Selasa, 9 Ogos 2016

DURIAN DAN MANGGIS BERPASANGAN

 
Durian Dan Manggis
Durian di kenali sebagai RAJA buah, jika ada raja,pasti ada ratunya, Bagi mereka yang tertanya-tanya buah apa yang menjadi ratu buah?, dari pembacaan dan cerita-cerita yang saya selidiki dari mereka yang lebih berusia, MANGGIS adalah ratu buah.
Bagi mereka yang perasan terutama yang menpunyai kebun buah-buahan, biasanya musim durian akan sama dengan musim manggis berbuah, kenapa hal ini berlaku, dari zaman sekolah menengah rendah saya tertanya-tanya hal pada persoalan ini, namun apabila ditanya tiada jawapan yang memuaskan hati, jawapan  paling skema yang diterima ialah hukum alam atau Allah S.W.T punya kuasa.
Lalu dibenak saya berkata, Tuhan tidak menjadikan sesuatu tanpa sebab yang mendatang manafaat terhadap makhluk ciptaanNYA.
Suatu hari saya telah dipelawa oleh seorang pendengar radio untuk ke kebun beliau, beliau dalam lingkungan usia 70an, Katanya " kalau dj amiey suka makan durian dan nak makan banyak, makanlah buah manggis sebiji,dua"
Maka saya menuruti nasihatnya kerana mungkin jua persoalan selama ini akan terjawab.
Memang benar, saya mampu makan buah durian dengan jumlah yang agak banyak tanpa rasa mual atau kepanasan.
Jawapan praktikal ilmiah telah saya perolehi, cuma lagi saya mencari dalam sudut sains. Jawapan yang saya perolehi memang menyakinkan saya,apabila saya mengetahui kandungan dalam buah durian dan manggis, sebenarnya manggis ini meneutralkan zat dalam durian yang tidak diperlukan oleh tubuh manusia.
Akhirnya, kalau kita mengkaji kejadian yang diciptakan oleh Allah, kita akan semakin insaf dan dekat denganNYA.

Artikel ini adalah pendapat pribadi saya.
MyIG : amieytee

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...