Sabtu, 9 Disember 2017

KISAH AKU ANAK PENEROKA ( SIRI 3 )

ABAH KETUA BLOK YANG HEBAT.

Tugasan Abah di ladang biasanya siap untuk pusingan pertama dalam 6 atau 7 Haribulan untuk pusingan pertama, kemudian dalam pusingan kedua tugasannya siap dalam linkungan 20hb atau selewatnya 22hb. Bermakna abah bekerja di ladang untuk memotong buah sawit dalam lingkungan 10 ke 12 hari dalam sebulan, kata abah, dia tak mampu nak buat cepat-cepat kerana tenaganya tidak segagah berbanding dengan peneroka yang lain.

Bila usiaku meningkat 11 tahun, abah sedikit berubah padaku, sering kali aku dijadikan teman berbualnya, walaupun dalam banyak perkara dan cerita dia yang lebih banyak berkata, dan aku hanya menjadi pendengar yang setia.Adik-adikku makin besar tapi abah tak membenarkan mereka ke ladang, mungkin tak mahu anak-anaknya kepenatan, aku akur je, sikit pun tak pernah irihati.
Walaupun tidak memotong buah sawit tapi abah akan tetap ke ladang,untuk memotong anak-anak kayu atau membaja, dan aku adalah peneman setianya.Kadang-kadang abah membenarkan aku membawa motosikalnya untuk pulang kerumah mengambil bekal yang disediakan oleh ibuku, aku faham, abah tidak mahu aku menunggang motosikal tak tentu haluan, meronda seperti rakan-rakanku yang lain, aku makin faham kaedah abah mendidikku sebagai anak tirinya.

Abah mendapat gelaran “ Tok Penghulu” di tempat tanah rancanganku, menurutnya gelarannya itu melekat pada dirinya apabila beliau menyertai lakonan pentas bangsawan anjuran Felda melalui Badan Kebudayaan Felda, Antara artis dan pelakun bangsawan hebat waktu itu ialah Zami Mohd Nor, Mak Minah Ketot dan ramai lagi yang aku lupa, kalau tak silap aku, Dato M.Daud Kilau, Maria Bachok pun ada. Dalam Drama tersebut abah memegang watak sebagai Tok Penghulu dalam pementasan Hikayat Malim Deman, seingat aku dalam satu babak, abah kena ikat kat pokok keladi yang besar, aku tak faham sangat cerita tu, maklumlah bebudak lagi.Semua Abah cerita dengan aku.Dalam banyak-banyak cerita rekaannya aku, paling suka kisah Awang Mata Rabun.

Abah berperanan sebagai ketua blok, sentiasa meronda ladang, jika ada buah yang tertinggal di kawasan blok seliaanya, akulah yang ditugaskan untuk mencatit kawasan siapa, dan sebelah petangnya abah akan kerumah ahli blok tersebut dan ceritakan perihal buah yang tertinggal atau ladang yang agak semak,aku sentiasa akan diajak bersama.Jika tiada tindakan dari ahli blok, abah akan memanggil orang lain untuk memotong sawit tersebut dan tuannya akan didenda melalui potongan payslip.
Gambar ini sekadar hiasan
“ Ini pokok aku, kenapa awak amik buahnya” kata Pak Ayob pada Pak Ishak, aku hanya mendengar sahaja pertengkaran mereka dari atas motor “ Dahlah jangan bergaduh” kata abah dengan tenang. Tapi Pak Ayob dan Pak Ishak terus berdegil sambil masing-masing membuka langkah silat “ Tok Penghulu jangan campur… biar den selesai kan cara jantan” kata Pak Ishak, Kemuadian mereka bertumbuk,bersepak terajang, aku perhatikan sahaja dengan penuh minat “ Sudah!!!!!!!!! Jangan berkelahi” jerit abah sambil menepuk batang sawit yang menjadi pertikaian antara mereka, jeritan abah yang bergema sambil menepuk batang sawit itu membuat mereka terhenti, “ Ingat!!!! Dalam masa 5 hari kalau pokok sawit ni tak mati, jangan panggil aku Penghulu” cabar abah kepada mereka, kulihat keduanya terdiam dan tertunduk, kemudian abah ke motor dan berkata “ amie!!! Bawak motor, kita balik”.

Sampai dirumah kulihat tangan abah dah bengkak, bila ibu tanya,abah diamkan sahaja, bila ibu tanya kepada ku, aku hanya gelengkan kepala sambil mengangkat bahu,tanda tak tahu. Semasa ibu ke dapur,abah memanggil aku “ Amie..nampak tak pokok yang abah tampar tadi?” “ Nampak” jawabku pendek.” Mulai petang ni, amie pergi keladang dan ke pokok tu, dan siram dengan racun yang dalam reban tu” “ tiap petang ke?” tanyaku.. “ Ye setiap petang sampai pokok tu layu”.

Setiap petang aku dapat menungang motosikal Honda cup C70 MJ 2129,wahh!!! Girangnya aku, saja aku ikut jalan jauh nak ke ladang. Bila masuk hari yang ketiga, pokok tersebut suda layu, daunnya menjadi kekuningan.” Abah ada?” Tanya Pak Ishak yang datang kerumahku, aku angguk kepala,dan terus memanggil abah yang baring dibilik sambil ditemani adik-adikku yang mencabut uban abah. “ Haa kenapa Sahak?” Tanya abah dan aku pun berlalu idak mendengar perbualan mereka, tak lama kemudian Pak Yaob pulak dating, mereka bersembang dengan penuh kemesraan apabila aku perhatikan dari jauh.


“ Ayob dengan Sahak datang petang tadi tu,sebab apa?” Tanya ibuku pada sebelah malamnya,aku hanya dengar dari dapur je perbualan mereka “ datang nak minta maaf” jawab abah.. ibu tidak pula bertanya kerana apa meminta maaf. Malam tu sebelum tidur abah bertanya tentang persekolahanku, pertama kali beliau berbuat demekian………….

Bersambung …… AKU MAKIN RAPAT DENGAN ABAH.
#Al-Fatihah untuk Abah, Pakcik Ayob Ibrahim dan Pakcik Ishak Ismail

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...