Khamis, 1 Jun 2017

TTB CAPAIAN ATAU IMPIAN?.

Untuk Entri kali ini saya cuba mengulas dan memberi pandangan mengenai kepimpinan kerajaan Negeri Terengganu, walaupun pandangan ini bukanlah bersikap menyokong atau menghentam,tetapi memberi pendapat walau tidak diminta.Pandangan dari perspektif soerang yang biasa keatas dan tidak janggal berada dibawah, kerana saya adalah MARHAEIN,Semenjak mengambil alih jawatan Menteri Besar Terengganu dari pemegang yang terdahalu, Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman, Menteri Besar yang sekarang ini telah menjadikan Tranformasi Terengganu Baharu sebagai landasan dan halatuju pentadbiran dibawah kendalianya.Perubahan dan pembaharuan atau Transformasi adalah proses yang amat baik dan positif untuk menjana manfaat yang lebih luas dan sempurna.


Pada 12 Mei 2014, beliau telah mengangkat sumpah untuk menjadi Menteri Besar yang ke-14.Pada19 Ogos 2014. TTB diperkenalkan dan ianya adalah halatuju beliau.Terengganu Terbersih Dan Telus,Team Berkhidmat adalah angkatan dari ucapan beliau pada hari ke-100 beliau dilantik Menteri Besar.Tranformasi Terengganu Baharu mencakupi tiga bidang utama iatu, Tranformasi Politik,Ekonomi Dan Kerajaan.
Daripada 3 bidang utama dipecahkan pula kepada 8 elemen  iatu :

01.Inklusif,Suara Rakyat Suara Keramat.
02.Masjid Dan Surau Sumber Penyatuan.
03.Keluarga Bahagia Rakyat Sejahtera.
04.Intergeriti,Bersih Dalaman Dan Luaran.
05.Mesra Tapi Tegas.
06.Disiplin Kerja Yang Tinggi.
07.Seruan Perpaduan.
08.Memperkasa Pendidikan.

BERJAYAKAH TTB SETAKAT INI?

Dari segi rancangan perlaksanaan dengan mengambil kira seketeriat yang ditubuhkan, TTB ini dilihat akan mencapai kejayaan,walaupun banyak elemen yang dikata Tranformasi telah dilaksanakan oleh pentadbiran terdahalu, cuma penerusan dan penambaikan itu yang harus dipuji.
Pengembelingan tenaga dari Jabatan dan Organisasi di bawah kerajaan negeri dilihat banyak membantu menjayakan TTB.
Pandangan bawah juga harus diambil kira, supaya segala perancangan dan perlaksanaan tidak dikatakan " SYOK SENDIRI" atau bahasa anakmuda SOUDIRI.Adakalanya Menteri Besar dilihat keseorangan,seolah tiada sokongan dan bantuan dari STAFF kerajaan,mungkin juga kesibukan atau kekangan tugasan atau juga budaya PAHAT DAN PENUKUL masih menebal.
Ada juga pandangan sinis, mengatakan terlalu banyak tangan ghaib disebalik MB, takut tangan-tangan tersebut meraba dan mencabul.

Banyak perkara yang dilakukan oleh MB dan beliau sentiasa komited dan istiqamah dalam membantu rakyat, tapi sayangnya kadang-kadang apa yang beliau lakukan itu seolah tersembunyi atau tidak diketahui oleh rakyat bawahan, Adalah MB salah menggunakan medium hebahan? atau adakah MB tiada Medium Hebahan? atau mungkin ada yang sebotaj... Almaklumlah TRANFORMASI POLITIK boleh mengundang ketidakpuasan.
MB memerlukan sokongan dalam gerak kerja beliau,sokongan itu bukan membodek beliau,sokongan itu bermakna berikan bantuan dan komitmen. PEMBODEK harus faham, MB sekarang ini tidak akan menjadi MB jika, kawasan-kawasan yang lain kalah.
MB harus memberi DAPATAN yang dikemukakan oleh orang DI BAWAH  bukan orang bawahan dia. Orang Bawah akan memberikan pandangan dan kadang-kadang memohon bantuan, Orang BAWAHAN hanya berpendapat dan SONGLAP bantuan.
Tidak dapat tidak, kesemua harus bersatu, jurang ketidaksamaan dan ketidakbersamaan haruslah dikecilkan tau ditimbus sama sekali.. MB harus mengharapkan mereka yang ada harapan,bukan memberikan harapan pada mereka yang berharap.
Rakyat perlu didekati terus kebawah, bukan melalui jalan tengah.. Jangan TTB yang bermaksud TRANFORMASI TERENGGANU BAHARU ditukar kepada " TOK TAHU BESATU"
Carilah orang yang sayang ke MB untuk bekerja. Bukan Sayang ke MB kerana nak bekerja.
TTB harus diangkat kesemua daerah dalam Negeri Terengganu melalui pendekatan yang berterusan, HEBAHAN dan program di setiap daerah harus sama, bukan tertumpu di kawasan MB sahaja kerana dengan seorang YB tidak akan ada MB,tapi dalam Ramai YB ada seorang MB.


Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...