Jumaat, 29 Januari 2010

Saperlah Koi Nie....

Termangu dalam mencari konklusi diri,sering bertanya pada diri sendiri siapalah aku ini???,bukan pertikaian orang terhadapku tetapi pertanyaan pada diri sendiri menjengah dalam kotak pemikiran dan kadang-kadang dah macam kotak kayu jer.." Diri nak koner tu"...teringat kembali bait-bait kata orang kampung.." weh!!! rodong upernya".." Gu Kita " " Saing hambo" " Ganu kite"..perlambangan ungkapan pada sebuah keakraban dan pertalian..Sememang Pantai Timur ini PAHANG,TRENGGANU DAN KELANTAN menpunyai kaitan rapat sejak berzaman dulu..Wan Embong, Tok Janggut,Tok Kenali,Mat Kilau,Syed Zainal Abidin Al-Atas ada kaitan sesama mereka..itu belum susur galur yang lain lagi..
Dari Berguru di Gunung Jerai..Zaman Reformasi di UM,.semuanya ku titipkan jadi sejarah dan kenangan dalam lipatan kehidupan walau hakikatnya aku tak pernah melipat kain hehehe...
Bagaimana Dato Dr Jamaluddin Jarjis tidur dibawah kakiku pada Satu Program Gerak Gempur di Daerah Jerantut..Sejuk sampai ketulang hitam..tak tahulah kat mana tulang tu..bila kena rendam di kem nusa dalam soal intergriti..Berbahas tentang isu dan kemajuan..di Kem Agro Negeri Sembilan..orang teruk ku bidas Kini Bergelar YB Dato Wan Hamizan....
Masih terasa lagi bahang kehangatan pertikaian Di Chebong...Aduhai bangganya dapat berpidato bersama-sama dimimbar jalananan..Depan Kedai KEK di Kg Baru..Ruslan Kassim,Zahid Hamidi..Teruknya aku dibrainwash  sampai 3 hari aku tak wash2 badanku..di bukit Kluang Trengganu..Bagaimana semangatnya aku berpidato dalam ruang dewan Kuliah untuk pelajar tajaan MARA oleh INTAN dibawah kendalian En.Roslan..
Melihat terbujur kaku arwah pak saudara aku,diselimut dengan bendera sebuah Parti Politik,Mengenang betapa taksubnya dia,berbahas denganku tentang idealogi perjuangan.Malang juga bagiku kerana diheret ke lokap atas tuduhan membakar dewan UM satu waktu dahalu..Semuanya kekadang membakar perasaanku..Mendaki Kolej Sejati tidak sama mendaki Gunung Everest..tetapi aku tetap mendongak kelangit dan menuduk kebumi..Persis baru semalam aku menjadi juara Pidato peringkat kebangsaan..Bagai kelmarin aku melaungkan amaran dan pada Pergerakan Pemuda Didewan PWTC...dan bagaikan baru saja,aku membentang usul di dewan Muktamar...Aduhai!!! malu juga sebagai Ketua pelajar aku dikenakan tindakan disiplin..Terlalu sarat dengan peristiwa..terpahatkah namaku nanti dalam Kejayaan menganjurkan Sukan Komanwel 1998..Terpampangkah gambarku di Wisma FAM dalam Skuad Tempo 88..
Cerita semalam itu adalah sejarah bagi aku dan mungkin jua keturunanku nanti..Apa yang penting segala peristiwa yang penting itu aku terlibat.Menghadapi masa yang mendatang dengan perbagai karenah dan perangai..Berjuang bukan mendepakan tangan dan mengarahkan senjata..berjuang adalah membuka minda..Tranformasi,inovasi bukan hanya boleh dilaungkan dengan kata-kata..ianya memerlukan ilmu,pengetahuan dan pergalaman.."Kalau kail panjang sejengkal,lautan dalam jangan diduga"....

1 ulasan:

Pacifist berkata...

xpe sekurangnye sejaroh lalu membentuk diri kite d hari ini.pengalaman tok boleh dibeli dgn wang ringgit.bile tue nanti ade mende boleh dikenang...

MAKAN LAJU RISIKO PENYAKIT JANTUNG,STROK,DIABETES

Rupanya cara kita makan pun boleh menjadi punca penyakit selain apa yang kita makan,baca artikel yang dipetik dari BERNAMA ini, mungkin bole...