Selasa, 30 Mei 2017

MERIAM BULUH BUDAK KAMPUNG.

Indahnya menyambut ramadhan jika berada dikampung halaman, bermula seawal ramadhan hinggalah ke penghujung, akan ada berbagai cerita menghiasi hari-hari yang dilalui, setiap orang ada keletah dan kerenah jika berada di kampung, pada dasarnya itulah rutin biasa bagi masyarakat yang berada di kampung, tetapi dianggap unik bagi mereka yang jarang-jarang berada di kampung.
Meriah Buluh yang di modify
Salah satu perkara wajib ialah MERIAM buluh, ianya hanya nama sahaja buluh, tapi sudah diubah kepada kelapa,besi dan berbagai lagi, ada juga yang menyebut sebagai meriam kaboid. Biasa akan berlawan bunyi antara satu kampung dengan kampung yang lain. Menyeronokan, dan itulah permainan yang dilakukan oleh anak-anak muda kampung yang menjadi tradisi warisan.


Sekali imbas ianya bukan berkaitan dengan permainan itu semata-mata tetapi semangat kerjasama yang dibina atas permainan tersebut, bermula dari membuat meriam hinggalah pada kaedah permainan, semuanya memerlukan kerjasama dan bukan berseorangan.
Falsafah dalam permainan "BUDAK KAMPUNG" biasanya boleh membentuk jiwa menjadi kental,.tabah mengharungi cabaran hidup yang memerlukan kesabaran.Begitulah jati diri anak kampung itu dibentuk dan diasuh melalui alam dan persekitaran,
Semangat yang kuat akan sentiasa terbina walaupun dalam lingkungan masyarakat selalu diperlekeh,walau tidak pandai membodek tapi jiwa anak kampung akan terus bekerja tanpa meminta ganjaran pujian, bukan bekerja kerana mahupuan lambungan dari pihak atasan atau bekerja kerana adanya bos didepan dan sentiasa menghayun dan mendepakan tangan untuk mengampu dan mengangkat.

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...