Ahad, 28 Ogos 2016

BUAH CEMPEDAK DAN MAKSUD

Gambar Hiasan - Buah Cempedak.
BUAH CEMPEDAK DI LUAR PAGAR
AMBIL GALAH TOLONG JOLOKKAN
SAYA BUDAK BARU BELAJAR
KALAU SALAH TOLONG TUNJUKKAN.

Itu adalah bait-bait kata dalam pantun lama yang biasa didengari dan sangat biasa, malah begitu dekat dengan kita, melambangkan tentang kemahuan seseorang itu untuk belajar. Saya pernah ditanya oleh seorang budak sekolah rendah " Kenapa buah cempedak itu diluar pagar, tidak di dalam,tidak di tepi?" lalu saya menjawab " Itu adalah pembayang untuk maksud dua rangkap dibawah" jawapan klise yang biasa diberikan Padahal,soalan yang sama jua pernah saya lontarkian ketika zaman kanak-kanak.Saya juga mendapat jawapan yang sama.
Apabila meningkat dewasa,  juga usia makin meningkat ini, saya terimbau kembali dan cuba mentafsirkan " BUAH CEMPEDAK DI LUAR PAGAR" ini adalah pendapat secara pribadi.
Orang terdahalu, membingkis kata bukan sahaja maksud itu membawa makna yang tersurat dan tersirat, malah pembayang juga ada rahsianya.
KENAPA BUAH CEMPEDAK? tidak buah lain.
Seperti sedia maklum buah cempedak menpunyai aroma yang kuat, jadi ianya menarik minat musuh atau pemangsa untuk mendapatkannya, buang cempedak tidak menpunyai kulit yang keras seperti buah durian yang mampu berlindung disebalik duri,untuk menyelamatkan buah tersebut, hendaklah berada dalam kawasan yang terkawal iatu berpagar, begitu jua dengan mereka yang masih mentah yang baru melihat kehidupan mereka perlukan asuhan,bimbingan dan tunjuk ajar. Orang terdahulu mengamal kaedah murid mencari mencari guru untuk menimba ilmu, tapi sekarang sudah seakan terbalik.

Banyak lagi yang ingin dikupas, tapi keadaan masa yang tidak mengizinkan.
Sekian Terima Kasih.

MyIG : amieytee

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...