempuan yang cantik manis dalam Gambar ini ialah Duduk dari kiri Anita,Sharifah Norha dan Hafizah..Manakala yang berdiri Norhayati,Cikgu Ahmad Sudin Rohani dan Zubaidah..Mereka semuanya ini adalah rakan sekelas denganku..Semuanya cantik2 belaka dan manis2..Ada Kisah sebenarnya antara aku dengan mereka ini semua..
Berbalik kepada cerita keakraban ku dengan Enchu Zuki, sebelum itu Al-Fatihah untuk Ayahanda Enchu..
Saban hari aku dengan Enchu makin rapat..ialah rapat seorang anak dengan seorang ayah..bukan rapat kerana Enchu selalu beri makanan bekalannya,Kadang2 Enchu bercerita denganku seolah2 aku nie sebaya dengannya..tentang cerita keperitannya untuk membesarkan anak2nya.Menghalakan nasib anak nya kepada yang lebih baik..menjadi insan yang baik2.."Enchu..kalau boleh nak anak2 Enchu jadi orang yang pandai2 tak mahu ikut jejak langkah Enchu..dan yang penting semua jadi orang yang beriman..yang boleh doakan Enchu"..itu antara perbualan enchu..dan aku sentiasa menjadi pendengar yang setia..dalam genangan airmata dia pernah menceritakan padaku perihal anaknya yang tak mahu kesekolah kerana tak ada basikal...aku yang berumur 13 tahun pun berkata padanya " Biasalah Enchu!!!!..budak2 mana dia tahu susah senang orang tua"..Pergghhh ayat cam tu leh keluar dari mulut ini...lantas dipeluknya aku..
Di Belakang sekolah ku ada satu Paya yang luas,Paya Kangsar Namanya..sebenarnya aku dan Enchu selalu tahan Lukah kat belakang tu..curi2 keluar dengan dia waktu petang..dan hasilnya dijual kat seorang Pakcik namanya Pakcik Mat...rahsia tu aku pendam hingga ke hari aku menulis nie..Sebenarnya banyak kerja yang Enchu lakukan tapi dia wat cool je..sebab tak mahu nampak macam orang sesak..dan yang penting tak mahu anak2nya malu dan hilang fokus terhadap perlajaran...Besar Sungguh harapan Enchu terhadap anak2nya terutama pada Enceli yang diharapkan akan menjadi perintis..
Suatu hari aku nak pergi beli Manila Kad..Koperasi sekolah tutup pulak masa tu..aku pun minta ngan Enchu nak Pinjam Motor Honda Cup beliau...Jarak Asrama dengan kedai yang berhampiran ialah lebih kurang 2km..Kedai tersebut kepunyaan seorang yang bernama Mat Nor Kopek...hehehe..kelakar jer namanya..dia nie selalu tak berbaju dan Kopek dia besar..sebab itulah dia mendapat gelaran sedemikian..Sewaktu hampir sampai aku beselisih dengan seorang Pemuda kampung ( Tak perlulah aku sebutkan namanya ).Pemuda tersebut selalu juga datang kesekolahku waktu petang untuk main bola..Pemuda tersebut menyorokkan sesuatu dibawah pokok koko.Apabila melihat diriku dia terus lari..eeemmm..aku pun tak amik hal sangat..Sesampai saja aku kedai tersebut..Kecoh!!!!!!...duit dalam laci kedai Pakcik Mat Nor Kopek tu hilang..sebenarnya kat kedai Pakcik Mat Nor nie..tempat orang lepak main catur..yang mana buah ( bidak) dibuat dari kayu...kiranya otai jer yang lepak kat situ..selepas membeli Manila Kad..aku pun pulang ke asrama..dan kejadian itu aku ceritakan Kat Enchu...
Tanpa berlengah aku dan enchu ke pokok kelapa tersebut..alangkan terperanjatnya kami bila mendapati ada duit dalam plastik yang nilainya RM87.00..Kemudian Enchu mengajak aku mencari pemuda tersebut...bila terserempak dengan pemuda tersebut Enchu telah memberikan tazkirah...hahahaha..sambil2 2 Enchu mengalirkan airmata..dan pemuda tu apalagi...bukan saja mengalirkan airmata tapinya..meraung...dan Enchu meminta pemuda tersebut memulangkan kembali wang tersebut dengan ditemani oleh kami...Cukuplah dulu Setakat nie..Nanti aku ceritakan pulak..bagaimana Enchu memujukku sebab tak dapat menyertai pementasan Drama Sekolah...hahahaha..sampai jumpa lagi...

3 ulasan:

sherry berkata...

Pengalaman hidup mematangkan kita kan Amiey..

pakNdak berkata...

Teruskan amiey ...
Walaupun PA seronok membaca catatan tetapi tetap ada sekelumit rasa cemburu di hati ini ... Woaaaa.

anchely berkata...

xtau amiey begitu rapat ngan arwah...
aku akan teruskan harapan arwah kepada anak2 aku...insyaAllah

CATATAN SEORANG LELAKI.

Mungkin catatan ini ada unsur 18sx tetapi begitulah,lebih baik jujur dari menjadi hipokrit.Zaman sekarang semua perkara mahu dikongsikan di ...