Jumaat, 1 Disember 2017

AKU RINDU PILIHANRAYA UMUM

Dah Dekat sangat ni.. Ye Pilihanraya Umum ke-14 makin tiba ke detiknya… Jarang sebenarnya nak mencoretkan perihal politik kat dalam blog ni.. Tetapi disebabkan dah dekat tulis je lah. Sekadar mencatatkan pengalaman yang dikutip dari perkara lepas.
“ Bagaimana pandangan Dato dengan hasrat Nurul Izah untuk mencabar Dato di kawasan Dato?” masih tergiang dan aku ingati soalan tu… “ Biarlah… Negara kita demokrasi sesiapapun boleh bertanding “ itu jawapan dari Ketua Wanita tersebut.. “ Tidakkah Dato rasa tercabar” soalan bertalu datang..biasalah bila kita kerja bidang wartawan ni..soalan jenis “feeder”  kena pandai…” Dia budak mentah lagi, apa dia tahu tentang politik, perjuangan dia pun bukan membela rakyat sekadar membela ayahnya..rakyat tidak akan terpedaya”.. dan panjang lagilah yang diterangkannya, semua menjurus kepada keyakinan… maka aku buatlah sebuah tajuk “ NURUL IZAH BUDAK MENTAH” aku tahu..artikel aku tak lepas..hahahaha.. dan akhirnya selepas PRU..Nurul Izah menang dan Ketua Wanita tersebut menangis tersendu sendan…



Hanya Secebis kisah dari cara pemikiran mereka yang agak lama berkecimpung dalam sepak terajang politik, kekadang keyakinan yang ditunjukkan itu melampaui kerana ANGGAPAN. Mereka telah dilayukan oleh kumpulan kerja yang hanya membodek segala bantuan dan kerja yang dilakukan oleh ketua tidak sampai ke sasaran atau sering dilaungkan oleh pemimpin besar AKAR UMBI..ye!!! tidak menyentuh ke akar.. apatah lagi ke umbi.

Sekarang ini sibuk pula meminta di angkat cerita kejayaan atau disebut “ success story”.. secara teorinya bagus, tapi bila dipraktik secara keterlaluan ianya lebih kepada MENGUNGKIT.. seumpama seorang guru berbangga dengan kejayaan anak didiknya tetapi mereka tidaklah pula melaungkan bahawa anak didiknya Berjaya kerana dia…

Apa-apa pun aku hanya pemerhati.. bila ada yang datang meminta pandangan..maka aku pun akan memberikan pandangan dan pendapat dari sudut aku… itu je…

Tiada ulasan:

BERJAYA ITU SUKAR

Impian semua pelajar mendapat anugerah tertinggi. Jadi Kenangan kerana usaha sendiri. Bukan senang untuk capai impia...