Selasa, 15 Februari 2011

KE GUA GELANGGI

Sebenarnya kedudukan Gua Kota Gelanggi adalah dalam perjalana darii rumahku ke Sekolah..aku tidak mengambil hirau sangat tentang Gua ini walaupun ketika pulang dari asrama,kekadang perjalanan bas terhenti kerana ada aktiviti mengebom di kawasan Kuari di Gua tersebut..itulah yang aku ingat,tetapi ada kejadian yang menjadikan aku begitu hampir dengan Gua Kota Gelanggi.
Sekolahku mengadakan Sukan Tahunan,dan seperti biasa acara2 padang dijalankan sebelum hari temasya..emm aku pun turut samalah..terlibat dalam perlawanan bolasepak..entah macamana dalam perlawanan tersebut kakiku tergeliat..Terhencut-hencutlah aku berjalan untuk ke dewan makan.Apabila Enchu melihat keadaanku dia pun bertanya..dan aku pun ceritalah apa yang berlaku..Selepas makan aku dibawa Enchu ke sebuah rumah yang berada dekat dengan pagar belakang sekolah..Rumah Aki Zaid kata enchu ( Al-Fatihah untuk Arwah )..Aki Zaid teruslah membelek2 kakiku tapi dia tak urut pun,cuma mencalitkan sedikit kapur sireh ke tempat bengkak,dengan nada bergurau dia berkata aku kena berpantang dan pantangnya kalau makan nasi tak boleh bertambah,selama tiga hari berturut,
Pada waktu yang sama beliau berbual dengan Enchu perihal Gua Gelanggi dan Pahlawan Mat Kilau,banyaklah perkara yang disembangkan sehingga melibatkan sejarah Pulau tawar dan Kusultanan Pahang ( Inderapura).Aku turut tertarik,dengan perbincangan mereka,Tibalah waktu nak pulang ke asrama kerana hari makin lewat..dihujungnya Aki Zaid mempelawaku untuk datang kerumahnya kalau ada masa lapang.
Sampai Di Asrama kakiku sudah pulih,tiada lagi kesakitan dan bengkak..eeemmm hebat!! detik hatiku memuji ilmu yang dimiliki oleh Aki Zaid..Enchu mengingatkan aku akan pantang larang tersebut..Selang seminggu tergerak aku untuk kerumah Aki Zaid..bertemankan seorang kawan Ahmad Tamidi ( Jantan) aku kerumahnya..sampai saja kerumahnya beliau kami dapati Aki sedang mengerat rotan yang dilandaskan atas tulang keringnya..Bila kehadiran kami disedari beliau mengalihkan perbuatan itu dari tulang kering ke tunggul kayu..eeemmm..Aku banyaklah bertanya itu dan ini bersesuaian dengan sikap ku yang sentiasa ingin tahu..mana yang boleh dijawab Aki akan jawab,,mana yang tidak aki akan berkata " Nanti Kas ceritakan kat di "...mungkin ada rahsia..
Emmm cukuplah dulu kisah ini..nanti sambung semula..belajar sepinang,sesireh segambir,setepuk setampar,buah pencak berbunga dengan buah pukulan songsang itu mengumpan membunga itu wangi pada tarinya,,,

1 ulasan:

Aku Anak Pahang berkata...

Salam, kawan lama juga dah tidak kesana:(

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...