Jumaat, 8 Disember 2017

KISAH AKU ANAK PENEROKA ( SIRI 2 )

ABAH? Aku anak tirinya.

Beliau berkahwin dengan ibuku setelah aku berusia dalam lingkugan 4 atau 5 tahun, beliau berasal dari Kg Kuala Paya, Segamat Johor, ketika berkahwin dengan ibuku beliau masih bujang dan tidak pernah berkahwin sebelumnya. Kemudian menyertai tanah rancangan Felda dan aku pun dibawa sekali tinggal bersamanya.

Menurutnya kepadaku, ketika memasuki tanah rancangan Felda, beliau Antara orang yang paling berusia, rata-rata usia peneroka di waktu itu dalam lingkungan awal 20an.Oleh kerana usia dan mungkin juga dia seorang yang peramah, apabila bermula sistem blok beliau dilantik menjadi ketua blok.

Dalam usiaku masih muda, aku telah diajak ke ladang sawit untuk membantu kerja-kerja diladang dan menjadi pembantu tetap kepadanya, hubungan aku dengan abah seawal itu tidak berapa rapat, mungkin kerana sikapnya yang seperti acuh tidak acuh atau aku yang masih berdendam kerana terpaksa menjaga adik atau juga dendam aku tak dapat upah seperti rakan-rakan yang lain.


Apabila usia ku meningkat 10 tahun, adik beradikku makin bertambah, aku seperti terus dipinggirkan oleh abah, makan dan pakai biasa-biasa je tiada yang istimewa, tetap makan setelah semuanya makan dan pakaianku jarang berganti, adalah sesekali tu abah mengambil baju secara hutang di Kantin Felda.Kantin Felda atau PNF yang bermakna Perbadanan Niaga Felda yang terdapat disetiap rancangan Felda. Masyarakat tempat menyebutnya “ KANTIN”

Ketika dalam lingkungan 10 tahun aku lebih rapat dengan sepupuku Atan lantaran aku sering ditinggalkan oleh abah dan ibu kerana mereka kerap balik kampong abah di Segamat Johor, aku dan Atan lebih kurang sebaya, Rumah Makcikku ( ibu Atan ) ada radio, dengan atan aku selalu mendengar radio dan memasang “kaset” penyanyi tempatan pada waktu itu, kami sering meniru cara deejay radio, mungkin itu juga yang mendorong minat aku dalam dunia penyiaran.
Aku dan abah seperti biasa, sepatah ditanya sepatah juga aku menjawab, setiap yang disuruhnya aku lakukan tanpa bantahan, Abah sudah membeli motosikal, teringin benar untuk aku menaiki tapi apakan daya “ Nanti rosak” kata abah, aku diamkan sahaja. Jadilah aku pembonceng setianya ketika ke ladang.Bukan setakat membonceng sahaja tetapi terpaksa mengheret sama kereta tolak, lenguh tanganku, tapi tak berani nak bersuara.




Dalam masa yang sama aku tetap belajar menunggang motor bersama Atan tanpa pengetahuan ibu dan abah, hehehehehe.. hendak seribu daya, tak nak seribu dalih.Hinggalah suatu hari seorang jiranku , ku panggil ,dia ku panggil Makcik Yah, beliau isteri kepada Pakcik Mail “ amie tahu ke menunggang moto” Tanya beliau, dengan nada yakin aku menjawab “ boleh je”, “ kalau boleh,minta tolong amikkan pakcik mail di felcra, dah lewat ni, dia tak balik lagi, mungkin traktor rosak” jelasnya Mak Cik Yah kepadaku.

Dengan keyakinan yang tinggi aku pun menunggang motosikal, jalan waktu tidak begitu baik, hanya jalan berbatu,jalan hanya elok setelah melewati kawasan kilang sawit, jarak antara tempatku ke felcra lebih kurang 4km.Dalam hatiku ketika menunggang motosikal tersebut hanya tuhan sahaja yang tahu betapa girang dan gembiranya.Itulah kali pertama aku membawa motosikal sejauh itu.
Kisah aku membawa motosikal diketahui oleh ibu,seperti biasalah ibu hanya berpesan, hati-hati jika menolong orang kerana kemampuan terhad, Abah pula tak kata apa-apa, senyap je, kerana waktu itu ada orang datang nak berguntiing rambut…Fuhhhh!!!!! Selamat aku
.



Tetiba abah memanggil aku, “ pergi kedai belikan pisau gilette” aku pun mengambil duit dalam bekas gunting dan terus berlari ke kedai. Jarak kekedai dalam 1km “ kenapa tak bawak motor” Tanya abahku bila aku balik termengah-mengah dengan membawa pisau dan meletakkan dalam bekas gunting. “ tak apalah” jawabku sambil terus pergi rumah hadapan berseberang jalan, Rumah pakcik BJ, anak-anak mereka adalah kawan-kawan sepermainanku,

Bersambung…… KISAH ABAH KETUA BLOK YANG HEBAT.

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...