Khamis, 14 Disember 2017

KISAH AKU ANAK PENEROKA ( SIRI 6 )

PERNGORBANAN ABAH. ( Bahagian 1 )

Sememangnya seawalnya aku dengan abah tidak berapa mesra, mungkin aku tidak biasa dengannya.Apabila aku tinggal bersama beliau di Tanah Rancangan Felda. Aku makin mengenalinya, padangan dari kacamata seorang kanak-kanak yang membesar. Bermula sewal tadika aku sentiasa berdirikari, semuanya aku lakukan sendiri.

Masuk alam persekolahan di sekolah rendah, aku masih lagi melakukan sendiri, kegiatan sebagai kanak-kanak kian berubah, daripada hanya bermain aku juga diajak oleh abah ke ladang, kecewa juga apabila segala pertolongan ku di ladang tidak mendapat upah sebagimana rakan yang lain tapi ku paksakan juga walau tanpa rela.
Sawit Sira

Apabila meningkat usia, aku juga boleh berfikir dengan sendirinya, segala perngorbanan yang dilakukan tidaklah perlu mendapat balasan, yang penting jujur. Begitulah sebenarnya cara abah mendidikku, tidak seperti beliau mendidik adik-adikku yang lain, penuh dengan kemanjaan.
Setelah aku meningkat ke umur 11 tahun, kemesraan antara abah dan aku makin terjalin, sehinggakan dia sudah hadir kemajlis penyampaian hadiah di sekolahku, walaupun sejak dari darjah satu aku sentiasa mendapat hadiah di hari penyampaian hadiah sekolah.

Aku kian rapat dengan abah selari dengan peningkatan umurku dan juga pertambahan usia abah.Abah selalu bercerita dan aku adalah pendengar setianya. Menurut abah dia pernah berjalan kaki dari rumah kesimpang luar yang jaraknya lebih 4km untuk menunggu bas, kerana bas hanya lalu di simpang luar sahaja , bas dari Kuantan ke Jerantut.
Gambar Hiasan dari Blogger 

Kata Abah, bas pagi akan sampai ke simpang dalam pukul 9, dan balik pukul 3, waktu itu Jalan ke Jerantut bengkang bengkok seperti ular kena palu, jarak perjalanan dari simpang ke Jerantut dalam sejam, sesampai ke Jerantut Feri terpaksa menaiki Feri,kemudian sambung perjalanan dengan bas yang sama. Aku tidak boleh membayangkan bagaimana Feri tersebut.

Tujuan Abah ke Bandar adalah semata-mata untuk membeli ikan laut, kerana hari-hari makan ikan sardin ( Ikan terkurung istilah yang abah gunakan).Jemu juga memakan lauk yang sama dan ikan darat.Sesampai di pasar abah akan meminta penjual membelah ikan tersebut, kemudian abah akan isikan garam, selepas itu dibungkus dengan kertas akhbar lama kedap-kedap.Abah akan sampai ke rumah dalam pukul 6 petang. Semuanya abah ceritakan selepas hubungan aku dan abah makin akrab terutama setelah aku bersekolah menengah.


Adik beradik aku yang sama ibu berlainan bapa ada 4 orang, dua lelaki dan dua perempuan, kalau ikutkan ramai lagi, tetapi ibuku mengalami masalah keguguran, menurut abah, ada 8 atau 9. Cuma yang hidup ada 4 dan kemudian tinggal 3 setelah salah seorang adik lelakiku meninggal dalam usia 20an.Adik lelakiku itu adalah anak kedua Abah.


Bersambung PENGORBANAN ABAH 2

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...