Isnin, 24 Mac 2014

CURANG KERANA GERSANG

Curang itu bukan tidak setia, tapi disebaliknya kedua-duanya adalah perbuatan yang mengecewakan orang lain selain si perlaku itu sendiri. Dengan segala bentuk kecanggihan media sosial dan jalinan yang perbagai .nisbah untuk melakukan kecurangan itu tinggi, kadang-kadang si pelaku kecurangan itu tidak menyedari bahawa beliau telah melakukan kecurangan.
Kalau dulu-dulu mereka yang melakukan kecurangan itu sukar dikesan tapi sekarang terlalu mudah, disebabkan mereka tida sedar yang mereka curang, sebagai contoh dilaman sosial yang pada asasnya direka dan dibentuk untuk mengkhayalkan, seorang isteri secara terang-terangan melakukan kecurangan apabila dia menyapa rakan lelakinya yang mungkin rakan sebaya dikampung, atau mungkin rakan sekelasnya di sekolah atau rakan kuliahnya, tindakannya itu "biasa" pada pandangan mereka yang sudah terbiasa, tapi tidak pada hukumnya. Ramai mana dikalangan mereka bergelar isteri meminta izin dari suaminya untuk berhubung rakannya dilaman sosial?...
Kalau dahalu kita biasa dengar lelaki mengaku bujang, tetapi semenjak ledakan laman sosial yang boleh dikatakan mula mendapat tempat sejak 2010, ramai kalangan wanita iatu isteri orang mengaku "janda".. kalau tidak mengaku janda, mereka lebih "meroyankan" diri dalam update status, dengan menyatakan kesunyian, hidup tidak bahagia atau sebagainya, alasan-alasan yang dibina bagi membuka ruang dan jalan untuk mereka didekati, Dilaman sosial ini, perkara malu berada tempat kesepuluh, dalam ranking apabila mereka bersosial..hilangnya sifat ini kerana " WALL AKU, IKUT AKULAH NAK TULIS APA"... persoalannya kenapa wall tu "dipublishkan ke public"
Bukan nak menyibuk sangat tentang hal orang lain, tapi cuma tertanya, inikah budaya bangsaku kini, inikah tatacara wanita melayu zaman ini, apakah ini hanya permulaan kehancuran bagi seorang ISLAM.. Pernah dalam satu forum dimana aku sebagai moderator bertanya kepada PANEL..mengenai hal ini.. Mereka menjawab sebenarnya perkara ini sudah berlaku ,sejak dahalu lagi, cuma kaedahnya sahaja yang berlainan. Bercerita dari tangga rumah ketangga rumah, bercerita ditepi tingkap,bercerita ditepi jalan sementara menunggu lori sayur dan ikan, bercerita sambil menunggu anak balik dari sekolah.Berlonggok bercerita, kekadang mengata dan adamasa mengumpat, begitulah "trend" cuma caranya kini melalui laman sosial, Sehingga Bulan FEB 2014 pengguna Facebook di Malaysia telah menjangkau angka 20 juta.
Sesat dihujung, balik ke pangkal atau dengan istilah yang maju sedikit " back to basic". Sebenar tidak salah jika kita tidak menyalahgunakan. Sekian

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...