Khamis, 20 Mac 2014

BERJAYA DAN KEJAYAAN

Cuti persekolahan telahpun bermula, seperti biasa dimusim begini keadaan semakin sibuk di bandar-bandar utama pantai timur, Kota Baharu, Kuala Terengganu dan Kuantan, Perbagai acara diadakan sempena dengan cuti sekolah bagi menarik kunjungan orang ramai.
Keputusan Peperiksaan STPM telahpun diumumkan, perbagai reaksi dari pelajar dan ibubapa mengenai keputusan yang diperolehi, ada yang bergembira, ada yang biasa-biasa sahaja dan ada juga yang berduka lara. Zaman sekarang ini, jika kepetusan kurang memuaskan yang paling ketara bersedih adalah ibubapa pelajar, mungkin mereka telah merasakan betapa pentingnya kejayaan dalam peperiksaan yang kekadang mereka alpa, kejayaan dalam kehidupan itu bukan peperiksaan persekolahan, sepatutnya mereka memberikan keyakinan dan motivasi untuk anak mereka untuk melayari kehidupan yang maha mencabar dari masa ke semasa.Membantu anak-anak membina tembok bagi menepis segala jenis dugaan.
Sebagaimana biasa, bagaimana kejayaan itu dicapai tidak menjadi topik perbualan, tetapi sekarang ini lebih kepada bagaimana meraikan kejayaan yang diperolehi.Ramai yang mengukur keupayaan guru kepada bilangan pelajar yang mendapat keputusan peperiksaan bukan kepada berapa ramai anak muridnya yang yang menjadi manusia dan insan.
Akhir kata selamat bercuti kepada pelajar dan guru sekolah, cuti itu hanya istilah, tetapi kehidupan mesti diteruskan. Kesilapan adalah manusia, memaafkan adalah kemanusian....... Sekian, Terima Kasih

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...