Ahad, 7 Februari 2010

BERANI BERKATA "YA".....

Kalau disuruh makan nasi lima enam pinggan tanpa lauk,apa yang anda akan kata?..Kalau disuruh makan lauk lima enam periuk tanpa nasi,apa yang anda akan jawab?..Kalau diajak mendukung biawak mati sambail berjalan kaki dari KL ke Bangkok,Apa anda akan cakap???..Ya.Jawapan bagi semuanya adalah tidak..disamping menidakkan pada jawapan,anda juga akan berkata..gila ke..Untuk menjawabnya pun dah tiada faedah bagi persoalan diatas,apatah lagi untuk melakukannya.Sebenar cukup salah kalau anda menyangka jawapan anda itu betul dan cukup betul sekiranya anda menyangkanya salah.Terlalu cepat berkata "TIDAK" bukanlah tindakan yang bijak.Kerap kali ianya merugikan,amat sering ianya menutup ruang dan peluang.
Ambil sahaja contoh kalau anda  menyambut persoalan yang dikemukakan dengan jawapan "YA".Tahukah apa yang anda akan dapat?..Ermm..macam-macam..Kekaguman orang terhadap kesediaan anda untuk makan nasi tanpa lauk tidaklah berapa penting,yang penting dengan berkata "YA" anda berpeluang makan nasi secara percuma,tidakkah itu menguntungkan?lebih jauh lagi,ia mungkin membina tabiat baru,ya siapa tahu selapas itu anda akan ketagih memakan nasi tanpa lauk,bayangkan jika ia berlaku..Jimat duit dan masa tak perlu nak fikir pasal lauk..kalau ketagih makan lauk pun untung jugak tak perlu beli beras..
Bayangkan publisiti yang anda akan dapat kalau mendukung biawak mati ke bangkok.Anda akan jadi glamour,suratkhabar siam pasti akan buat liputan,anda akan dikenali dan menjadi top..bukankah itu peluang..manalah tahu selepas tu ada yang keneng-keneng anda untuk dibuat menantu..orang kaya ker..menteri ke..hehehehe..
Lain kali kalau disuruh membuat sesuatu yang pelik-pelik,beranikan diri untuk berkata "YA" jangan teragak-agak.Jika kawan suruh belanja minum jawapankan saja "YA"..Duit memanglah akan habis..tapinya akan mengembirakan kawan anda,dia akan puji dan akan bercerita tentang kebaikan anda kepada rakan-rakan yang lain..Untung juga tu kan?...
Jika Bos bertanya..cukupkah gaji anda sekarang,maka dengan tanpa berlengah dan menjawab ala-ala usain bolt.jawapan anda "YA"..sampai bila-bila anda tidak akan diberhentikan kerja..Itu kan satu keuntungan.
Jika secara tiba-tiba ada yang bertanya " Awak sayangkan saya?".cepat-cepat jawab "YA".Jawapan anda itu akan membantu orang tersebut menjadi bertambah gila dan mungkin menyelamatkan orang lain dari turut ditanya..Bukankah mulianya anda?..hehehe..kan dah jawap "YA"..Bagus!!!..Ya tak titik..ya dibawah dua titik..hehehehe..salam semer...

1 ulasan:

SkreMpes! berkata...

Memang beh! keh suke mek kala jupe org cakne pasal loghrat nih. Kala kat Kg keh, bersepoh lagi org guna loghrat nih..memang beh! cayalah

MAKAN LAJU RISIKO PENYAKIT JANTUNG,STROK,DIABETES

Rupanya cara kita makan pun boleh menjadi punca penyakit selain apa yang kita makan,baca artikel yang dipetik dari BERNAMA ini, mungkin bole...