Ahad, 27 April 2014

POLIS OH POLIS MENCARI KESALAHAN ATAU MEMBETULKAN KEADAAN ??

Menghabiskan hari minggu tanpa membuat apa-apa kadang membosankan, cari berita untuk dijadikan cerita itu adalah lumrah mereka yang berkecimpung dalam bidang ini, kesempatn berada di Kuantan, digunakan untuk meninjau persiapan Hoki Negara Ke Piala Dunia di Belanda Bulan Mei Nanti, kebetulan sedang berlansung Kejohanan Hoki Juara satu di Padang Hoki Wisma Belia Indera Mahkota Kuantan Pahang...
Korea Vs Canada.


Seperti Biasa Bila menjalankan tugasan menggunakan kenderaan sendiri, selalu menggunakan kereta yang "otai".. bukan apa..tidaklah tertalu bimbang bila diletakan ditempat tertentu,
Kereta Otai.
Balik dari liputan tersebut lebih kurang jam 2.30 pagi, tiba di kawasan Cheneh, ada sekatan jalanraya oleh polis, entah apalah yang difikirkan oleh polis tersebut, Kad Pengenalan, Lesen dan semuanya diperiksa, aku akur je, mungkin itu adalah tugasan mereka, kemudian ada yang mengeliligi kereta, diminta menekan "brek" selepas tu, " Encik, Parking tepi kejap "... aku ikut je.. lalu seorang lagi berkata " Encik,lampu plate tak nyala, encik pergi jumpa pegawai berhampiran kereta peronda"
Aku anggukkan je kepala, sesampai je kat kereta peronda ku lihat di Pintu Kereta tu tertulis (Police Tourist)
Macam2 diceritakan oleh Polis tersebut tentang kesalahan tersebut, akhirnya aku pun bercerita bahawa aku ni orang media, lalu ku tunjukkan kad perakuan media yang dikeluarkan oleh Jabatan Penerangan Malaysia, ku jelaskan kepada polis tersebut, tujuan aku ceritakan itu, bukan untuk mengelakkan kesalahan, kemudian aku pun bertanya tentang kesalahan aku ini, ada termasuk dalam ordinan lalulintas atau tindak, dia menjelaskan bahawa lampu brek ketiga adalah termasuk dalam jenis2 kesalahan, lalu ke perjelaskan lagi, kalau begitu tuliskan saja saman, tapi kalau tulis "lampu brek ketiga" tidak berfungsi, aku tak mahu tandatangan.. sebelum tu juga aku minta nama dan no anggota kesemua mereka dan datang dari Balai mana, mungkin mati akal berhujah, salah seorang dari mereka berkata " Kali ini kami lepaskan encik".... lalu aku menjawab, dalam kesalahan jalanraya tahap ke4... lebih kepada budi bicara, kesalahan yang tidak mendatang akibat kepada kemalangan, dan anggota yang sentiasa meletakan budi bicara ditempat diatas, akan disenangi oleh masyarakat dan diberkati dalam tugasan.......... lalu aku bersalaman dengan mereka dan mohon diri

Tiada ulasan:

CATATAN SEORANG LELAKI.

Mungkin catatan ini ada unsur 18sx tetapi begitulah,lebih baik jujur dari menjadi hipokrit.Zaman sekarang semua perkara mahu dikongsikan di ...