Isnin, 11 Disember 2017

KISAH AKU ANAK PENEROKA ( SIRI 5 )

AKU DAN SEPUPU SERTA MAKCIK,PAKCIK.

Aku dan sepupuku dibesarkan di sebuah ceruk kampong yang jauh dengan orang ramai, kemudian apabila ibubapa berpindah menyertai tanah rancangan Felda,kebetulan dapat tempat yang sama, cumanya rumahku ditanah rancangan meruapakan jalan utama dan rumah sepupuku agak kebelakang.
Kami sering bermain bersama sejak dari kecil, ketika di kampung dia tinggal bersama keluarga serta neneknya yang ku panggil Tok Dayang dan Datuknya yang ku panggil Tokki Hussin,tokkinya sangat terkenal sebagai Tok Peran yakni orang yang mahir dalam selok belok memburu,terutama rusa. 

Mungkin kerana warisan keluarga, sepupuku yang ku panggil Zaham,sejak dari kecil sudah pandai memburu, bayangkan!!!!  kanak-kanak berusia 5 tahun sudah tahu menjejak dan membuat jerat kancil dan napuh.Perangkap kami sering mengena,terutama kancil dan landak.Aku memang serasi dengan dia kerana aku lebih mahir bab-bab di air dan dia bab-bab di hutan.

Sejak berpindah ke tanah rancangan, pada awalnya aku jarang bermain dengannya sehinggalah aku bersekolah rendah, tatkala aku sering ditinggal oleh ibu untuk pulang ke kampung abah di Segamat.Semasa itu Zaham ada dua orang lagi adik iatu Linda Dan Suhaimi,hubungan aku dengan keluarga sepupuku makin rapat.

Ayah kepada Zaham ku panggil Ayahchik dan ibunya pula ku panggil Makcik.Ibu dan makcik adalah adik beradik, mereka adalah dua beradik yang seibu dan sebapa, manakala ada lagi adik beradik mereka yang sebapa lain ibu,dan seibu lain bapa, yang aku ingat adik beradik mereka yang sebapa ialah, Maklong di Kg Sawah,Ayah Ngah di Bukit Mendi,Mokde di Kampung Jengka Batu 13,manakala adik beradik seibu mereka yang aku ingat ialah Ayah Long di Pasir Tumboh, Ayah Ngah Di Jengka 5,Ayah Chik di Jerantut Feri,Mokde Tik Di Johor, Mak Encik atau lebih dikenali dengan panggilan Makchu Zarah di Teluk Melati dan Mak Ngah,kesemua adik beradik mereka pernah aku temui kecuali Mokde Tik yang beradi di Johor.Bagi mereka yang selalu berkunjung ke Pekan Sehari Chenor sekitar 80an hingga awal 2000, pasti mengenali Makchu Zarah penjual kuih karas,putu beras dan putu pulut.
Kuih Karas


Ayahchik atau makcik jika membeli pakaian untuk anak-anak mereka pasti juga akan membelikan untuk aku.Kehidupan keluarga Makcik dan Ayahchik waktu tidaklah sesusah kehidupan Ibu dan abah aku, kerana mereka menpunyai banyak kerbau peliharaan di kampung,mereka tidaklah semata-mata mengharapkan hasil kerja di ladang.
Basikal Cooper
Radio Sanyo

Ketika umur Zaham dalam lingkungan 6 tahun dan aku pula darjah satu, ayahchik telah membelikan beliau basikal cooper. Dengan basikalnya aku akan membawa beliau,kerana aku telah tahu membawa basikal kerana aku pernah belajar basikal tua ketika di kampung kepunyaan Ayah Long dan basikal Tokkiku.Zaham juga ada radio jenama Sanyo kalau tak silap aku,menggunakan bateri lampu,bateri tersebut akan dijemur apabila kekuatanya mulai menurun, mereka juga ada Peti Televesyen yang menggunakan bateri kerana tiada lagi bekalan letrik. Seingat aku, rumahku ada Televesyen ketika usiaku 11 Tahun.

Bersambung PERNGORBANAN ABAH.
Al-Fatihah untuk Ibuku Ramlah Bt Hassa, serta semua bapa dan ibu saudaraku yang telah meninggal dunia.

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...