Ahad, 18 Jun 2017

PERJALANAN MENCARI REDHA

PERJALANAN INI TERASA MENYEDIHKAN
SAYANG ENGKAU TAK DUDUK DISAMPINGKU KAWAN,
BANYAK CERITA YANG MESTINYA KAU SAKSIKAN
DITANAH KERING KEBATUAN.

Antara bait lagu daripada nyanyian Ebiet, "Berita kepada kawan" yang menjadi lagu latar sebuah drama melayu tempatan yang mengisahkan kehidupan geladangan menjadi aku terpana dikaca televesyen, bukan kerana cerita tapi dek kerana lagu tersebut.
Walaupun lagu itu tidak asing bagiku, kerana sewaktu bertugas sebagai deejay, lagu itu jua selalu menjadi pilihan pendengar,Ebiet yang begitu dikenali di Indonesia yang memperjuangkan lagu-lagu bertemakan alam dan kelompok bawahan, lantaran itu, tidak sukar bagi masyarakat di negara ini menerima lagu-lagu sedemikian yang sama dengan Kopratasa dan Harmoni.


Dekat dengan alam akan sentiasa mendamaikan, apatah lagi ianya tidak tercemar, nyaman dan tenteram akan dinikmati, keindahan alam tidak tapat diperjelaskan dengan ribuan ayat untuk menggambarkan kenikmatan.



Dalam kembara perjalanan hidupku, berbagai perkara yang pernah dilalui, benarlah apa yang pernah ditutur oleh mereka terdahulu " UNTUK DAPATKAN SESUATU,KENA KORBANKAN SESUATU".
"Tubuh tergoncang dihempap batuan jelmaan". Begitulah hakikat yang ditempuhi,bila diperlukan ditatang sedikit pun tidak terbuang, dicampaik ketepi, hanyut terbuang tatkala tidak terbuang, terpinggir dari mimpi, ada tidak menambah, tiada tidak mengurang jadilah "MELUKUT TEPIAN GANTANG"


Segala yang berlaku itu adalah ketentuan, aturan Allah S.W.T adalah maha sempurna walau tidak selari kehendak hamba, tapi sebagai hamba Redha itu adalah ketenttuan keimanan dalam mentauhidkan Tuhan.
Tiada kesalan dan keluhan jika memahami apa itu rezeki?, apa itu ujian?.Hubungan sesama manusia tidak akan sempurna jika tidak menyempurnakan hubungan dengan yang HAQ.

Tiada ulasan:

KISAH AKU ANAK PENEROKA ( SIRI 5 )

AKU DAN SEPUPU SERTA MAKCIK,PAKCIK. Aku dan sepupuku dibesarkan di sebuah ceruk kampong yang jauh dengan orang ramai, kemudian apabila ...