Isnin, 8 Mei 2017

TOK GAJAH DAN BATU BERSURAT.

Berkesempatan untuk meninjau  Kuala Berang telah membawa saya ke Kg Pasir Nering,Sejarah tercipta di kawasan ini kerana Kuala Berang menpunyai sejarah yang sangat rapat dengan Negeri Pahang terutama Ulu Tembeling, Dari Segi Dialek atau loghat kedua-dua kawasan seakan menpunyai persamaan.
Pahlawan Terbilang dari Pahang, Tok Gajah atau Imam Rasul Bin Shahrum merupakan Pendekar Pahang yang menentang penjajahan Inggeris di Pahang, oleh kerana beliau adalah penentang, beliau telah dianggap sebagai pertualang atau pendehaka. Nama beliau diambil sempena dengan  Pangkat beliau Orang Kaya Gajah Pahang iatu orang kaya berempat antara pembesar terpengaruh di Pahang.Ada juga cerita mengatakan gelaran Tok Gajah itu disebabkan kegemaran beliau memakan "Umbut Bayas" iatu makanan kegemaran gajah.

Tok Gajah dikatakan telah meninggal dunia ketika dalam perjalanan pulang ke Pahang setelah menziarahi sahabat beliau di Kelantan, Kuala Berang adalah laluan denai penjalan kaki dari Kelantan ke Pahang.

Ada Cerita mengatakan. setelah kematian beliau, batu yang digunakan sebagai tempat membasuh kaki di surau Kampung Buluh dikenalpasti sebagai batu bersurat.

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...