Sabtu, 22 Januari 2011

SAYANG SI MELOR...

Di izinkan Oleh NYA untuk aku meneruskan coretan,walaupun sejak akhir-akhir ni jadual harianku sedikit sibuk.namun pun begitu semuanya telah kuselesaikan..dan ada lagi yang tak selesai mungkin kerana masa.."Apa yang ada hari ini kita selesaikan hari ini,kerana esok kita tidak tahu apa yang berlaku" demikianlan antara kata-kata Enchu padaku sewaktu dahulu..
Sekolah tempatku akan mengadakan malam kebudayaan..jadi semuanya rasa teruja nak menyaksikannya..begitulah juga dengan aku..Seorang guru pembimbing yang dipertanggungjawabkan bagi tujuan tersebut ialah Cikgu Shah..Kiranya dia antara jejaka tampan idaman malayalah waktu itu..emmm..memanglah..keterampilan dan gaya nya memang hebatlah waktu itu..sesekali ada gaya razis ismail..dan sesekali juga ada iras Roy..Kemas dan segak sentiasa..budi bicaranya sopan..kalau mengajar kami waktu Kelas English..sentiasa tersenyum..walaupun ada masanya apa yang dia cakap pun kami tak faham..Setiap kali masuk kelas mesti membawa sama radio casette..Bosan mengajar kami yang tak berapa nak faham nie..dia akan mengajak kami menyanyi bersama-samanya..dalam hatiku berkata..kenapalah cikgu ni tak jadi penyanyi je...
Suatu hari guru kelasku Cikgu Ahmad Sudin berkata " Awak semua,kalau nak jadi pelakun tambahan pergilah jumpa dengan Cikgu Shah"..aku sebenarnya tak ambil peduli pun..tetapi...rakan sekelasku Nurhayati Mohamad Namanya...mencabarku.." Amiey..masa Jambori Pengakap dulu,awak kan berlakun..seronok jer tengok..pergilah cuba"..aku diam je..memanglah aku dan Nurhayati,Anita,Hafizah dan beberapa orang lagi dari sekolah yang berhampiran waktu sekolah rendah..jadi apa2 jua program selalunya sekolah kami akan bekerjasama...
Petangnya itu aku mengintai-intai tempat latihan,ada yang berlatih menari dan ada juga yang menghafal dialog..Hantu jenis apalah yang merasuk aku..dengan muka yang selamba aku jumpa dengan Cikgu Shah..minta nak jadi pelakun tambahan..bukan hero atau watak utama pun..hehehehe..sebab aku sedar siapalah aku...aku telah bersedia dengan segala kemungkinan..dan kemungkinan untuk tidak terima itu memang aku agak dari awal2 lagi..
Memang benar aku ditolak..tapi cara penolakkan itu membuat hati kecilku tersinggung bagai tersandung diduri rotan yang mencanak..Kecewa hati..aku pun membawa diri dibawah tangki air yang berhampiran dengan pagar sekolah..kat situ ada pokok ketapang..Sebenarnya kawasan itu tiada siapa yang berani kerana dikatakan berhantu..eemm aku tak pernah lak jumpa..Sebenarnya kawasan sekolah aku nie tapak istana lama Kesultanan pahang setelah Kuala Lipis..Tapak kuburan lama pun ada..itu sebenarnya mitos yang menjadikan cerita tangki air tersebut berhantu..
Aku bersendirian dengan airmata meleleh dipipi..Lamunan ku terhenti bila seorang cikgu namanya Wan Zainal menyapaku..dan menanyakan apa punca sebenar dan duduk perkara..pada awalnya dia menjangka aku dibuli oleh rakan senior asrama..eemm.mana mungkin aku dibuli..semua yang duduk asrama sayang kataku hehehehe...dengan ditemani Cikgu Wan Zainal  dia membawaku ke kantin dan berjumpa dengan Enchu.." Tak pe miey..di telah mendapat sesuatu pengajaran..bukan semunya yang kita hendak akan dapat,emas dan permata itu bukan saja2 timbul..ianya mesti dicari dan digali..kena jas peluh baru di boleh dapat"...itulah kata2 enchu ( *di ialah ganti nama bagi awak..perkataan "di" digunakan di kawasan jerantut dan lipis).."Enchu tahu di merupakan seorang yang tabah..enchu perhatikan di nie disenangi semua orang..enchu yakin suatu hari di akan menjadi seseorang"..tambah enchu lagi..
Cikgu Wan Zainal pun menambah " Kalau ada apa2 masalah..bagitau cikgu"...kemudian cikgu Wan Zainal mengajak aku menaiki motor scrambler..ronda2 sampai ke Bukit Rang..kemudian patah balik sampai ke Bukit Nikmat...Perrggghhh...seronok aku..
Sekian Dulu...Sambungan seterusnya..Kali pertama aku berjumpa dengan Aki Zaid....

3 ulasan:

pakNdak berkata...

Aku, Shaharudin Sulaiman aka cikgu Shah aka PA adalah guru yang kejam yang telah merejek Amiey ketika itu.

Semoga Amiey sudi memaafkan aku yang langsung tidak dapat mengingati peristiwa keeksenan ku dan kesedihan Amiey itu.

Syukur Alhamdulillah, ramai yg menyanyangi Amiey.

anita berkata...

Koi x ingat pon jambori pengakap 2, kat srkkg3 ye amie ? Memanggggg menarik coretan ini n mengimbau kenangan lalu .......

Jejaka Desa berkata...

Bukit Nikmat ke Bukit Rang.Jauh meronde tu.

MAKAN LAJU RISIKO PENYAKIT JANTUNG,STROK,DIABETES

Rupanya cara kita makan pun boleh menjadi punca penyakit selain apa yang kita makan,baca artikel yang dipetik dari BERNAMA ini, mungkin bole...