Jumaat, 1 Disember 2017

CATATAN ANAK PENEROKA

Catatan ini adalah pandangan pribadi saya sebagai anak Peneroka Felda, pernah berkhidmat dalam Organisasi Felda.. apa yang saya nukilkan bukan untuk menyalahkan sesiapa.

Sebelum menyentuh pada Jatuhnya ERA Felda sekitar, saya cuba mengimbau kembali zaman susah yang HANYA kita sebagai anak peneroka yang faham penderitaan yang dialami oleh Peneroka.
Berpagian seawal pukul 6, peneroka telah bergegas bangun untuk ROLLCALL, setiap arahan dari Pengawai Rancangan mahupun pengurus, semuanya YES ENCIK, tiada bangkangan, kalau ada pun hanyalah cakap-cakap belakang.

Ramai yang hanya berjalan kaki ke ladang,amatlah kurang yang berbasikal apatah lagi bermotosikal. Tetapi kerana kesinambungan hidup,demi keluarga dan mengubah nasib, segalanya mereka hadamkan sahaja.

Cukup bulan mereka akan beratur di Kedai Felda untuk mendapatkan barangan keperluan dapur. Selain secara buruh bekerja di ladang, mereka juga diwajibkan untuk membersihkan kawasan sekitar, mencantikkan kawasan perumahan, ada masanya diberikan amaran kerana tidak menanam BUNGA RAYA dihadapan rumah.

Penerokawati diajar dan diasuh dengan sistem pembelajaran sains rumahtanggga.Penerokawati memainkan peranan meningkatkan pendapatan keluarga dengan bekerja diladang khususnya KAHWIN BUNGA.



Perubahan demi perubahan dilakukan untuk menaikan taraf hidup, selain mengerjakan ladang ada dikalangan peneroka yang bercucuk tanam, kebanyakan dari peneroka menpunyai anak yang masih kecil dan bersekolah rendah. Untuk membesar anak-anak itu menjadi cabaran bagi mereka, dengan pendapatan yang hanya cukup setakat makan keluarga.Mungkin Antara kita Gen2 yang pernah merasai SIRA buah Sawit, Kuih BINGKA sawit, Sawit Bakar..

Sistem ROLLCALL telah diubah kepada sistem blok dengan keanggotaan 20 peneroka satu blok, ,setiap pegawai ladang mengawasi Antara 4 hingga 5 blok.Dilantik ketua blok,bendahari dan setiausaha.Kebanyakan ketua blok dilantik berdasarkan karisma dan keupayaan yang dinilai oleh blok, ketua blok akan menganggotai JKKK dan dikalangan mereka akan melantik seorang sebagai Naib Pengerusi, dimana pengurus rancangan automatik sebagai pengerusi.
Dalam sistem blok, telah melonjakan pendapatan para peneroka kerana ianya adalah sistem kelompok yang terbaik, ahli blok yang culas akan didenda.

Sewaktu sistem ini dilaksanakan kebanyakan anak peneroka telah remaja, diwaktu hujung minggu akan membantu..( MAKSUDNYA KITA GEN2 JUA TERASA PENDERITAAN DAN KEPERITAN,KITA LAYAK MENYUARAKAN APA YANG KITA RASA TIDAK BETUL). 
Sekitar tahun 1986 – 1987 harga sawit jatuh menjunam walaupun buah sawit begitu memuncak, setiap bulan ,peneroka memperolehi Antara 25 tan hingga 35 tan tetapi harga waktu sekitar RM 25 hingga RM 35 satu tan, Kilang tidak mampu untuk memproses buah yang sebanyak itu dan hanya dibakar.Kecelaruan pendapatan yang mengrinsakan menjadikan peneroka benar-benar tertekan, mentelah lagi dengan kos perbelanjaan pelajaran anak-anak yang semakin meningkat kerana memasuki sekolah menengah dan belajar di IPTA, ada jua kalangan Gen2 terutama yang sulong terpaksa mengorbankan diri dalam pelajaran demi kesinambungan adik-adik untuk terus belajar. Maka bertaburlah peneroka membuat kerja luar dari tanah rancangan. Ada yang bekerja sebagai “JAGA” tidakpun driver lori ataupun mengambil upah menorah getah di kawasan kampong.. PERIT!!!!!!!

Lama kelamaan keadaan semakin pulih, dengan tindakan bijak oleh pihak pengurusan Felda ketika itu yang sentiasa memikirkan bagaimana untuk membantu peneroka dan masyarakat di tanah rancangan, diberikan bantuan untuk peneroka menerokai industri hiliran, ataupun setidaknya peneroka berada dekat dengan ahli keluarga.Hebatnya pengurusan mengatur dan melaksanakan sistem sehinggakan dalam krisis ekonomi terhebat yang melanda negara sekitar 1996 hingga 1998 masyarakat peneroka Felda langsung tidak terkesan, malah dalam PIlihanraya umum 1999 masyarakt penerokalah yang menjadi penentu kemenangan parti kerajaan.Masyarakat peneroka bukan pertualang atau disebut bangsat, mereka tahu erti maksud terima kasih.
Bersambung……………….

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...